De kräver bättre skötsel av radhusen
Lokalen är fylld till bredden. Hyresgästföreningen har bjudit in till informationsmöte och frågorna haglar. Vad händer med reparationer, trädfällning, avgrävda kablar och hyrorna?
– Just nu har ni inte en god förvaltning och hyresvärden ska inte ha en spänn, säger Peter Svanberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.
På Slussbrovägen i Åkersberga har den nya ägaren Caracol planerat att ombilda en del av radhusen till bostadsrätter. Här har också tidigare varit bostadsrätter, men föreningen gick i konkurs och lägenheterna övergick till hyresrätter. De boende satt kvar med skulderna och många är därför skeptiska till en ny ombildning.
– Vi har sprickor i fasaderna och vattenläckor, många är tveksamma att köpa husen i det skick de är nu. Hyresvärden vill flytta oss som inte vill köpa och bor närmast vattnet, för att kunna sälja de mest attraktiva lägenheterna, säger Lotta Sjöblom, hyresgäst i området.
Efter mötet kommer information om att bostadsrättsföreningens köp stoppats på grund av att för få valt att gå med.
För att få en samlad bild har Hyresgästföreningen uppmanat de boende att anmäla de fel de vill ha åtgärdade. Sandra Appelgren, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, har 18 olika ärenden i området. Det handlar om vattenskador, ovårdad utemiljö och eftersatt underhåll i lägenheterna.
– Det mest allvarliga är att hyresvärden inte kommunicerar med hyresgästerna. Det kan låta simpelt, men det minsta problem kan bli gigantiskt för att man inte pratar med varandra, säger hon.
Flera hyresgäster oroas också av att det sker saker i området som de inte får veta om: Träd har fällts av hyresvärden, och på ritningar och i bostadsrättsföreningens ekonomiska plan finns ett tjugotal Attefallshus inlagda. Fritidslokalen i området, där det finns bastu och samlingsplats, fick plötsligt nytt lås. Den har sedan området byggdes använts av de boende. För att hålla mötet med hyresgästerna fick Hyresgästföreningen be hyresvärden om lov för att få använda den.
– De har skövlat vår Kanalby, sammanfattar en hyresgäst.
Hyresvärden Caracol avböjer att svara på Hem & Hyras frågor och vill inte bli citerade i tidningen. Förvaltaren Occum vill inte heller prata, men skriver i ett långt mejl bland annat ”Hyresgästerna ska inom 1-2 dagar få ett svar på sin felanmälan och beroende på vad felanmälan avser har antingen en tekniker eller fastighetsskötare besökt hyresgästen inom 1-2 veckor. Denna svarstid håller vi, men svaret innebär förstås inte att felet kan åtgärdas inom 1-2 dagar.”
Den bilden stämmer dåligt med Sandra Appelgrens erfarenhet.
– Hyresgästerna har varit tvungna att anmäla fel flera gånger innan de fått återkoppling. Och vänta i månader. Det har inte gjorts något i lägenheterna sedan husen byggdes och underhållet är eftersatt. Nu förväntar vi oss att det börjar hända saker.