Visselpipan ljuder och hundratonskolossen börjar rulla. Från en stadskärna till en annan. För resejournalisten och hyresgästen Per J Andersson är det något alldeles speciellt att färdas med tåg. Här ger han tio tips på långa och korta tågtripper i sommar.
För den som var ung och inte ville åka på partycharter var tåget den naturliga vägen ut i Europa på 80-talet. Per J Andersson var en av alla dem som med ryggsäck på ryggen och interrailkort på fickan upptäckte kontinenten.
– Skulle man ut i Europa var det naturligt att ta tåget. Det var också en ekonomisk fråga, flyg var dyrt.
När flyget avreglerades i Europa under 90-talet sjönk priserna drastiskt. Det gick att åka till London tur och retur för några hundralappar. Plötsligt var det oftast dyrare att åka tåg. Per J Andersson började också ta flyget allt oftare inom Europa.
Enheten ett argument för tåg
Under 00-talet och 10-talet blev han nostalgisk och längtade tillbaka till det rälsbundna resandet. Nu är han något av en ambassadör för att resa med tåg. Klimatet är ett starkt skäl nu, men inte till en början. Då liksom nu är enkelheten ett starkt argument.
– Med tåg tar du dig från centrum till centrum utan att behöva passera säkerhetskontroller och krångla med transfer från flygplatsen. Med tåget får du också en helt annan känsla av hur landskapet hänger ihop.
Numera är det långtifrån självklart att tåget är det billigaste alternativet för den som ska resa mellan punkt a och b. Men Per J Andersson tycker att man ska passa på att göra stopp längs vägen till slutdestinationen.
– Då blir tåget inte så dyrt jämfört med flyget och du får se väldigt mycket mer.
”Skäms inte för flyg hem”
Även om Per J Andersson försöker undvika att flyga inom Europa, tycker inte att man ska skämmas för att ta flyget hem efter en längre tågresa.
– Genom att ta tåget ena vägen undviker du en flygresa. Egentligen flera om du gör stopp längs vägen och räknar med alla flygresor du behövt göra för att ta dig till dessa städer över en weekend.
Fakta Per J Andersson, 61
Gör: Resejournalist och författare. Medgrundare till resemagasinet Vagabond. Har bland annat skrivit boken ”Ta tåget”.
Familj: Fyra barn som är 16, 21, 30 och 33 år. De tre äldsta är utflugna. Särbo.
Bor: Fyra på 106 kvadrat på Södermalm i Stockholm. Värd är kommunala Stadsholmen.
Hyra: 13 250 kronor.
Bostadskarriär: Jag har alltid bott i hyresrätt sedan jag flyttade till Stockholm på 80-talet. När vår första dotter var nyfödd 1989 hyrde vi i andrahand av Per Bolund, numera språkrör för Miljöpartiet. Vi var precis på väg att flytta till Linköping när vi fick en nyrenoverad tvåa i Midsommarkransen via bostadsförmedlingen. När vår dotter var ett år skickade bostadsförmedlingen ett brev där de skrev att vi var trångbodda, enligt normen. Så vi erbjöds en trea på Gärdet som vi tackade ja till. Sedan dess har jag bytt hyresrätt ett antal gånger.
Per J Anderssons 10 tågtips:
Bild: Getty
Polens kulturhuvudstad Krakow.
Gdansk-Krakow-Prag
Ta färjan från Nynäshamn eller Karlskrona till polska Gdansk som tillsammans med tvillingstaden Gdynia bjuder på mycket historia och museer om Andra världskriget. Mitt emellan ligger badorten Sopot. Från Gdansk går det direkttåg till Krakow, som brukar sägas vara Polens kulturhuvudstad. Ytterligare sju timmar bort ligger Prag med Karlsbron, god öl och Kafkamuseet.
Hamburg
Är en betydligt roligare stad än många tror. Varje dag kör två tågbolag direkttåg från Stockholm, med flera stopp i Sverige, till Hamburg och med slutdestination Berlin. Hamburg är hamnstad med fantastiska områden, bland annat hamnkvarteren Speicherstadt, som klassas som världsarv av Unesco. Tänk på att tågen ofta kan vara fullbokade.
Bild: Per J Andersson
Kallbadhuset i Båstad.
Båstad
Många förknippar säkert tennismetropolen med jetset-liv och hus med hiskeliga prislappar. Men det betyder inte att allt är dyrt i den nordskånska sommaridyllen. Kallbadhuset till exempel. Det är öppet för gäster som inte bor på hotellet vissa tider. Ta bussen eller hyr en bil och eller hyrbil och åk ut på Bjärehalvön. I naturreservatet Hovs hallar spelade riddaren schack med döden i Bergmans ”Det sjunde inseglet”. Från Torekov, och numera även från Båstad, går färjan ut till Hallands väderö.
Bild: Conny Pettersson
Uppför berget Mannen på Lofoten.
Nattåget till Narvik
Från Stockholm går nattåget ändå upp till Narvik. En resa på knappt 20 timmar, men gör den inte i ett svep, passa på att gå av! I Kiruna kan du uppleva stadsomvandlingen. I Abisko finns härliga dagsvandringar. Björkliden och Riksgränsen bjuder också på vandringar, hotell och restauranger. I Riksgränsen kan man åka utfår långt in på våren, ibland ända till midsommar. Från Narvik är det drygt 13 mil med buss eller hyrbil ut på Lofoten. Det är så otroligt vackert! I Norge finns gott om spektakulära ”hytter” att hyra vid fina platser. Inte jättebilligt, men är man många blir det inte så dyrt.
Bild: Per J Andersson
Aberystwyth är en av strandorterna längs Cardiganbukten i Wales.
Wales
Att köpa ett interrailkort med obegränsade resor är billigast i de flesta fall. Ta nattåget till Hamburg, sedan till Amsterdam, Bryssel eller Paris. Från dessa städer går snabbtåget till London. Sedan mot Birmingham och därifrån går tågen mot Wales med storslagna vyer och en fantastisk kustremsa. Aberystwyth är en av strandorterna längs Cardiganbukten med många bed and breakfast och ett universitet som är som är som hämtat ur en Harry Potter-film. Ett ånglok går upp till Devils Bridge sommartid. Att resa till Wales med tåg kräver två veckor, gör stopp längs vägen!
Bild: Per J Andersson
Stad och berg. Innsbruck i Österrike bjuder på både och.
Innsbruck
Huvudstaden i österrikiska Tyrolen erbjuder en härlig kombination av stadsliv med en fin gammal stadskärna och vandring bland alptopparna. Bergståget går från centrum och vidare med kabinbana för att komma upp i bergen för att vandra eller bara äta lunch vid någon av restaurangerna. Några timmar bort finns sommarskidåkning vid två glaciärer. Innsbruck har omkring 130 000 invånare. Lite som att en stad av Västerås storlek skulle ligga vid Åreskutan. Från Hamburg går det direkttåg till Innsbruck.
Bild: Getty
Sloveniens huvudstad Ljubljana.
Ljubljana
Sloveniens huvudstad har nästan ingen biltrafik. Den förbjöds av miljöskäl men har blivit bingo för turismen. Går att beskriva som en sagostad med gamla gränder, hus och mitt i stan reser sig ett berg med ett slott högst upp. Från Ljubljana är det bara några timmar ner till Sloveniens Riviera vid Adriatiska havet.
Schweiz
Väldigt dyrt men det går att turista i alplandet utan att övernatta där. Ta tåget från Zürich till Chur. Där börjar Bernina express som går till genom ett underbart alplandskap, över hissnande broar och tunnlar med slutdestination Tirano i Italien. Betalar du en extra slant får du sitta i en vagn med glastak. Schweiz har enligt mig Europas bäst fungerade järnvägsnät. Alla anslutningar klickar i varandra på ett smidigt sätt.
Bild: Per J Andersson
Strandliv på tysk-polska ön Usedom.
Rügen/Usedom
Den tyska ön Rügen går att ta sig till med tåg både från Berlin och Danmark. Kallas för Berlins badkar eftersom här finns många badorter som varit populära ända sedan La belle epoque, alltså i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Från Rügen är det inte långt till Usedom, också det en ö. Den delas mellan Tyskland och Polen. Påminner lite om den skånska sydkusten med klassiska badhotell och hyrcyklar. På den polska sidan ligger Świnoujście där det går färjor till både Ystad och Trelleborg.
Kinnekullebanan
Den 12 mil långa järnvägen mellan Gårdsjö och Håkanstorp har varit nedläggningshotad flera gånger, trots att delsträckan mellan Lidköping och Mariestad för några år sedan utsågs till Sveriges vackraste.
Kinnekullebanan ringlar sig fram med utsikt över Vänern, dovhjortar på slätterna och pittoreska stationshus. Med ett 24- eller 72 timmars kort hos Västtrafik kan du göra stopp längs vägen och få en mysig och prisvärd minisemester.