Föreslår förändringar av förbundsavgiften
Under Hyresgästföreningens förbundsstämma i fjol beslutades att man skulle undersöka om det gick att göra förbättringar i konstruktionen av förbundsavgiften.
Nu har arbetsgruppen lagt fram sitt förslag, vilket ska skickas ut på remiss till föreningens respektive regionstyrelser.
I grunden innehåller det 21 sidor tjocka dokumentet inga dramatiska förändringar, berättar Hans Eklund ledamot i förbundsstyrelsen.
– Den främsta nyheten är möjligen att vi föreslår att kostnaden för den nationella, samordnade rådgivningen läggs in i förbundsavgiften. Varje region har tidigare fakturerat sin del av avgiften, vilket är man inte ska behöva. Kostnadsmässigt blir det här ett nollsummespel för regionerna.
En annan nyhet är att förbundsavgiften för tydlighetens skull delas upp i en nationell avgift och en serviceavgift. Serviceavgiften är tänkt att finansiera de gemensamma verksamheterna såsom medlemsregistret, telefonväxel, lönehantering och nationell rådgivning medan den nationella avgiften täcker förbundets övriga kostnader.
Ytterligare en föreslagen förändring är att personalen på de samordnade verksamheterna, det vill säga medlemsregister, rådgivning, växel och lönekontor, organisatoriskt placeras under riksförbundet. Det är dock inte tal om att människor ska behöva flytta, försäkrar Hans Eklund.
– Några geografiska förändringar blir det inte, man ska fortfarande sitta i Gävle, respektive Uppsala och Örebro. Deras chefer är redan nu anställda på riksförbundet, så genom detta blir det mer ordning och tydligare struktur. Men här kan det nog bli en del diskussioner.
Idag betalar regionerna inom Hyresgästföreningen cirka 20 procent av sina intäkter från medlemsavgifter och hyressättningsavgifter i form av förbundsavgift.
Förbundsavgiften går till gemensamma kostnader och till riksförbundets verksamhet.