En leende pojke provar en fotbollssko, medan hans pappa står med mobilen i handen.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Loppis ska sälja in utsatt stadsdel

Fotbollsskor för en tjuga och en bokstavstavla med prutmån. Jätteloppisen på Gamlegården i Kristianstad lockar besökare från hela Skåne – och lyfter en stadsdel med dåligt rykte.

Nour Habib står med en av Hyresgästföreningens reflexvästar på sig och i handen en karta över försäljningsplatserna. Det är hundratals människor vid lekplatsen, och en del att hålla koll på.

För dagen är det fri parkering vid Gamlegårdens centrum i utkanten av Kristianstad. Det kostar heller ingenting för den som vill sälja sina loppisprylar. Och köpare och säljare har kommit från hela Skåne.

Två unga män i reflexvästar med texten Hyresgästföreningen som håller i en karta och pekar. I bakgrunden en loppmarknad.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Folkrörelseutvecklaren Nour Habib (till höger) och Mohammed Makhour från Hyresgästföreningen jämför kartan med verkligheten.

Jennifer Gencel, Hampus Olsson och sonen Hugo från grannkommunen Hässleholm är på plats.

– Vi har inte varit här förut och sett de fina lekplatserna. Det är väldigt fint här i parken, säger Jennifer.

En man som böjer sin ned för att titta på ett bord på en loppmarknad och en kvinna som tittar in i den barnvagn hon kör.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Hampus Olsson tittar runt bland grejerna, medan Jennifer Gencel har koll på sonen Hugo.

Så livat var det inte ett år tidigare, när Hyresgästföreningen beslöt sig för att försöka göra någonting med och för hyresgästerna på Gamlegården. De drog igång en backluckeloppis, som fortfarande hålls varje månad från mars till oktober. Men vissa månader drog den inte mer än sju säljare, och nästan alla köparna var själva från Näsby, som det större området som Gamlegården ingår i kallas. En stor del av bebyggelsen är enligt miljonprogrammets mönster med flervåningshus, cykelvägar och kringbyggda gårdar med gräsmattor.

Samtidigt tyckte föreningen att det var viktigt att finnas på plats.

Fakta. Skynda fynda

– Om man skapar positiv gemenskap i ett område där det förekommer mycket negativitet så ökar det också tryggheten, säger Nour Habib.

Även det kommunala bostadsbolaget ABK, som hade upplåtit parkeringen åt bakluckesäljarna, ville göra ett nytt försök att höja stämningen. De såg att det hände saker på olika håll i stadsdelen men utan samordning, berättar kommununikatören Jonas Rosenberg.

– Det har varit en skarp gräns – vi har haft våra lägenheter och så har villa-delen gjort sitt, säger han.

Allt vi gör bidrar. Detta är på den mjukare sidan.

Därför startades den så kallade megaloppisen. Bakom den finns både villaföreningen, ABK och Hyresgästföreningen. Kommunen betalar en lokal förening, som låter ungdomar städa och sköta parkeringen. Och uppslutningen är långt större än vid bakluckeloppisen.

En man med ryggen mot kameran som håller i en sko och prata med en kvinna i jeans, gul kofta och slöja. De står framför en bil med mjukdjur i bakluckan.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Boshra Mohammad säljer från bilen.

Boshra Mohammad, som tidigare bott på Gamlegården, säljer barnkläder och gosedjur. För henne blir det lite extra pengar – och en möjlighet att träffa gamla bekanta.

– Det har gått bra! Jag trodde inte att jag skulle få nånting sålt men jag har redan sålt en del grejer, säger hon.

Fakta. Kom och köp

Både Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget hoppas att megaloppisen kan bli återkommande, och ska bidra till att förbättra stadsdelen och stadsdelens rykte. Nästa megaloppis äger rum den femte maj i år. För det är kanske skjutande, mer än prutande, som varit i fokus hittills. Gamlegården är det som polisen betecknar som ett särskilt utsatt område – med låg socioekonomisk status, öppen narkotikahandel, kriminella som har kontrollen och offentligt våld. Sommaren 2021 skadades tre personer allvarligt när runt femton skott avlossades mitt bland folk i det lokala köpcentret.

Två unga kvinnor i tröjor med gäddmotiv står bakom ett bord på en loppmarknad. Den ena tittar på en köpares mobiltelefon.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Nej, gädd-tröjorna är tyvärr inte till salu, berättar Ella Smedberg från Malmö (till vänster) och Caroline Alman från Hörby som säljer tillsammans.

Jonas Rosenberg på ABK tror inte att en stor loppmarknad kan vända utvecklingen, men i alla fall vara en del.

Det är en cocktail-effekt. Allt vi gör bidrar. Detta är på den mjukare sidan, säger han.

Och på den hårdare finns utökad kameraövervakning, patrullerande ordningsvakter, bättre belysning och låsta bommar.

Nour Habib på Hyresgästföreningen hoppas på att både den mindre bakluckeloppisen och den större ska kunna finnas kvar.

Varför ska Hyresgästföreningen syssla med denna typ av saker?

– Hyresgästföreningen ska också jobba med trygghet och samhällsfrågor överlag och detta är en viktig samhällsfråga, säger han.

Flera kvinnor som tillsammans med barn tittar på olika saker på en loppmarknad. Kvinnorna ser ut att ha sitt ursprung i Afrika och Mellanöstern och håller i kläder och en köksapparat. I bildkanten skymtar säljaren.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Loppissäljaren Sweeta Abdulqudus (längst till höger) tror att loppmarknaden kan bidra till att människor som själv inte är från Gamlegården kan få en bättre bild av stadsdelen.

Ahmed Hamchada bor i hyresrätt på Gamlegården, och tycker att loppmarknaden är ett bra initiativ, särskilt när flera människor har mindre pengar att röra sig med.

Fakta Detta är Gamlegården

Gamlegården ingår i stadsdelen Näsby, som ligger i den norra delen av Kristianstad.

69 procent av Gamlegårdens invånare lever med en låg ekonomisk standard, enligt siffror från SCB (2021).

På 1960-talet byggdes de första flervåningshusen på området.

Det blir billigare med både kläder och leksaker, säger han.

Sonen Omar har just hittat ett par fotbollsskor för 20 kronor. Nu funderar de på om de själva ska sälja nästa gång.

– Pappa jobbar ju en massa men jag får ju aldrig några pengar, säger Omar och skrattar.

En pojke tittar fram igenom en tavla med kulram som han håller mellan sina armar. På tavlan finns bokstäver och siffror samt en prislapp, och en etikett med texten Brio.

Bild: Anders Eeg-Olofsson

Prutade. Adian Kolic, 6 år, fick bokstavstavlan för 40 kronor fast den kostade 50 kronor från början.