Annons

Här ska bil och cykel ingå i hyran

Trollhättan Här är din privata bil inte speciellt välkommen men däremot kommer delade bilar och cyklar att ingå i hyran. Trollhättans nya bostadsområde tar ett nytt grepp i klimatomställningen.
dela bilar
Foto: Karin Gistedt

Ett bostadsområde där knappt någon äger en bil. Här tar sig invånarna istället runt med bilar och andra fordon som delas med grannarna. Dessutom ingår det mesta i hyran. Det är visionen i Vårvik i Trollhättan som håller på att ta form. En vision som snart ska bli verklighet. 2023 flyttar områdets första invånare in.
– Drömmen var…tänk, om allt kunde ingå i hyran. Men när alla har olika behov fungerar det inte, säger Jörgen Einarsson, projektledare på Trollhättans stad.

Nu kommer i stället fastighetsägarna att få lägga pengar i en så kallad mobilitetspott som hyresgästerna får använda enligt behov. När potten tar slut kan hyresgästerna köpa tjänster för egna pengar. I området kommer det att finnas ”mobilitetshus” där elfordon och cyklar finns samlade.

ANNONSGuide till hemförsäkringar
Dela bilar istället för att äga

För att underlätta för hyresgäster och andra boende i området samlas tjänsterna i en app. Här ska det vara lätt att planera, boka och köpa sin resa, till exempel att ta cykel till tågstationen och därifrån ett pendeltåg.

De flesta som flyttar in i Vårvik ska inte äga egen bil. Något som talar för att det verkligen blir så är att det kommer att finnas mycket färre parkeringsplatser än vanligt. Det i sin tur talar för att hyrorna inte kommer att skjuta i höjden.
– Parkeringsplatser som byggs under fastigheter eller på dyrbar mark kostar mycket pengar och betalas av alla boenden oavsett om man har bil eller inte. Den kostnaden försvinner nu, säger Jörgen Einarsson.

Annons
Läs ocksåI jakten på hyresgäster - ungdomsrabatt ska fylla tomma lägenheterBilden är ett montage av två bilder. Bilden visar Oliver Green, 19 år, och Platenhus.
dela bilar
Jörgen Einarsson, Trollhättans stad.

Var hyrorna kommer att landa, hur mycket pengar det ska finna i mobilitetspotten och när appen med samlade tjänster är klar är frågor som återstår. Helt enkelt för att man inte vet vad det kommer att kosta och för att husen inte byggda än.

Man har tagit fram en modell där köpare av mark förbinder sig till förutsättningarna. Delar av Vårviksmodellen har testats eller testas på andra håll. Helt nytt är att man ska bilda en juridisk så kallad gemensamhetsanläggning där alla fastighetsägare har en andel och som man betalar till. Gemensamhetsanläggningar är annars till exempel lekplatser och uppfarter i villaområden. Här blir den till exempel parkeringsplatser för bil- och cykelpooler.

Vill driva på förändring

Vidare bildas en så kallad samfällighet. Den tar ansvar över förvaltningen och med en styrelse som består av företrädare från fastighetsägarna. Den ska även sluta avtal med olika mobilitetstjänster.
– Många projekt som vi har studerat har tidigare funkat bra i början men ambitionsnivån sänkts allt eftersom. Vi vill ha uthållighet i systemet, säger Jörgen Einarsson.

Bland annat därför, och för att driva på en beteendeförändring, inkluderas tjänsterna i boendet nu innan lägenheterna hyrs ut eller säljs.

Annons
Bilpooler när vi spanar in i framtiden

Självkörande bilar, elsparkcyklar, bilpooler i stället för privatägda bilar. Framtidsversionen är att vi delar på elbilar, taxi, cyklar, elscootrar och köper det som vilken annan tjänst som helst. De integreras med kollektivtrafik som pendeltåg och självkörande fordon.

Läs vidare:
Därför måste du leva utan bil – så här reser vi i framtiden
Självkörande bilen kan rädda klimatet – eller förstöra det
Har jag rätt till ett cykelförråd?

Läs ocksåNy lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"Montage med bild på pappersutskrift, en domarklubba och en man i yngre medelåldern framför Sergels torg i Stockholm.

Fakta: Inte hur lätt som helst att ta bort parkeringar
Kommunernas parkeringsnormer styr hur många parkeringsplatser som måste finnas.

Enligt Plan- och bygglagen, PBL, är fastighetsägare skyldiga att bygga parkeringsplatser till sina bostäder och kommunernas parkeringsnorm styr hur många. Kortfattat regleras antal parkeringar genom så kallade p-tal. Om p-talet är 1 krävs en parkering per bostad. På senare tid har det blivit vanligare att väga in olika faktorer, till exempel kan p-talet sänkas om kollektivtrafiken är bra i området.

I Vårvik, där man vill se ett liv utan privatägda bilar, har man länge klurat på en lösning. Tanken är att fastighetsägarna köper parkeringar utan fasta platser samtidigt som de avtalar om olika mobilitetsåtgärder, till exempel att de kommer att ha ett cykelgarage med verkstad. Det kommunalägda fastighetsbolaget Kraftstaden ska ansvara, bygga och driva så kallade mobilitetshus med parkeringar och exempelvis bilpooler. Dessa delas med företag och folk som jobbar i området. Fastighetsägarna ska också sätta in en pott pengar per hushåll och månad för hyresgästerna att spendera här eller i exempelvis kollektivtrafiken. Ju högre ambitioner fastighetsägarna har desto färre p-platser behöver de köpa. Att bygga parkeringsplatser är förenat med stora kostnader.

Fakta: 1 600 – 1 800 bostäder byggs i Vårvik

Ett gammalt industriområde saneras och successivt skapas en helt ny stadsdel. När Trollhättans stad och en mängd andra aktörer bygger mellan 1 600 och 1 800 bostäder i Vårvik står klimatsmart boende i fokus. Här ska invånarna kunna leva ett hållbart liv.

2023 beräknas de första invånarna flytta in och hela området stå färdigt om 10-15 år.

I en förstudie kring mobilitetslösningar i Vårvik har, förutom Trollhättans Stad, elbilsutvecklaren Nevs, bostadsbolaget Eidar och fordonstillverkaren Clean Motion medverkat. Ett viktigt nästa steg är att på olika sätt testa mobilitetslösningar i skarpt läge med de som flyttar in.

Hyresgästerna och klimatkrisen
Läs också Fick inte igenom enorma hyreshöjningen: "Måste spara pengar på något annat" Bostadsbolaget säljer ut drygt 170 centrala lägenheter Möglet har tagit greppet om deras hem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.