HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

”Bara annorlunda” värdens svar om dåligt vatten

Flen Hyresgästen klagade på att vattnet var oljigt, missfärgat och luktade rost. Hyresvärden svarade att "du ska vara glad som har vatten överhuvudtaget". Nu har Flensbon vänt sig till hyresnämnden för att få rätt till ersättning.

I 42 dagar var vattnet som hyresvärden tar från egen brunn dåligt enligt kvinnan som hyr en av lägenheterna.

Hon märkte att det var något fel när hon vaknade en morgon med blodsmak i munnen.

Läs ocksåAF Bostäder vill säga upp student

Vattnet som kom genom kranarna hade då en annan färg än normalt, luktade rost och var oljigt till sin konsistens. Fick vattnet stå bildades det bruna klumpar. När kvinnan körde en klädtvätt blev kläderna gula.

– Det är inget fel på vattnet. Det är bara annorlunda, förklarade hyresvärden som också tyckte att hyresgästen skulle vara glad att hon fick tillgång till vatten överhuvudtaget.

Hyresgästen begärde att vattenprover skulle tas. Men det skedde inte.

Läs ocksåBengts bostadskarriär från buske till lägenhet

Under tiden som vattenproblemen varade åkte kvinnan tre mil tur och retur flera dagar i veckan för att hämta bra vatten. Nu kräver hon ersättning för sina utlägg och hyreskompensation. Värden säger nej. Ärendet har därför blivit ett fall för hyresnämnden.

I ett svar skriver hyresvärden att vattennivån under en period var för låg för att det skulle vara möjligt att använda ordinarie brunn.

”Annorlunda men inte otjänligt på något vis”, skriver värden om ersättningsvattnet och uppger att företagets egen personal dricker, duschar, diskar och tvättar kläder i det.

Läs ocksåRegionråd blir regionchef

Hyresvärden menar att vattenkvaliteten kan variera mycket inom ramen för att räknas som tjänligt.

 

 

Läs också Studentbostäder köper hyreshus i Ronneby Stalkade granne - måste flytta

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.