Annons

Jurister lämnar föreningen

Dalarna Det senaste året har den regiongemensamma juridiska enheten i Mitt och Aros-Gävle tappat nära en tredjedel av sin personal. En olycklig slump menar ledningen.
Den juridiska enheten i regionerna Mitt och Aros-Gävle tappar personal. Foto: LENA MATTSSON

Det ledningen kallar slump har personalen en annan bild av: ”Vi kan inte jobba kvar som vår arbetssituation ser ut i dag”, säger de som slutat till Hem & Hyra.

Vad ingår egentligen i en jurists och en handläggares arbetsuppgifter? Att hjälpa föreningens medlemmar förstås men det räcker inte i dag. De ska även ha kontakter med media och dessa ska bokföras och visas upp i samband med medarbetarsamtalen.
”Helt nödvändigt och enligt verksamhetsmålen för medlemsnyttan”, menar ledningen.
”Massor av extrajobb som tar tid från vårt egentliga jobb och uppgifter som vi varken har erfarenhet av eller motivation att utföra”, menar många av de anställda.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

De anställda på den juridiska enheten berättar att de förväntas ha minst tio kontakter med media varje år. Kontakterna ska föras in på ett Excelark och länkar till artiklar och radio- och teveinslag ska sparas och visas upp. Artiklar och inslag där personalen uttalar sig och där Hyresgästföreningen nämns tidigt och vinkeln är positiv premieras.

Att ha skött sina mediakontakter ingår sedan som en del i lönekriterierna och den som varit tjänstledig för till exempel studier under året ligger alltså sämre till då denne inte har några mediakontakter att visa upp.

”Med det här sättet att jobba får våra juridiska kunskaper stå tillbaka för de mediala och att ha lönekriterier som man själv inte kan påverka är inte bra. Det är ju inte heller så det är tänkt att vara.” säger en av de anställda.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

”I kontakterna med Hem & Hyra blir det särskilt konstigt då tidningen också ska granska anställda och förtroendevalda på Hyresgästföreningen och det är positiva artiklar som det förväntas att vi ska medverka till.” säger en annan anställd.

”Ibland har jag jobbat länge med en sak men när ärendet avgörs är det en kollega som uttalar sig och hamnar i tidningen och då är det kollegan som får pinnen i Excelarket.” säger en tredje anställd.

Alexander Kuzmicki, chef för den juridiska enheten i regionerna Mitt och Aros-Gävle, ser det inte som ett tecken på missnöje att så många av de anställda slutar just nu. Han menar att det är en slump och att de som slutar helt enkelt tar ett karriärsteg som leder dem bort från Hyresgästföreningen efter, i flera fall, mer än tio års arbete för föreningen och dess medlemmar:

Annons
Läs ocksåKvinna kapar lägenhet – trots sju vräkningsförsök vägrar hon flytta: "Jag har ingenstans att ta vägen"Kollage med tre bilder. Örebrobostäders skylt i rött. En siluett av en kvinna med långt hår och en blå lagbok.

– Ingen av dem som slutat har nämnt något om det här. Det är anmärkningsvärt! Och nämner de det inte hur kan jag då vara lyhörd?

Missnöjet med att så stort fokus läggs vid att juristerna och ärendehandläggarna, sammanlagt 14 personer med placeringar i Karlstad, Örebro, Eskilstuna, Borlänge, Gävle, Västerås och Uppsala, ska ha minst tio kontakter med media per år, förstår han inte.

– Det handlar inte om antal artiklar utom om antalet kontakter med media, ”var vänlig svara när du blir uppringd” helt enkelt. Mediakontakter är ett av våra fokusområden och ingår i vår verksamhetsplanering. Det här tar inte mer än 1-2 arbetstimmar per år att göra. Att det skulle ta längre tid är en subjektiv upplevelse.

När juristerna själva svarar på frågan om mediakontakter bör ingå i deras arbetsuppgifter eller inte blir det genomgående svaret att det är en sak att svara när man blir uppringd och något helt annat att själv ta kontakt och att dessutom behöva föra statistik över kontakterna.

”Jag vill inte synas i media. När jag gjort det har jag fått samtal på min privata mobil.”, säger en anställd.

”Det här sättet att arbeta går emot medlemsnyttan menar jag. Och visst förväntas vi själva ta kontakt, vi får ju tips om hur vi kan göra för att vi ska framstå på bästa sätt i tidningar. Och dessutom har kraven på kontakter ökat från fem till tio sedan det kom upp första gången för något år sedan.”, säger en annan anställd.

”Det här är inte rättvist och vi har kritiserat det. Vi har olika förutsättningar och tidigare skötte kommunikatörerna det här.”, säger en tredje anställd.

Annons

De anställda vi talat med har uppfattningen att antalet mediakontakter, alltså artiklar de förekommer i, har stor betydelse under medarbetarsamtalen. Påverkar det lönen?
– Svaret är nej. Det är allas uppgift att visa positiva resultat.

Men är det ett lönekriterium?
– Nej, de får inte högre lön. De får fråga mig de som upplever det så.

Men att de uppfattar det så tyder väl på någon slags kommunikationsmiss?
– Jag kan inte svara på det.

Är det här ett lönekriterium?
– Generellt nej men ja på individnivå. För vissa är det ett lönekriterium, för andra inte. Det är en viktig sak, men det är en överenskommelse med varje person. Och vi pratar kontakter och inte hela artiklar.

Hem & Hyra har också talat med delar av regionernas ledningsgrupper och styrelser och de säger sig inte känna till vare sig själva målen eller missnöjet med dem.

Förutom i regionerna Mitt och Aros-Gävle finns systemet med förväntade mediakontakter för jurister och ärendehandläggare också i region Norrland. Övriga regioner har en annan organisation, de flesta låter kommunikationsenheterna sköta mediakontakterna.

Läs också Lättare för värden få komma in i din lägenhet – "Rättssäkerheten kan vara hotad" Här är värdarnas metoder för att upptäcka svartuthyrning - röda kalsonger bevis när Arman skulle vräkas Kalla element, inget varmvatten: Yvonne gav upp och flyttade – värden riskerar vite på 50 000 i månaden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.