Annons

Allt fler lämnar storstaden för att bli pendlare

, ,

Nu lämnar de Majorna för att starta sitt nya liv. Fem hållplatser bort på pendeln slår Amanda och Saifeddine ner sina bopålar. Byter lägenheten mot ett radhus. ”Det är vårt drömboende”, säger familjen.

 

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Nol är nya hemadressen för familjen. Här får de 120 kvadratmeter i radhuset, carport och egen gräsmatta.

-Det blir lite annorlunda, säger Amanda Zorgui, även om jag älskar Majorna känns detta som en chans som vi inte kunnat tacka nej till.

Närheten till Göteborg var avgörande i valet av ny bostadsort när familjen lämnar innerstan.

Läs ocksåBostadsbolaget säljer ut drygt 170 centrala lägenheterEidar

-vi gör det främst för barnen, säger Amanda, De är åtta och elva år gamla och jag tror det blir skönt för dem att komma bort från stan.

Att det dessutom är en hyresrätt gör det hela också lite lättare, de har fortfarande kvar sin frihet och om de vill flytta tillbaka till stan framöver finns alltid möjligheten att byta.

Amanda säger att många av familjens vänner har valt att lämna stan och flytta en bit utanför. Att det blivit allt lättare att pendla är naturligtvis en bidragande orsak, samt att man får mer boende för pengarna.

Läs ocksåMöglet har tagit greppet om deras hemInga-Britt Dubois som bott i sin lägenhet i runt 40 år har vad som ser ut att vara mögel i taket i badrummet.

-Det blir en helt annan kvalitet på boendet, säger hon.

Hela familjen ser fram mot flytten, det bor barn i samma ålder i området där de ska bo.

-Det är vårt drömboende, säger Amanda. Och vi får nu chansen att fira vår första jul där. Det kändes så rätt när vi var där, Det var hemma direkt.

 

Annons

För Ale kommun har pendeln betytt oerhört mycket. Samhällena utefter järnvägen har kommit mycket närmare Göteborg.

-Med bara 15 minuter på pendeltåget är det naturligtvis en jätteskillnad, säger Johan Redlund, vd för Alebyggen.

Vi träffas på kontoret på Ale torg i Nödinge. I foajen står skärmar där man visar planerade byggen. Och det är mycket på gång, då intresset att flytta till kommunen ökat.

-Här finns helt andra värden, säger Johan Redlund. Det är många barnfamiljer som flyttar ut och prisläget är ett helt annat än i Göteborg. Man får mycket bostad för pengarna och rimliga restider.

Han säger att det är ett påtagligt tryck på hela bostadsmarknaden. Ale har billiga små bostäder, främst i det äldre beståndet.

Johan Redlund säger att det på senare år blivit väldigt lite rörelse i beståndet, människor bor kvar.

-Jag har varit här i fem år, och när jag kom var det 25-30 lediga lägenheter i månaden. Nu är det max fem. Det visar att det finns brist på lägenheter.

Men nu ska det byggas, både genom att förtäta tidigare områden och bygga helt nya områden nära kommunikationerna.

-Men det finns en bullerproblematik. Det är något av ett Moment 22, man bygger infrastruktur, vilket i sin tur ger upphov till störningar. Men nu har vi nog hittat en lösning på detta. Vi har mycket i produktion, eller precis runt hörnet, säger Johan Redlund.

Andreas valde tryggheten framför bekvämligheten. Nu har han blivit pendlare till jobbet i Göteborg och är i full färd med att inreda sin lägenhet i Trollhättan.

 

Annons

Andreas Klason är Trollhättebo från början, men efter att ha bott i Göteborg för att plugga och sedan jobba så fanns tankar på att det var där han skulle bosätta sig. Men med ett osäkert rivningskontrakt i Göteborg mot erbjudande om ett förstahandskontrakt i Trollhättan så vann tryggheten. Mycket tack vare att det sedan december 2012 går så bra att pendla mellan städerna, både med tåg och med bil. Utbyggnaden av 7,5 mil fyrfältsväg respektive dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Trollhättan. Det tog åtta år att bygga, men resultatet av ett av Sveriges största infraturprojekt börjar nu ge resultat.

Andreas är 28 år och arbetar som arbetsledare på Tommy Byggare i Göteborgsregionen. Han tycker det är en utmaning att jobba i Göteborg, då det byggs extremt mycket i det området.

-Jag kör för det mesta bil, då jag behöver bilen i jobbet. Men det är gott att veta att det är lätt att åka tåget om man vill. Hade jag jobbat på huvudkontoret hade jag absolut tagit tåget, säger han.

Tågresan tar 40 minuter.

Det var inget lätt beslut för Andreas att flytta tillbaka till Trollhättan, då han precis börjat rota sig i Göteborg och få ett socialt nätverk där.

-Men tryggheten med fast kontrakt och att jag har många kompisar här vägde över, säger han, och knuffar taklampan, som fortfarande inte blivit monterad.

Det återstår en del för att Trollhättan ska bli hemma, men vill han umgås med kompisar i Göteborg, då är det enkelt att ta tåget hem till Trollhättan igen.

-Har flera kompisar som pendlar och det funkar jättebra nu. Det är himla bra att vägen och järnvägen byggts ut, säger han.

Statistiken visar att mellan oktober 2015 och september 2016 gjordes 1,92 miljoner tågresor mellan Trollhättan och Göteborg.

 

Läs också Ann-Charlotte vann hyresfajten – nu får alla i kvarteret lägre höjning: ”Var tvungen att göra något” Här är det dyrast att bli vräkt – stora skillnader i Kronofogdens flyttnota: "Orimligt!" Med 800 nya lägenheter och djärv kontorsflytt tackar vd:n för sig

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.