Annons

Så ska bästa hyresvärden vara

Nyheter Hyresgäster vill ha en värd som håller rent och är lätt att nå, visar Hem & Hyras undersökning. En sådan som Per-Erik Pettersson. Se filmen med en av landets bästa hyresvärdar.

Hem & Hyra har låtit undersökningsföretaget Skop fråga 1 000 hyresgäster vad en hyresvärd främst ska göra för att bli populär.

Underhåll, service och hyresnivå får mellan 23 och 29 procent av rösterna vardera (se faktaruta till höger).

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Låginkomsttagare tycker att hyran är viktigast, höginkomsttagare vill helst ha bra underhåll, medan unga hyresgäster prioriterar god service betydligt oftare än äldre.

En hyresvärd som får toppbetyg av sina hyresgäster är Lars-Erik Pettersson på Svalans Fastigheter HB.

Läs ocksåGinzas grundare bygger hyresrätter och får Fåglum att blomstra: "En får ju ha lite roligt!"Ginzagrundaren Hasse Haraldsson bygger hyresbostäder och får Fåglum på Västgötaslätten att frodas.

Med långa kliv och yvigt hår går Per-Erik Pettersson mellan parhusen på Tjärdalsvägen i Tobo. Han är egentligen skogsägare och viltvårdare och bor på en gård i närheten. Hans barndomskompis Peter Hedén är möbelhandlare i Örbyhus, några kilometer bort.

Det var mest som en kul grej, då för 20 år sedan när de köpte sitt första hyreshus tillsammans. Då var det dåliga tider i bygden, många lägenheter stod outhyrda och konkurserna duggade tätt.

– Ingen trodde på att äga fastigheter här då. Husen stod ju halvtomma.

Läs ocksåMiljöinspektörerna kämpar för en bättre boendemiljöAmi Hammar vid miljökontoret, Trollhättans Stad och ett av de misstänkt mögliga utrymmen på Slåttervägen i Trollhättan.

I dag äger deras bolag Svalans Fastigheter HB ungefär 80 lägenheter och varenda en är uthyrd, ja folk köar för att få bo där.

Annons

Hyresgästföreningen i Aros-Gävle skickar varje år ut enkäter till alla medlemmar. På tre år har 18 000 hyresgäster svarat och betygen redovisas på www.dinvard.se. I topp hamnar Svalans Fastigheter HB.

Per-Erik Pettersson säger att de har haft tur och kanske har haft nytta av att inte komma från fastighetsbranschen.

– Vi har gjort lite tvärtom. Köpt när ingen annan köper, byggt när ingen annan bygger. Och så har vi hela tiden trott på att vara nära hyresgästerna. Vi ska känna dem och de ska känna oss. Det har varit vår policy sedan vi började.

Per-Erik Pettersson skrattar ofta och har ödmjuka svar på det mesta. Jo, underhållet ligger nog över medel. Och visst, hyrorna är lägre än hos kommunala Tierpsbyggen. Men att hamna i topp bland hyresvärdarna, det känns ändå helt overkligt och fantastiskt.

Är det viktigt att vara omtyckt av sina hyresgäster?

– Ja, vad skulle du själv välja? Vi möter ju hyresgästerna hela tiden och det är klart att allt är mycket roligare om de trivs. Sedan gör ju även vi misstag ibland, men sådant löser sig mycket smidigare om man har en bra relation sedan tidigare.

I den gamla bruksorten Tobo äger Svalan Fastighete tolv små blågråa parhus, som kurar invid skogsbrynet. Inne i sitt varma kök kastar Anne-Marie Asplund i sig en sen lunch efter arbetsdagen som husfru på en förskola.

Hon älskar att komma hem till Tobo. Till sin rymliga trea med en solig tomt i söderläge och en extra uteplats i norr, tätt intill skogen. Det är som att bo i en liten villa, men hon slipper allt fixande. Gräset blir klippt, huset målat, varmvattenberedaren utbytt, uppfarten skottad.

Annons

Anne-Marie Asplund har bara lovord om sin hyresvärd:

– Han är så tillmötesgående och serviceminded. Lätt att få tag i och alltid glad och trevlig. Han lyssnar på önskemål och håller miljön fin, både ute och inne. Och hyran är dräglig.

De flesta här i husen känner varandra, berättar hon, och de hjälps åt. De har lite koll om någon är ensam eller sjuk, de åker tillsammans och handlar mat och erbjuder skjuts för dem som inte har bil.

– Här finns bra grannar i blandade åldrar och vi ställer upp för varandra. Det känns jätteskönt.

Men när några började få svårt att klara snöskottningen förra vintern, behövde inte grannarna rycka ut.

Per-Erik Pettersson berättar att då anlitade de en hyresgäst som sköter snöskottningen åt alla. Utan påslag på hyran.

– Det blir enklast så, säger han.

Fakta: Så blir värden populär

Hem & Hyra har låtit undersökningsföretaget Skop fråga 1000 hyresgäster vad en hyresvärd ska göra för att bli populär. Här är de viktigaste råden:

Håll rent, snyggt och väl underhållet både ute och inne (29%).
Erbjud en god servide och var lätt att få tag i (24%).
Håll hyrorna nere (23%).
Skapa tryggt boende (13%).
Håll lägenheterna varma (9%).
Var synlig i huset (2%).

Läs också Hyresvärdens krav – flytta ut om fem dagar: ”Han struntar i lagar och regler” Grannen ville ha lägenheten – värden pressades säga upp mamman och skyllde på tvååringen Se upp – detta får din hyresvärd inte göra

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.