Annons
Marie Linder, Ordförande i Hyresgästföreningen

Nya byggen – men ingen frågar oss hyresgäster

Precis nedanför mitt bostadsområde ska kommunen uppföra modulbostäder. Det är tillfälliga bostäder som ska stå kvar i högst fem år.

På platsen där bostäderna ska byggas har vi under en massa år haft spontanidrott, min lokala hyresgästförening anordnar alltid valborgsfirande där och på vintrarna spolar vi en isbana som används av oss boende, människor i intilliggande bostadsområden och de förskolor som finns i närheten.

Därför tycker vi hyresgäster inte att just denna plats är optimal för att bygga tillfälliga boenden på. Vi har i stället föreslagit en annan placering i närheten för vi har naturligtvis inget emot bostäderna i sig.

Men det har vi svårt att få gehör för hos kommunen. Vi, som alltså bor allra närmast det planerade bygget, har nämligen inte fått någon information alls om vilka planer som är på gång. Varken från kommunen eller från fastighetsägaren. Det har däremot de villaägare som bor nästan en kilometer bort, som fick information för över en månad sedan.

Även närliggande bostadsrättsföreningar har fått yttra sig över de tillfälliga bostäderna. Men alltså inte vi som är hyresgäster. Det gör ju att man undrar om kommunen gör skillnad på människors informationsbehov beroende på vilken upplåtelseform de bor i.

Vi som bor närmast förstår att bostäderna behövs. Det finns inga lediga lägenheter i vår kommun. Vi har heller inget emot att modulbostäderna byggs, även om jag hellre hade sett permanenta bostäder.

Men vi är engagerade i vårt närområde. Vi vill vara med och påverka placeringen så att det blir bra för alla.

Det tycker jag är en rimlig princip. Människor som känner sig delaktiga och känner att de blir lyssnade på, har lättare att ta till sig förändringar. Känner man att man har fått vara med och göra sin röst hörd, så ökar sannolikheten att man tycker det är okej att det kanske inte blir exakt som man själv vill. För man vet att förslag och åsikter har stötts och blötts mot varandra för att komma fram till ett bra resultat. Det är det som kallas demokrati.

Jag är säker på att ifall kommuner och bostadsbolag satsade på att ge sina medborgare och hyresgäster tydlig information och erbjöd verklig delaktighet vid till exempel ombyggnationer eller byggprocesser så skulle det spara både tid och pengar. Det skulle dessutom minska antalet konflikter mellan människor och mellan grupper.

Jag är nämligen övertygad om att det är väldigt svårt hålla fast vid uppdelningen ”vi och dom” om människor möts, lär känna och pratar med varandra.

Så varför inte börja redan i dag med det du kan göra: säg hej och ge ett leende till någon du möter i ditt bostadsområde. Vem vet, kanske kan det vara början på en underbar vänskap.

Fler krönikor av Marie Linder
Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.