Annons

Telge Bostäder går arga hyresgäster till mötes

Södertälje Telge Bostäders planerade renovering av Fornhöjden ledde till protester. Efter kritiken har bolaget gått hyresgästerna tillmötes och sätter in persienner i alla lägenheter.

 Hyresgäster i Fornhöjden kände sig överkörda inför den kommande renoveringen av området och skrev ett argt brev till Hyresgästföreningen region Stockholm och Telge Bostäder. Nu har Telge Bostäder svarat på kritiken i ett nio sidor långt brev.

En av de som undertecknade brevet, Marita Dahlqvist, från den lokala hyresgästföreningen Fornbacken, är nöjd över att bolaget ändrar sig och låter persienner ingå i basrenoveringen utan extra kostnad. Bolaget byter också ut fönstren när lägenheten renoveras, så hyresgästerna slipper evakueras två gånger.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Jag är glad över att vi fick igenom två saker och att de svarade på vårt brev även om vi inte är nöjda med alla svar vi fick. Däremot har vi inte hört ett pip från Hyresgästföreningen, det är dåligt, säger hon.

Martin Hofverberg, tillförordnad förhandlingschef Hyresgästföreningen region Stockholm, tycker reaktionerna från hyresgästerna i Fornhöjden visar att det finns anledning till självkritik.

– Det här visar att vi kan bli bättre när det gäller dialog med hyresgästerna i samband med att vi förhandlar fram ett avtal kring renovering. Till exempel att ha löpande kontakt med hyresgäster i händelse av att det går lång tid mellan att åtgärder planerats och genomförts.

Läs ocksåTelge Bostäder höjer hyran med 5,95 procent – får extrahöjning för 2023

Hyresgästerna tycker det är dåligt att ni inte besvarat deras brev, varför har ni inte svarat?

– Vi har inte svarat eftersom vi varit upptagna med att tillsätta en ny förhandlare för Telge Bostäder eftersom den ursprungliga är långtidssjukskriven. Men nu är det klart och nu kommer de att få svar.

Annons

Flera känner sig överkörda och menar att de inte haft något inflytande över avtalet som bestämmer hyresnivå och vad som ska ingå i renoveringen. Kommentar?

Läs ocksåOväntat besked - hyresgäster med höga hyror slipper hyreshöjning i två år

– Eftersom jag inte varit delaktig själv här vet jag inte hur det gått till i det här specifika fallet. Men reaktionerna visar att vi behöver bli bättre. Generellt så försöker vi använda Järvamodellen och ge hyresgästerna inflytande över renoveringen och de åtgärder som ska genomföras.

Eva Nygren, vd på Telge Bostäder, skrev det nio sidor långa svarsbrevet till hyresgästerna där bolaget ändrade sig efter kritik från de boende.

– Vi lyssnar på dem och när vi började titta på persienner tyckte vi att deras idé att persienner ska installeras i alla lägenheter var bra, säger hon.

Hur ser du på att vissa hyresgäster klagar på att de inte har haft något inflytande över renoveringen?

– Jag tycker vi har haft en bra dialog. Vi började processen 2010-2011 med enkäter och in-formationsmöte. Sedan är det lite otur att det tog det lång tid innan vi fick klartecken för investeringen från våra ägare och det gjorde att det tog lång tid mellan dialogen och tills avtalet blev klart.

Flera boende vill inte ha tvättstugorna på gården som ni bestämt och menar att ni inte följt hyreslagen och fått ja från en majoritet av hyresgästerna på det beslutet. Varför har ni inte tillfrågat hyresgästerna ?

Annons

– Vi tyckte det räckte att vi har kommit överens med Hyresgästföreningens stora förhand-lingsdelegation om det och då behöver vi inte ett majoritetsbeslut från hyresgästerna. I god-kännandebrevet som 98 % avhyresgästerna skrivit på ingår också att man godkänner de åtgär-der som görs utanför lägenheten som flytt av tvättstugor och nya säkerhetsförråd i källaren.

Vad är din förklaring till att vissa hyresgäster har skrivit brevet på fem sidor till er och är upprörda över den kommande renoveringen?

– Jag tror inte alla hyresgäster delar kritiken som framförs av den lokala hyresgästföreningen. De vi har mött har varit positiva till renoveringen. Vi ser också att 60 procent har valt det dyr-aste renoveringsalternativet och att så många valt det dyraste alternativet ser jag som att de vill ha det här, säger hon.

Hur ser du på ert samarbete med Hyresgästföreningen när det gäller renoveringen i Fornhöjden?

– Vi har haft ett bra samarbete med den stora förhandlingsdelegationen och förhandlingsansvariga i arbetet med att förhandla fram avtalet. Sedan är det olyckligt att vi tecknar ett avtal med en del av Hyresgästföreningen och sedan kommer en annan del av Hyresgästföreningen och kritiserar avtalet och vill förändra det, säger hon.

Läs också Radonproblem inte lösta – över 100 hyresgäster bor i lägenheter med höga radonhalter Telge Bostäder erbjuder flest sommarjobb: "Vi vet att de här jobben är viktiga" Telge Bostäder blöder miljoner – nu sänks hyran för att få tomma lägenheter uthyrda

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.