Hyresgästfrågor i fokus i Bryssel
Hur skapar man egentligen ett socialt hållbart boende, där hyresgästernas egna röster blir hörda?
Det var huvudfrågan när representanter från boendeorganisationer och hyresvärdar från hela världen under måndagen samlades i Bryssel för att delta i den internationella hyresgästdagen.
Ett av de största problemen för hyresgäster jorden runt är att man hamnar i kläm när värden vill genomföra omfattande förändringar.
Byggstrategen Orna Rosenfeld från FN:s ekonomiska kommission i Europa underströk att samtliga parter vinner på att hyresgästerna får chans att påverka vid renovering och ombyggnation.
– Att lyssna på hyresgästen är inte bara den snälla saken att göra, det är också den mest praktiska. Fördelen är att man faktiskt tjänar pengar, eftersom konflikter innebär förseningar – och förseningar innebär kostnader.
Som exempel nämner hon ett renoveringsprojekt som försenades i sju år för att man inte haft en dialog med de boende.
– Men så fort man började lyssna på dem gick det fort. Ett år senare var allt klart.
Sverige står som ordförandeland för IUT, organisationen som ligger bakom internationella hyresgästdagen.
Och det är ingen tillfällighet.
I Sverige har man kommit förhållandevis långt i arbetet med att låta hyresgästerna påverka sitt boende, berättar Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.
– Vi har en stark tradition av boendeinflytande, vilket beror på att vi har en tradition av att förhandla. Vi ligger före övriga Europa men påverkas så starkt av de andra länderna att det är viktigt att vi är här.
Ett bekymmer är enligt Marie Lider att aktörerna i många andra länder representerar sina hyresgäster – i stället för att låta hyresgästerna representera sig själva.
-Vi jobbar med eget inflytande, det vill säga att vi hämtar kraften i våra egna bostadsområden.