Annons

Långa telefonköer till nya rådgivningen

Nyheter Köer har blivit längre sedan Hyresgästföreningens rådgivningar slogs ihop, enligt en källa med insyn. Chefen på rådgivningen säger att det finns en naturlig förklaring.

Den 1 oktober fullbordades centraliseringen av Hyresgästföreningens rådgivning i och med att regionen Södra Skåne anslöts. Det som tidigare var sju regionala enheter blev en nationell, belägen i Uppsala. 

Motiveringen till förbundsstyrelsens beslut att slå samman Hyresgästföreningens rådgivningseneheter var bland annat att servicen till medlemmarna skulle bli bättre och mer effektiv. Men enligt en källa som är väl insatt i verksamheten är den nationella rådgivningen i nuläget hårt pressad. Kötiden uppgår nästan dagligen till en halvtimme och flera gånger under de senaste veckorna har medlemmar fått vänta runt en timme i telefon innan de nått fram till rådgivningen. 

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Vi har kunnat se att kötiderna är betydligt längre till den nationella rådgivningen än vad vi hade i vår region. Och då kan man undra om servicen verkligen är bättre för medlemmarna. Vi har medlemmar som ringer och är irriterade på att de inte kommer fram, säger källan, som vill vara anonym. 

På enheten finns 15,5 heltidstjänster som svarar i telefon och på mail från medlemmar. Antalet telefonsamtal som kommit in till rådgivningen har sedan den 1 oktober pendlat mellan 300 och 600. Mellan 30 och 60 mail har skickats in dagligen. 

Annons

Mika Nuutilainen, enhetschef för den nationella medlemrådsgivningen, medger att det uppstått problem när arbetsbelastningen varit som störst. Han tycker han att det är för tidigt att avgöra om ytterligare bemanning är nödvändig för att hinna svara på alla frågeställningar som kommer in från medlemmarna, men det är ingenting han utesluter. 

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

– Vår genomsnittliga kötid ligger på under två minuter. Vi har aldrig haft dagliga köer på 30 minuter. En kort period i slutet av augusti hade vi hög frånvaro på grund av utbildningar och liknande samtidigt som vi hade många inkommande samtal. Då kan jag förstå att det blivit stressigt för våra medarbetare och irriterande för medlemmarna, men det var ett undantag, säger Mika Nuutilainen.

– Viktigt är också att notera att vår medlemsundersökning visar att vi får ett högt betyg i tillgänglighet. 

Annons

Jan Johnsson, förbundschef på Hyresgästföreningen, var en av de som tidigt förordade en sammanslagning av regionernas rådgivningsenheter. Han känner inte till de långa kötiderna som uppstått den senaste tiden men menar att man måste ha överseende med tanke på att verksamheten är ny i sin nuvarande form.

Läs ocksåNy lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"Montage med bild på pappersutskrift, en domarklubba och en man i yngre medelåldern framför Sergels torg i Stockholm.

– Det är naturligtvis inte bra om det är på det sättet. Frågan är ju om det här handlar om situationer som är undantag eller om det är ett mer generellt problem. Jag tycker att man måste ha förståelse för att det kan finnas en del barnsjukdomar, säger Jan Johnsson. 

Läs också Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Efter jättestrandningen – nu rekordhöjs hyrorna i Malmö Så renoverades lokalen för 50 000 kronor - ljudisolering viktigt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.