Annons

Så många vräktes i Skåne

Skåne Antalet uppsägningar av hyresgäster minskar bland de kommunala bostadsbolagen i Skåne totalt sett. Men i Malmö gick antalet upp förra året.
Foto: Andreas Brunner
Förebygger. Sarah Rayes är en av tio bosociala utvecklare som jobbar på MKB i Malmö. Hon jobbar förebyggande och trygghetsskapande i stadsdelen Nydala.

Förra året tvingades 121 hyresgäster i Skåne att lämna sina lägenheter, en minskning jämfört med 2014 då 174 personer sades upp. Det framgår av Hem & Hyras enkät till de kommunala bostadsbolagen. Flest uppsägningar stod MKB för, Skånes största allmännytta med drygt 23 000 lägenheter. Här sades 27 personer upp, en ökning jämfört med 2014 då 20 personer sades upp.

Tvåa i vräkningstoppen ligger Helsingborgshem med 26 uppsägningar. Under perioden 2012-2015 är Helsingborgshem det skånska bolag som vräkt allra flest, sammanlagt 130 personer. Motsvarande summa för MKB är 109 personer.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Varje uppsägning är ett misslyckande, säger Sarah Rayes på MKB.

Hon är en av bolagets tio bosociala utvecklare. Uppdraget är att öka tryggheten i bostadsområdena och att förebygga uppsägningar, bland annat genom att informera i olika sammanhang om vikten av att sköta sin lägenhet och betala sin hyra.

– Det är främst försenade och uteblivna hyresinbetalningar som leder till uppsägning. Ett fåtal sägs upp på grund av störningar. Sedan finns det även andra orsaker som dubbla boenden, säger Sarah Rayes. 

Läs ocksåHyresvärden om Lenas skräckdygn på toaletten: ”Helt fruktansvärt”Margareta Söderström, kommunikationschef på MKB.

MKB jobbar uppsökande för att förhindra uppsägningar. Den som är sen med hyran blir kontaktad av MKB.

– Vi försöker föra en dialog kring orsaken till förseningen. Vår ambition är alltid att hyresgästen ska kunna bo kvar.

Annons

Det kommunala bostadsbolaget i Lund, LKF, vräker ovanligt få sett till bolagets storlek med över 9 000 lägenheter. Förra året sades fem personer upp på grund av obetalda hyror. Därtill kommer någon uppsägning om året på grund av störningar. Men det är relativt ovanligt, enligt Gunilla Flygare, marknadschef på LKF 

Läs ocksåLena, 69, inlåst på toaletten i fyra dygn - värden struntade i slitna låset: ”Total panik”Toalettdörren gick i baklås och Lena, 69 år, blev inlåst. Först nio dygn senare kunde hennes barn rädda henne.

– I de allra flesta fallen hittar vi en lösning så att personen kan bo kvar.

Bolaget arbetar aktivt för att förhindra uppsägningar. En automatisk påminnelse går ut så fort en hyresgäst är sen med hyran. Detta följs upp med ytterligare kontakter och brev. 

– Vi försöker vara tydliga: Vad du än gör så betala hyran, det är vårt budskap. Vår ambition är naturligtvis att man ska kunna klara sitt boende, säger Gunilla Flygare.

I Trelleborg har antalet uppsägningar ökat kraftigt från någon enstaka uppsägning årligen till 12 stycken under 2015.

– Det är en väldigt stor ökning, det är klart detta är bekymmersamt, säger Pia Jönsson, vd på Trelleborgshem.

Annons

Hon har inte någon förklaring till ökningen. Bolaget har inte blivit strängare försäkrar hon.

– Alla kan någon gång i livet hamna i en situation då man får problem. Rör det sig bara om en hyra brukar det vara lätt att hitta en lösning, det är värre om skulden växer.

För att vända den negativa trenden har bolaget gett kundavdelningen utökade resurser för förebyggande och uppsökande arbete.

– Det hoppas vi kunna se resultat av framöver. Vi har också intensifierat vårt samarbete med kommunen, säger Pia Jönsson.

Läs också Kvinna satte in kök till inneboende – förlorar hyresrätt: "Tycker att det var hårt" Efter ett år – nu ska hyresvärden äntligen laga Bjoerns bidé: ”Duschen fyller inte samma funktion” Grannen slet av Monas slöja när hon konfronterade rasism mot barn: ”Jag är fortfarande rädd”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.