Annons

Klaga rätt och slipp höjd hyra

Västmanland ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Annons
Annons
Läs också Guide till hemförsäkringar Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Här höjer värdarna hyrorna utan att förhandla - Wladimir vägrar betala: "Jag blev arg" Så mycket höjs hyran i Stockholm 2024 – se hela listan Hyreshöjningskaos: Eva fick vänta 14 månader på svar Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.