HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Bointroduktion hjälper hyresgästerna på vägen

Jönköping Öxnehaga i Jönköping är ett mångkulturellt bostadsområde med hyresgäster från hela världen. Med Vätterhems nya tjänst bointroduktion lär sig hyresgästerna om sina rättigheter och skyldigheter. 
Bhavesh Chauhan visar Erdina Morina hur man byter batteri i brandvarnaren.

Hur använder man källsorteringen? Hur rengör man kylen? Frågorna är många när man flyttar in i en ny hyresrätt. Är man dessutom från ett annat land kan det uppstå kulturkrockar kring vad man får och inte får göra i sin bostad.

Därför har det kommunala bostadsbolaget Vätterhem infört en ny tjänst. Alla nya hyresgäster får en personlig bointroduktion av Vätterhems anställda Bhavesh Chauhan. 

Läs ocksåMajoriteten av kränkande fotografering sker i bostaden

– Det blir ett sätt att välkomna de nya hyresgästerna, informera om bostaden och berätta om vad vi förväntar oss av dem, berättar Bhavesh Chauchan. 

Efter den stora flyktingvågen 2015-2016 började Vätterhem fundera på hur de skulle arbeta med stärka bostadskunskapen hos sina nya hyresgäster. 

– Många saknar kunskap om hur systemet fungerar. Exempelvis att man behöver en hemförsäkring eller att batterierna i brandvarnaren måste bytas med jämna mellanrum. Många nationaliteter saknar också grundläggande kunskaper om källsortering, säger Bhavesh Chauchan.

Läs ocksåSå hög temperatur får du acceptera inomhus

Han är på väg till en lägenhet på Lahagsgatan i Öxnehaga. Där bor Erdina Morina med sin sambo och deras tvååriga son. Bhavesh berättar om allt från kontaktuppgifter till Vätterhems olika funktioner till hur man skaffar hemförsäkring och använder sin tv-box. Sedan är det dags för en genomgång av lägenheten. Bhavesh visar hur vitvaror, köksfläkt, proppskåp och källsortering fungerar.

– Det här är min första egna bostad och det är mycket man inte har koll på, konstaterar Erdina Morina. Under besöket passar hon på att framföra ett önskemål till sin värd. Belysningen i källaren behöver bli bättre, menar hon och Bhavesh antecknar det i sin telefon. 

– Det är exakt det här vi vill med bointroduktion. Skapa en förtroendefull och ömsesidig relation till våra hyresgäster, säger Bhavesh nöjt efter dagens andra hembesök på Öxnehaga. 

Läs ocksåAllt större brist på bostäder för äldre
Läs också Trögt för kommunerna att ta emot nyanlända Så mycket minskade inbrotten – kommun för kommun

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.