HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Tingsrätten: Störda hyresgäster ska ha 42 000 i ersättning

Sundsvall De flydde sina hem för att slippa det högljudda renoveringsarbetet. Men nån ersättning vill inte värden betala. Idag kom tingsrättens dom gällande tvisten.
Foto: Åsa Eriksson
– Om man tvingas fly undan oljudet ska man inte betala full hyra, anser Arne Öjerhag.

Hyresgäster på ­Rådhusgatan i centrala Sundsvall mådde så dåligt av de störningar som hyresvärdens renovering orsakade att de fick fysiska besvär och ofta kände sig tvingade att lämna hemmet under det år som arbetet pågick.

– Bilningsarbetena pågick i många dagar, från morgon till eftermiddag. Oljudet var så fruktansvärt högt att det var omöjligt att vara hemma helt ­enkelt, berättar Arne Öjerhag, 73.

Läs ocksåDom: Ersättningslägenhet får vara mindre och dyrare

Arne och hans fru Inga är pensionärer, som många andra i huset, och är vanligtvis hemma om dagarna när byggarbetarna var i full gång. Liksom funktionshindrade och studenter i huset.

Arne och Inga vittnade om sina upplevelser i tingsrätten för några veckor sedan. Bland annat framförde de kritik mot den bristande informationen.

– Ibland utfördes arbeten helt andra dagar än de informerat om. Det hade varit en sak om man hade kunnat planera ”flykten”. Nu blev det panik. Det gick inte att komma undan oljudet i något rum för att det pågick i flera lägenheter runtom samtidigt. Inte ens hörselkåpor hjälpte. Jag höll på bli galen, berättar Inga Öjerhag, 81, för Hem & Hyra.

Läs ocksåFick hjälp av grannen att fånga den misstänkte tjuven

Arbetena krävde också avstängning av vattnet emellanåt. Vilket ofta kom som en överraskning, enligt hyresgästernas vittnesmål.
– En gång stod jag i duschen med schampo i håret när det plötsligt inte kom en droppe. Hantverkarna sa åt mig att vänta. 40 minuter senare slog de på igen, säger Inga upprört.

Fastigheten ägs av Din Bostad i Sundsvall AB. Ett av koncernen Fastighets AB Balders bolag.

Enligt Niklas Dabrowski, kundrelationsansvarig för Balder, har de på grund av underhållsskäl tvingats göra renoveringarna i huset. Ett arbete som kommer att fortgå löpande vartefter hyresgäster flyttar ut.

Läs ocksåParet från Falun betalade inte hyran i tid – tvingas flyttaBilden visar centrala Falun med kyrkan i bakgrunden.

– Arbetet sker för att det måste och vi gör allt vi kan för att minimera det ljudintensiva arbetet. Genom standardiserade lösningar och arbetsmetoder påskyndar vi arbetet så mycket det bara går och det drar ned på den sedvanliga arbetstiden för dessa arbeten, säger Niklas Dabrowski, kundrelationsansvarig för Balder.

Enligt ägarna är renoveringen ett sedvanligt underhåll, vilket måste accepteras av hyresgästerna enligt kontraktet. Även om det innebär störningar.

– Vi är förpliktigade att underhålla våra fastigheter så de är i gott skick men även håller en god standard. Av den anledningen renoverar vi även alla andra delar av bostaden när ”vi ändå är där” så den kommande hyresgästen kan flytta in i en bostad och vara trygg med att den inte kommer behöva evakueras eller bo i en ombyggnation under många år framöver, säger Niklas Dabrowski.

Det avgörande i tvistefrågan handlar om ifall renoveringarna räknas som ett så kallat ”sedvanligt underhåll”, som enligt lag ska utföras, eller om det handlar om ”standardhöjande åtgärder”. Vid det sistnämnda har hyresgästerna rätt till ersättning för konstaterade störningar. Men inte om det gäller underhåll.

Hyresgästföreningens jurist Johan Hermansson företräder hyresgästerna och för honom är saken glasklar:

– Det här handlar om standardhöjande totalrenoveringar eftersom man dessutom höjer hyrorna efteråt, säger Hermansson.

I tingsrätten yrkade han därför på en nedsättning av hyran för de drabbade med 20 procent under den tid störningarna pågick.
– Det är relativt lågt räknat med tanke på de allvarliga störningarna, men ändå en tydlig och viktig markering att det här inte är okej.

Tingsrättens dom meddelades idag, fredag.

Rätten anser att störningarna bevisligen varit så ingripande och i sådan omfattning att de utgjort så kallat ”men i nyttjanderätten” av lägenheterna. Alltså att bostäderna inte varit ett fullvärdigt boende för hyresgästen.

Rätten konstaterar också, i linje med Hyresgästföreningen, att renoveringarna inte är sedvanliga utan standardhöjande. Vilket innebär att hyresgästerna har rätt till ersättning.

Sammanlagt anser rätten att de sju hyresgästerna ska ha drygt 42 000 kronor i ersättning.

Johan Hermansson fick därmed igenom det han yrkat och känner sig nöjd med domslutet.

–  Jag tycker att det är en viktig dom för det visar tydligt att det inte kan ses som sedvanligt underhåll då renoveringarna tydligt påverkat bruksvärdet och höjt standarden på lägenheterna, säger han.

Domen i tingsrätten kan nu bli vägledande för vad som räknas som sedvanligt underhåll vid en renovering och som i sin tur styr ersättningsfrågan vid störning.

– Jag hoppas att hyresvärdar som utför den här sortens renoveringar i framtiden går med på nedsättning i de situationer där hyresgäster påverkas i deras boende av renoveringarna, säger Hermansson.

Men ersättningen hade blivit ännu mer om hyresgästerna hade ringt värden tidigare och påtalat störningarna.

Ersättningen utgår nämligen från den dag värden fick vetskap om störningen.

– Domen understryker därmed hur viktigt det är att hyresgästerna felanmäler så fort de påverkas av störningarna och att även dokumentera omfattningen av dessa, säger Hermansson.

Niklas Dabrowski på Balder är inte lika nöjd med utgången i tingsrätten.

– Vi har läst och begrundat domen. Kort kan man väl säga att vi inte delar tingsrättens uppfattning kring denna fråga, säger Dabrowski.

Domen kan överklagas fram till senast 15 mars. Hovrätten för Nedre Norrland avgör då om målet tas upp för prövning.

– Vi behöver begrunda innehållet i domen och vår sakframställan innan vi fattar ett eventuellt beslut om att överklaga, säger Dabrowski.

Läs också Hyresgäster hotas av uppsägning efter protest i Högsbo ”Man kanske inte bara ska lyssna på dem som skriker högst”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.