Annons

Stubo i Ulricehamn vill ha ny förhandlingsordning

Ulricehamn Stubo i Ulricehamn har sagt upp förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen. Inte för att de vill sluta förhandla med föreningen – utan för att de vill ändra upplägget.

Om ett allmännyttigt bolag inte kan enas med Hyresgästföreningen om vilken hyra som ska gälla så finns möjlighet att låta Hyresmarknadskommittén, HMK, avgöra saken. I HMK finns båda parter representerade och de ska hjälpa till att lösa tvister där man kört fast lokalt. Men den hjälpen vill Stubo i Ulricehamn inte längre ha. Istället vill man att hyresnämnden ska lösa frågan, om parterna inte kan komma överens lokalt. 

– Det är en av de frågor vi vill titta över. När vi sålde två fastigheter blev vi medvetna om att vår förhandlingsordning var gammal och behövde ses över, säger Stubos vd Erica Waller.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Det är därför bolaget nu sagt upp sin förhandlingsordning. Inte för att de inte vill förhandla med Hyresgästföreningen, utan för att de vill ändra på reglerna. Att byta organ för tvistelösning är det som Hyresgästföreningen reagerat kraftigast mot. Föreningen går nu ut för att samla namnunderskrifter för att bevara det gamla systemet.

– Om det blir en prövning i hyresnämnden så kan vi bara företräda våra medlemmar. Så för hyresgästkollektivet blir det en betydligt mer osäker situation, säger Ann-Christine Josefsson, som är förhandlare i bland annat Ulricehamn.

Om man skulle använda hyresnämnden som tvistlösningsorgan istället för HMK, som används idag, så skulle det inte bli en kollektiv förhandling, utan en förhandling för varje enskild lägenhet.

Läs ocksåRiskerar förlora sitt hyreskontrakt – hyrde ut åtta nätter via AirbnbAirbnb och pengar.

– I HMK är det lättare att hitta en bra kollektiv lösning, där kan det göras bättre avvägningar, än om hyresnämnden ska pröva hyran för en lösryckt fastighet.

Ann-Christine Josefsson har förhandlat med bolaget i 10 års tid och tycket det är svårt att förstå varför det överhuvudtaget är en fråga i Ulricehamn.

Annons

– Vi har under mina år aldrig behövt ta hjälp av HMK utan löst det lokalt. Så jag kan inte riktigt förstå hur de kan vara missnöjda med den lösningen.

Läs ocksåStörningsjouren hittade kvinna inlåst i förråd – värden vill vräka en man i husetGrovkornig närbild på en uppbruten vit dörr. Ovanpå inklippt text: "Det är obehöriga i källare. Det hörs bankningar. Åk inte ensam på denna." En hyresgäst riskerar vräkning efter att hans besökare stört grannarna.

Men Erica Waller är av en annan åsikt. Hon menar att tvistelösningen behöver bli effektivare.

– Givetvis är målsättningen att vi ska ha ett bra samarbete och vi inte ska behöva hjälp att lösa några tvister. Men vi har nybyggda hyresrätter där vi fortfarande inte kunnat enas om nya hyror än.

Är det självklart för dig att Stubo ska ha en förhandlingsordning?

– Hur menar du?

Är det självklart för dig att ett kommunalt bolag som Stubo ska förhandla med Hyresgästföreningen?

Annons

– Det finns ju en stark tradition inom Stubo och även inom de allmännyttiga bolagen generellt att förhandla på det här sättet. Så det mest naturliga är att få till ett samarbete som fungerar. Men vi behöver diskutera, internt och med Hyresgästföreningen, om vilka villkor vi behöver för att kunna driva verksamhet på bästa sätt.

Varken Ann-Christine Josefsson på Hyresgästföreningen eller vd Erica Waller tror dock att det kommer gå så långt att hyresgästerna tvingas förhandla själva när nästa års hyra ska sättas.

– Hyran hos Stubo ska förhandlas först i april så jag tycker inte vi ska gå händelserna i förväg. Men visst, vi behöver komma överens om hur en ny förhandlingsordning ska se ut under hösten för att kunna förhandla i vår, säger Ann-Christine Josefsson.

Läs också Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Öppnade utan byxor på annan adress – förlorar sitt hyreskontrakt Valentino fick inte byta lägenhet – kostade honom jobbet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.