Carina förtvivlad över uppsägningen
Förra våren flyttade Carina Andersson in i sin trea i ett tvåfamiljshus i Ljungbyholm. Hon gladde sig åt läget och trädgårdens uteplats, och kände sig nöjd med sitt nya boende. Men i vintras fick hon problem med kylan inomhus, då temperaturen sjönk ner mot 14–16 grader i ett av rummen.
– När det var som värst kunde jag inte vara där inne, säger hon.
Som Hem & Hyra tidigare har berättat klagade Carina Andersson hos sin hyresvärd, som försökte åtgärda problemet med att lägga in nytt golv. Carina Andersson bad Hyresgästföreningen om hjälp när problemet med kylan kvarstod. Hon passade då också på att ifrågasätta hyresvärdens krav på att hon skulle ansvara för dyra elräkningar som inte bara gällde hennes lägenhet, utan även en annan hyresgäst i fastigheten.
Men vid förhandlingen deklarerade hyresvärden, Fredrik Genberg, att Carina Anderssons kontrakt ska sägas upp. Det har dock inget med klagomålen att göra, hävdar han:
– Vi ska själva bo i lägenheten, och hon är den hyresgäst som har flyttat in sist.
Enligt Fredrik Genberg kommer en skriftlig uppsägning före utgången av maj månad. Det innebär att Carina Andersson måste hitta ett nytt boende senast 1 september. Var det blir har hon ännu ingen aning om. Men för att förekomma värden har hon nu valt att själv säga upp lägenheten.
– Jag mår skit, säger hon. Jag bara gråter, och tänker: har man inte mer rätt att säga till? Jag trodde aldrig att det skulle gå så långt som till att han körde ut mig. Det är ingen annan som har vågat säga något. De har hellre flyttat.
Ångrar du att du klagade?
– Nej, jag kan inte bo här. Man får ju tänka så att jag får det bättre om jag kommer härifrån.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.