Annons

Sopigt att ändra för sopor utan dialog

Örebro Utan att rådfråga och med dålig information, ändrade Öbo sopsorteringen i Rosta. När systemet var igång satte Öbo upp lappar som uppmanade hyresgästerna till "skärpning".

För en knapp månad sedan stängdes miljörummen i Rosta. I stället har man övergått till markbehållare. Men förändringen skedde helt utan dialog med hyresgästerna. Och den enda information hyresgästerna fick var ett anslag i trapphuset.

– Soprum och tvättstugor det är det som alltid engagerar. Då är det ju viktigt att vi får vara med och bestämma. Nu har vi inte fått vara med och haft något boinflytande alls och informationen innan var dålig, säger hyresgästen Pontus Lagerström som är aktiv i Hyresgästföreningen i Örebro.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Vissa hyresgäster verkar helt ha missat att miljörummen stängs och har ställt soporna utanför de numera låsta rummen.

När Örebrobostäder dessutom satte upp en lapp i trappuppgångarna med rubriken ”Skärpning!” med kritik av att sorteringen sköttes dåligt, blev Pontus Lagerström arg (Se fil till höger).

– Jag blev så upprörd att jag tog ner lappen. De kan ju inte skälla på oss när det är de själva som inte gått ut och berättat hur den nya sopsorteringen fungerar, säger han.

Läs ocksåMotorolja och hundbajs hamnar i behållarna för matfett: "Ingen succé - mer farligt avfall än matolja"Bilden visar tre olika saker. 1. Olja hälls i en tratt som är nedstucken i en flaska. 2. En flaska med motorolja med ett rött kryss över. 3. Ett orange skåp dör man kan lägga flaskor med matfett.

Han visar runt bland de nya sopsorteringskärlen när en kvinna kommer ut med komposten. Hem & Hyra frågar hur hon ser på tillkomsten av de nya markbehållarna.

Annons

– Det är skit, rent ut sagt! Jag stödjer idén med ny sopsortering, men vi har inte fått vara med och påverka och har inte fått någon annan information en den som sattes upp i trapphuset, säger kvinnan.

Ingrid Tekin är Öbo:s distriktschef i Rosta. Via mejl svarar hon att de mycket riktigt inte hållits några boinflytandemöten, men att hon tycker att de fått in tillräckligt med synpunkter genom en hyresgästenkät.

Läs ocksåSlängde fyra sopsäckar i fel tunna – kan vräkas efter slarvetHänder som knyter ihop en svart sopsäck och en övervakningskamera.

– De kan ju inte jämföra ett boinflytandemöte med en enkät. En enkät innebär ju ingen som helst dialog. Vid ett möte kan ju någon komma med en idé som någon annan spinner vidare på, säger Pontus.

Några av de tidigare miljörummen har gjorts om till källsorteringsrum. Det betyder att Öbos hyresgäster får betala för kostnaden av tömningnen.

– Vi betalar redan en förpackningsavgift som ska gå till återvinning – men det här innebär att vi får betala två gånger, säger Pontus kritiskt.

Annons

Öbo menar dock att det i stället innebär även en ekonomisk vinst.

– Vi en rättvisare taxa med markbehållare eftersom vi betalar per kilo istället för per kärl. Innan var det så att även om kärlet inte var fullt, betalade vi för ett helt kärl. Vi tror att hyresgästerna kommer att sortera mer nu i och med närheten till stationerna. Det leder till lägre kostnad eftersom vi betalar för vikten. Och vi kommer tömma på färre ställen än innan, menar Ingrid Tekin.

Kostnaden för hämtning av återvinningen i Rosta blir 2,65 kronor per hushåll och vecka. I det ingår även hämtning av kartong och tidningspapper.

Läs också Kvinna kapar lägenhet – trots sju vräkningsförsök vägrar hon flytta: "Jag har ingenstans att ta vägen" Här är värdarnas metoder för att upptäcka svartuthyrning - röda kalsonger bevis när Arman skulle vräkas De bygger bort bostadsbristen – för fåglar: "Roligt om vi fick hit en uggla"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.