”Bara annorlunda” värdens svar om dåligt vatten
I 42 dagar var vattnet som hyresvärden tar från egen brunn dåligt enligt kvinnan som hyr en av lägenheterna.
Hon märkte att det var något fel när hon vaknade en morgon med blodsmak i munnen.
Vattnet som kom genom kranarna hade då en annan färg än normalt, luktade rost och var oljigt till sin konsistens. Fick vattnet stå bildades det bruna klumpar. När kvinnan körde en klädtvätt blev kläderna gula.
– Det är inget fel på vattnet. Det är bara annorlunda, förklarade hyresvärden som också tyckte att hyresgästen skulle vara glad att hon fick tillgång till vatten överhuvudtaget.
Hyresgästen begärde att vattenprover skulle tas. Men det skedde inte.
Under tiden som vattenproblemen varade åkte kvinnan tre mil tur och retur flera dagar i veckan för att hämta bra vatten. Nu kräver hon ersättning för sina utlägg och hyreskompensation. Värden säger nej. Ärendet har därför blivit ett fall för hyresnämnden.
I ett svar skriver hyresvärden att vattennivån under en period var för låg för att det skulle vara möjligt att använda ordinarie brunn.
”Annorlunda men inte otjänligt på något vis”, skriver värden om ersättningsvattnet och uppger att företagets egen personal dricker, duschar, diskar och tvättar kläder i det.
Hyresvärden menar att vattenkvaliteten kan variera mycket inom ramen för att räknas som tjänligt.