Öppet brev till minister från Region Mitt

Dalarna Hyresgästföreningen Region Mitt kräver att stat och kommuner ska ta större ansvar för svensk bostadspolitik. Det skriver man i ett öppet brev till bostadsminister Mehmet Kaplan.

Brevet antogs i helgen då 150 aktiva medlemmar från Region Mitt samlades i Borlänge under föreningens ”måldialog”. Det undertecknades av regionens ordförande Helena Frisk.

Man skriver i brevet att hyresrätten i Sverige har missgynnats i 25 år:

ANNONSGuide till hemförsäkringar

”Allt sedan skattereformen i början av 90-talet då hyrorna närapå fördubblades utan någon kompensation för hyresgästerna. Från att bostadspolitiken varit en kostnad på närmare 100 miljarder har bostäder blivit en inkomstkälla för staten. Detta har skett på bekostnad av de som har det allra sämst ställt, då hyresrätten beskattas så hårt. Vi ska komma ihåg att 60 procent av hushållen i hyreshus består av ensamstående, med eller utan barn. Det betyder att de inte har någon att dela levnadsomkostnaderna med”.

Man fortsätter brevet med att peka på orättvisan i att bostadsrätter och villor subventioneras:

Annons

”Genom att möjligheten finns att göra avdrag för räntor och ROT-avdrag pumpas 40 miljarder kronor varje år till de som äger sin bostad. Hyresgäster får inte en krona utan belastas istället med skatter och avgifter. Det handlar om en enorm förmögenhetsöverföring, från de som inget har till de som redan har. Rätten till en god bostad för alla har därmed effektivt satts ur spel”.

Läs ocksåÖrebro: Hyresgästföreningen flyttar in till stan – "Ivriga"Bilden visar i huvudsak en del av en beige fasad. En röd pil visar på ingången till Hyresgästföreningens framtida lokaler.

Brevet avslutas med en fråga ställd direkt till bostadsminister Mehmet Kaplan (Mp):

”Är du beredd att ta ditt ansvar för att återskapa en svensk bostadspolitik värd namnet?”

Annons

Läs brevet i sin helhet i länken här intill.

Läs ocksåNu kan lagen ändras – hårdare tag mot kriminella och deras föräldrarGunnar Strömmer, moderat justitieminister
Läs också Hans saker slängdes i förtid - stämmer kommunen på 94 000 kronor Åses stadsvandring blottlägger gränserna i Gränby Vill ha fond för fattiga hyresgäster – nobbas av ministern: "Kostnadskris"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.