Jenny Broman är kommunalråd för Vänsterpartiet i Göteborg och högsta ansvariga politiker för socialtjänsten.

Bild: Alice Vernersson

Här missade socialen att betala hyran 40 gånger – ansvariga politikern: ”Tar det här på största allvar”

I Göteborg har socialtjänsten missat att betala in hyror i tid minst 40 gånger på bara några år. ”Om det sker i många fall så är det ett systemfel som vi behöver titta på”, säger kommunalråd Jenny Broman som ansvarar för stadens socialtjänst.

Att betala in hyran i tid är helt avgörande för att du ska få bo kvar. Därför erbjuder socialtjänsten hjälp med själva hyresinbetalningen om det krävs.

Åtgärden kallas förmedling och finns i drygt 200 av landets 290 kommuner. Just nu litar åtminstone 2 300 hushåll på det här löftet från sitt socialkontor. Socialen är deras yttersta skyddsnät för att få behålla hemmet.

Men Hem & Hyras granskning visar att systemet fallerar. Var femte kommun som lovat att sköta folks hyresinbetalningar erkänner själva att man de senaste åren har missat att betala in hyror i tid, till rätt mottagare.

Missar som inte ens socialtjänsten själv har koll på

Göteborg toppar listan: Här har socialtjänsten registrerat cirka 40 förseningar sedan 2020. Det behöver inte betyda att Göteborg är värst. Tvärtom kanske de bara har bäst koll på sina egna brister.

Socialkontoret på Förstamajgatan i Kortedala, Göteborg.

Bild: Tomas Ohlsson

När Hem & Hyra gräver bland hyresmissarna hittar vi nämligen flera som skett i kommuner som inte känner till några misstag alls. Vi upptäcker också fall i kommuner som medgett att de missat hyresinbetalningar, men som inte känner till de exempel vi lyfter fram. Sammantaget tyder mönstret på ett betydande mörkertal.

Systemfel när mänskliga faktorn orsakar många misstag

Jenny Broman är kommunalråd för Vänsterpartiet i Göteborg, och högsta ansvariga politiker för stadens socialtjänst. Hon är överraskad av resultatet.

– Jag har precis fått kännedom om det, tack vare er ­granskning. Det är ingenting jag har hört ­tidigare. Självklart kan det vara den ­mänskliga faktorn i något enstaka fall, men om det sker i många fall så är det ett systemfel som vi behöver titta på. Hade vi haft vetskap innan så hade vi ­agerat direkt. Vi tar det här på stort allvar.

Personer som drabbats ­beskriver chock och panik när de fått besked om att hyran inte är betald. Vad vill du säga till dem?

– Om någon hotas av vräkning så är det otroligt hemskt, eller den oron man får. Bostad är den ­viktigaste tryggheten vi har. Så det jag kan säga till dem är att jag tar det här på största allvar.

”Skadligt för tilliten till socialtjänsten”

Hur viktigt är det då att socialtjänsten får in folks hyra i tid, när man åtagit sig ett sådant uppdrag?

– Om socialtjänsten inte gör det kan det få väldigt allvarliga ­konsekvenser för individen. Och det är skadligt för tilliten till ­socialtjänsten också, om man upplever att man inte får den hjälp man behöver. Sedan kanske hyresvärden är lite mer förstående om socialtjänsten hör av sig och tar på sig ansvaret. Men det ska inte ­hända, helt enkelt.

Är det rimligt att ha ett ­system där sådana här missar är ­möjliga?

– Jag vet inte vad det beror på i Göteborg, vi behöver titta på det. Men om personer söker hjälp är det så klart rimligt att förvänta sig att man får den hjälpen man har rätt att få. Har socialtjänsten sagt att de ska betala in hyran så ska det ske.

Göteborg går vidare med åtgärder

Vad tänker du göra för att det här inte händer igen i ­Göteborg?

– Det första vi har gjort är att höra av oss till alla fyra socialtjänster och be dem titta på vad som har hänt. Vad beror de här sena inbetalningarna på, hur och varför har de här situationerna uppstått? Utifrån det resultatet får vi göra åtgärder så att det inte sker igen. Alla vräkningsförebyggande in­satser är betydligt mycket bättre än det man behöver lösa efteråt.

– Och även när personer har lämnat in sin hyresavi sent, så ­tänker jag att man även kan titta på om vi kan göra någonting där. Vad beror det på att en person inte klarar av att lämna i tid?