''Lulebo gör skillnad på hyresgästerna''

Lulebos Bofond för reparationer är bara till för vissa hyresgäster. Hyr du lägenhet via socialförvaltningen får du inte använda fonden. Fast du har betalt till den. – Varför ska jag bli nedvärderad av Lulebo, frågar sig en av de drabbade hyresgästerna.
21 november 2007 kl 19:36 Text: Anneli Lundmark

​Det var för åtta år sedan som en kvinna i Luleå fick hyra en lägenhet i andra hand, via de sociala myndigheterna, genom ett så kallat övergångskontrakt.

 
Under de åtta år som gått har kvinnan betalat sin hyra till hyresvärden Lulebo AB prickfritt. Men något förstahandskontrakt har det aldrig varit fråga om. Detta trots att Lulebo och socialförvaltningen har ett avtal som säger att hyresgästen ska få ett förstahandskontrakt så snart det är möjligt och sedan hyresgästen har skött sina hyresbetalningar och andra åtaganden som hyresgäst.
 
Inget förstahandskontrakt, men inte heller några nya tapeter. Lulebo har nekat kvinnan att få använda den så kallade Bofonden för att tapetsera om. Bolaget hänvisar till att kvinnan inte har något förstahandskontrakt och därför inte får använda sig av fonden.
 
– Jag ville göra julfint och passa på att tapetsera i hallen och lägga in nytt golv. Men det blev tvärstopp. Plötsligt fick jag inte använda pengarna ur Bofonden längre. Fast jag gjort det tidigare när jag tapetserat mina barns rum, berättar kvinnan.
 
Hon känner sig kränkt och illa behandlad av Lulebo.
 
– De sa åt mig att ta av mina egna pengar och inte av deras, men jag har ju betalat till Bofonden via hyran. Varför gör Lulebo skillnad på sina hyresgäster? Jag känner mig nedvärderad.
 
Kvinnan uppger att hon har sammanlagt 17 600 kronor i Bofonden att använda till tapeter, golv och målning. Hon har nu vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp.
 
– Det här är rent bedrövligt. Det sticker i ögonen att ett allmännyttigt bolag som Lulebo gör en sådan särskiljning av de hyresgäster som har sina kontrakt via socialförvaltningen, säger Magnus Söderlind.
 
Även socialförvaltningen, som har förstahandskontraktet och som gick in och gav kvinnan fullmakt för att hon skulle få nya tapeter, fick nobben av Lulebo.
 
– Helt otroligt. Bofonden är ju en rättighet som man har som hyresgäst. Det finns med i kontraktet. Det är ju en form av inflytande och möjlighet till medbestämmande över den lägenhet man hyr, anser Magnus Söderlind, jurist på Hyresgästföreningen.
 
Viola Wennberg, Lulebo, säger att bolaget har ett avtal med socialförvaltningen om att hyresgäster med övergångskontrakt inte ska få använda Bofonden.
 
Varför har ni ett sådant system?
– Därför att folk flyttar in och ut i de här lägenheterna hela tiden, säger Wennberg.
 
Men den här kvinnan har ju bott i samma lägenhet i åtta år, är inte det skillnad?
 
– Det vet jag ingenting om.
 
Wennberg anser inte att Lulebo gör skillnad på hyresgäster genom att låta en del använda Bofonden och andra inte.
 
– Det är ju inte så att de här lägenheterna inte repareras. Vi gör det när vi tycker att det är dags.
 
Men andra hyresgäster som har Bofonden får ju själva avgöra när det är dags. Varför får inte de som hyr via socialförvaltningen göra det?
– Därför att vi har ett sådant beslut.
Anneli Lundmark
Lokalredaktör (tj)
0910-288 601
070-285 8117
Ämnen: Publicerad: 21 november 2007 kl 19:36