Amanda fick faktura på 14 000 kronor för stopp i toan – hennes värd den som kräver flest hyresgäster på pengar i länet

Västmanland Amanda fick stopp i toaletten och ringde jouren. Sedan kom en faktura på nära 14 000 kronor från värden. Hon är en av många hyresgäster som krävs på pengar av VS-Hus, visar Hem & Hyras undersökning.
Amanda Brander i Skinnskatteberg fick en minst sagt saftig faktura från hyresvärden, efter att ha fått stopp i toaletten.

Det som hände Amanda Brander i Skinnskatteberg var något helt vardagligt. Hon fick stopp i toaletten.

– Klockan var 6:30 en helgmorgon. Jag gick och sket helt enkelt, och använde mycket papper.

Läs ocksåEfter Hem & Hyras avslöjande: vd tyst om jävsrekrytering – krav på nekad ansvarsfrihet

Amanda ringde fastighetsjouren som skickade en bil från Enköping, flera timmars resa bort. Personalen löste enligt Amanda stoppet med en vanlig sugpropp, och gick ner med en kamera i röret för att se så att ingenting hade fastnat där. Det hade det som tur var inte, och jourpersonalen kunde avsluta sitt uppdrag.

Amanda fakturerades på nära 14 000 kronor, men behövde till slut bara betala mindre än en tredjedel av summan.
Foto: Per Groth

Fick en faktura på nära 14 000 kronor

Amanda fick minst sagt en chock när en faktura på 13 900 kronor från hyresvärden VS-Hus damp ned i brevlådan.

– Jag blev förbannad och fattade inget. Jag är ensamstående – hur ska jag kunna fixa fram de där pengarna på en månad?

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Hon ringde hyresvärden och frågade varför de skickat fakturan.

– De sa att stoppet var mitt fel, att det var barnen som kan ha stoppat plastpåsar i toaletten. Men barnen låg och sov. Jag har en åttaåring – han vet hur man spolar, och en ettåring som knappt vet hur man går på toa. Dessutom stod jag bredvid han som arbetade, och kunde se att det som orsakat stoppet åkte vidare ned i stammen.

Bestred fakturan

Det första Amanda gjorde var att bestrida fakturan, det vill säga hon skrev till värden, talade om att kravet var felaktigt och att hon inte tänkte betala.

Hon hade bara bott i lägenheten i tre månader den där tidiga helgmorgonen. Nu är hon inte längre så sugen på att bo kvar och ser sig om efter något annat.

Hon tycker det är viktigt att det blir känt hur hennes hyresvärd beter sig.

– Andra måste få den kännedomen om dem. Alla orkar inte hålla på som jag har gjort.

Läs ocksåDärför river hyresvärden carporten som Rose-Marie så gärna vill haEn äldre kvinna som står vid en bil med öppen dörr framför en carport med ett släp i.

Fastnade i hissen

Hem & Hyra har även varit i kontakt med Simon, som egentligen heter något annat. Också han är hyresgäst hos VS-Hus, fast i Västerås. En kväll när han skulle hem till sig tillsammans med några vänner, stannade hissen mellan våningarna och de satt fast i en timme innan de fick hjälp.

– Vi ringde hissteknikerna, men det tog lång tid och var jobbigt, säger han.

Efteråt fick han en faktura på 1 900 kronor från VS-Hus. På fakturan står bland annat ”Folk fast. Fem stora killar i hissen”.

– Jag ringde upp och frågade varför. De sa att det är mitt fel att det har hänt. Det står i hissen att man inte får vara fler än sju personer, och det var vi inte. Vi väger inte heller ens nära 525 kilo sammanlagt, som är maxvikten.

Vände sig till hyresnämnden

Simon tog kontakt med hissbolaget som sa att de skickat fakturan till VS-Hus, som i sin tur valde att skicka vidare den till honom.

I ett mejl till bolaget skriver Simon att han inte kommer betala fakturan.  ”Det handlar inte om att jag vill betala en summa eller inte. Det största problemet jag har med fakturan är att jag inte anser att jag har gjort något misstag” skriver han bland annat i mejlet.

Hyresnämnden i Västerås delar lokal med tingsrätten. Hyresnämnden tar normalt inte upp skadeståndsärenden. Om de ändå gör det fattar de inte beslut, utan försöker medla mellan parterna.

Det är inte första gången hissen strular, enligt Simon.

– Det är ett konstant problem, den är sönder minst en gång i månaden.

Simon vände sig till hyresnämnden för att få hjälp. Nämnden  meddelade att de skulle försöka medla mellan parterna. Men Simon valde att dra tillbaka sin ansökan. Anledningen var att VS-Hus hört av sig till honom och sagt att de ska gå igenom fakturan från hissbolaget en gång till.

– Så jag hoppas få tillbaka pengarna. Om inte får det blir det en vända till med hyresnämnden.

Flest skadeståndskrav

Simon och Amanda är inte ensam om att bli krävd på pengar av VS-Hus. Värden är klart överrepresenterad när det gäller skadeståndsärenden hos Hyresgästföreningen. Mellan den 1 januari 2013 och sista september 2024 (så långt som statistiken sträcker sig) hade Hyresgästföreningen lite drygt 250 ärenden som rörde VS-Hus. 43 av dem var skadeståndskrav, alltså sådana där hyresgäster vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp mot värden som krävt dem på pengar. Som en jämförelse hade Ikano, med lika många hyreslägenheter i Västmanland, bara fyra skadeståndsärenden under samma period.

Majoriteten av de ärenden som hamnar på Hyresgästföreningens bord blir lösta i ett tidigt skede.

 

Stämmer hyresgäster i tingsrätten

Det vanliga är att en hyresvärd skickar obetalda skulder vidare till inkasso, där hyresgästen får minst åtta dagar på sig att betala skulden. Men en värd kan också välja att ta vägen via tingsrätten för att få sina pengar. Den vägen väljer gärna VS-Hus.

Hem & Hyra har granskat hur ofta hyresgäster hamnar i tingsrätten för att deras värdar kräver dem på pengar. Det visar sig vara väldigt ovanligt – bara några få värdar i Västmanland har gjort det under de senaste sex åren. Flest ärenden har kommunala bostadsbolaget Mimer – med 12 000 lägenheter – som stämt sina hyresgäster vid 20 fall. Näst flest ärenden hade betydligt mindre VS-Hus med 12 ärenden.

Vill varna andra

VS-Hus vd Susanne Varnäs säger att det finns två skäl till att bolaget stämmer hyresgäster i tingsrätten.

Det ena är att man inte fått tag i  hyresgästerna och därför inte kunnat meddela dem att de har en skuld till hyresvärden. Det andra är för att utgöra ett varnande exempel.

– Vi tycker man ska få en anmärkning, så att andra hyresvärdar vet om att man inte skött sig.

Martin Hansson, jurist på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle, tycker inte att det är något hållbart argument att stämma hyresgäster för att man inte fått tag i dem.

Halvkroppsporträtt på Martin Hansson i skjorta över svart tshirt och krotklippt hår. I Bakgrunden på avstånd hustak och -fasader i tegel och gul puts.
Martin Hansson, jurist på Hyresgästföreningen i Aros-Gävle.

– Det är en onödig omväg att gå för henne. Tingsrätten kostar bara tid och pengar.

Dessutom måste den som blir stämd i tingsrätten och förlorar, ofta betala motpartens rättegångskostnader.

I de fall som Hem & Hyra har granskat har VS-Hus rättegångskostnader, som hyresgästen fått betala, som mest legat på 4 000 kronor.

Går även till inkasso

Susanne Varnäs säger att hon även driver ärenden till inkasso.

– Men det är som sagt de som inte gått att delge som vi går till tingsrätten med. Jag tror att många hyresvärdar inte orkar ta den processen, säger hon.

Hem & Hyra har granskat de ärenden som VS-Hus drivit i tingsrätten. De ­flesta rör påstådda skador i samband med utflyttning och flyttstädning.

En hyresgäst vi kan kalla Alex blev stämd för en rad brister, efter att han flyttat ut ur lägenheten i Fagersta. Det var bland annat hål i väggar, skadad parkett och trasiga frysfackslådor. Tingsrätten medlade mellan parterna och Alex fick betala 12 000 kronor till sin före detta hyresvärd, i stället för lite drygt 23 000 kronor som kravet låg på från början.

Hyresgästerna dök inte upp

Av de tolv ärendena slutade fem med tredskodom. Det innebär att hyres­gästen inte dyker upp på ­förhandlingarna och då per automatik förlorar målet. En kvinna i Västerås fick betala 7 000 ­kronor, samt VS-Hus ansöknings­kostnad till tingsrätten på 900 kronor. Det hon hade gjort sig skyldig till var att hon spacklat igen spikhål på ett sätt som inte var fackmannamässigt gjort, lämnat mörka fläckar efter sig i sovrummet och brännmärken i golvmattan.

Hur gick det då för Amanda Brander i Skinnskatteberg? Med hjälp av Hyresgästföreningens ärendehandläggare ­Håkan Forsman behövde hon till slut bara betala 3 000 kronor, i stället för 13 900 kronor som kravet var från ­början. Beloppet föreslog Amanda själv, för att få saken ur världen.

Amanda Brander i Skinnskatteberg.
Foto: Per Groth

– Jag tycker de gjorde fel från början men 3 000 kronor är bättre än kravet som stod på fakturan, säger hon.

Håkan Forsman håller med.

– Jag tycker det här låter mer som en förvaltningskostnad, det vill säga något som ingår i hyresvärdens löpande ­skötsel av fastigheterna. Det finns ingenting som tyder på att hyresgästen har orsakat stoppet. Då hade det varit en annan sak, säger han.

”Vill hyresgästernas bästa”

Susanne Varnäs på VS-Hus säger att hon själv inte sitter med fakturor och inte känner till enskilda ärenden. Hon säger också att det är länge sedan hon hört något från Hyresgästföreningen om att någon hyresgäst skulle haft klagomål.

– Vi vill hyresgästernas bästa. Om det misskommuniceras någonting och vi inte får den här informationen så är det inte bra, säger hon.

 

Fakta: VS-Hus
VS-Hus är en av Västmanlands största hyresvärdar med runt 1 600 lägenheter.

VS-Hus hör till de större hyresvärdarna i Västmanland med 1 650 lägenheter i Västerås, Fagersta, Skinnskatteberg och Norberg.

Fakta: Förlikning

En förlikning är en frivillig uppgörelse mellan parterna, inte en dom. Den bygger på parternas vilja att nå en kompromiss, inte på att skuld är bevisad. Båda parterna kan vilja undvika dyra ombudskostnader, en långdragen rättsprocess eller risken att förlora.

Fakta: Tredskodom

Om den åtalade inte infinner sig rättegången kan domstolen besluta om tredskodom till kärandes (den som ansöker om stämning) fördel. Det innebär att domstolen dömer helt enligt vad käranden yrkat, utan att pröva bevisningen eller om yrkandet är riktigt i sak.

Läs också Vill se över hyrorna - kan ge dyrare boende: "Viktigt man inte smyghöjer" Fabiola behöver hjälp med att kasta soporna – vill inte äga och ansvara för dörröppnare som alla kan använda

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.