Sandvikenhus: vi har varit för snälla

Sandviken Sandvikenhus tar från och med nu ut en avgift för att hjälpa hyresgäster att rensa avlopp och kolla brandvarnare. "Vi har varit snälla", säger fastighetschefen.

Sandvikenhus fastighetschef Jens Landin tycker att de nya avgifterna fått för stora proportioner i media. Han påpekar att det som det nu kommer att kosta 450 kronor att få hjälp med; byte av lysrör, rensning av avlopp och byte av batterier i brandvarnare är sådant som alltid varit hyresgästens ansvar.

– Tidigare har vår personal hjälpt till, vi har varit snälla och ställt upp, men vi måste hålla nere nivån för att hinna med. Vi har sparkrav från styrelsen och vi är inte det enda bostadsföretaget som tar betalt, säger Jens Landin.

Läs ocksåTar 675 kronor för att rensa vattenlås - värdens kommentar: "Finns en rättvisa i att ta betalt"Foto på ett vattenlås och på Eksjöbostäders vd Simon Lanz.

Ni informerade inte hyresgästerna på en gång utan först nu nästan en vecka efter att avgiften infördes, varför det?

– Vi tänkte att det skulle fungera att informationens gavs när hyresgästerna felanmälde men det har inte fungerat så bra.

Är ni inte rädda att det här kommer att leda till att det blir större problem i fastigheterna om inte hyresgästerna har råd att be om hjälp?

Läs ocksåHär är dina verktyg när värden inte gör sitt jobbHand på en lagbok

– Nej, rinner det dåligt i avloppet så ska man alltid titta under diskbänken och rensa där först och likadant i avloppsbrunn och under handfaten. Det blir inga skador och det går snabbt att göra det själv. Men fortsätter problemen ska det så klart anmälas till oss precis som förut. Och vi ger så klart tips och råd på telefon.

Läs också Värden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.