Den onåbara värden
– Jag ville ju kunna nå värden om något skulle hända, det är inte trygg när det inte finns någon dialog. Det är ju helt sjukt att ha det så här, säger Rosa Åsén.
Hem & Hyra träffar henne när hon är i packartagen. För så långt gick det, hon beslutade sig för att flytta. Trots att hon egentligen vill bo kvar i lägenheten som ligger i ett litet samhälle utanför Falkenberg, i ett mindre hus med en grön gård utanför fönstret.
– Jag blev så glad när jag hittade lägenheten, den är så trevlig och bara 400 meter från havet, säger Rosa Åsén.
Från början var kontakten med värden också bra och hon tänkte till exempel inte på att hyreskontraktet dröjde. Men ganska snart blev relationen sämre, enligt Rosa Åsén. Det var flera saker som hon ville ha åtgärdat, som problem med duschen, otäta fönster, målning och städning i gemensamma utrymmen. Värden fanns fortfarande ganska tillgänglig men det mesta tog tid och Rosa Åsén fixade mycket själv. Senare ville hon diskutera bättre skottning, sandning, utomhusbelysning och skötsel av gården.
Till slut slutade värden också att höra av sig tillbaka. Inte minst blev det kännbart när inomhustemperaturen i vintras gick ner till runt 15 grader och ingen i huset fick tag på honom. I början av året förstod hon att han bytt mejladress och telefonnummer utan att meddela hyresgästerna.
Eftersom Rosa Åsén under den här tiden kände att hon behövde hjälp har hon vänt sig till Hyresgästföreningen, miljöförvaltningen och hyresnämnden.
– Jag hade velat att någon tagit i min situation. Pratat med min värd ordentligt. Jag är besviken på att ingen har gjort det.
Hyresgästföreningen har enligt henne, framför allt hänvisat till miljö- och hälsokontoret. Hyresgästföreningen säger att de inte vill kommentera enskilda ärenden.
Miljökontoret har krävt åtgärder för en rinnande kran och för att höja temperaturen.
Till hyresnämnden skrev hon ett brev och berättade om sina svårigheter och en lista på saker som enligt henne måste åtgärdas, som att värden skulle vara kontaktbar när vintern och kylan kommer. Det blev en förhandling där värden var närvarande per telefon. Nämnden konstaterade att det som var aktuellt var ett löst handfat, golvlister och missnöje över städning i trapp och tvättstuga. Ärendet avskrevs men en överenskommelse slöts där Rosa skulle kontakta hantverkare för handfatet, värden kontakta snickare för lister och Rosa skulle städa mot en hyresreduktion. Ingen höll sedan avtalat.
Rosa hade bestämt sig för att flytta och under sommaren packade hon sina kartonger. För att vara säker på att uppsägningen kom fram fick hon åka hem till värdens bostad. Hon skickade även uppsägningen rekommenderat.
– Jag har frågat mig varför jag har hållit på, jag kände också att alla blev irriterade på mig, men jag ville inte ge mig för jag tänker på andra som ska flytta in efter mig.
Hyresråd Lise-Lotte Norén Wilkens vid hyresnämnden i Göteborg stöter ibland på hyresgäster som blir besvikna när de tar sina fall till nämnden.
– De förväntar sig att vi företräder dem, men så är det inte. Vi är som en domstol. Först ska vi försöka få parterna att komma överens, om det inte går beslutar vi i tvisten. Åtgärdar värden inte det han och hyresgästen kommer överens om får hyresgästen återkomma och då kan hyresnämnden fatta beslut om åtgärdsföreläggande, säger hon.
Hyresnämnden kan besluta om ett så kallat åtgärdsföreläggande, vilket hon menar är ett stort ingrepp i äganderätten. Men för att göra det måste hyresgästen visa på konkreta fel och bevisa bristerna. Nämnden kan heller inte döma åtgärdsföreläggande så länge värden säger att han ska vidta åtgärder.
– Vi behandlar inte allmänt missnöje, det ska vara konkreta brister av allvarligare art.
Att till exempel ha en svårkontaktad värd kan vara ett stort problem för en hyresgäst men nämnden kan inte meddela beslut i sådana frågor, däremot kan det påverka hyressättningen.
Hem & Hyra försöker kontakta Rosa Åséns värd i slutet av augusti och senare i september. Till slut ringer han upp. Enligt honom har han fått utstå mycket påhopp, inte gjort något fel och varit kontaktbar. Han hade dock problem med mejlen ett tag och fick byta leverantör. Till exempel hade det bara varit att ringa när det blev kallt under vintern.
– Jag har inte fått någon signal, hade jag fått det hade jag åkt direkt, säger Björn Ahlson.
Han säger också att han har haft ett hyreskontrakt färdigskrivet, som legat i bilen.
– Men jag har inte hunnit ge det, säger han.
Nu är han glad att saken är över.
– Det har varit en jobbig tid, säger Björn Ahlson.
Vid konstaterade brister i lägenheten kan en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden vara en väg att gå. En annan är att få hyran prövad av samma nämnd.
Skulle det vara så att felet är allvarligt, ex en trasig toalett finns enligt lagen ”rätt till självhjälp” vilket betyder att hyresgästen själv kan åtgärda saken OM värden först informeras om att hyresgästen tänker använda sig av denna rätt. Kostnaden kan sedan dras av på hyran. Detta förfarande ska man dock, enligt Hyresgästföreningen, vara restriktiv med.
Om värden av någon anledning gör de omöjligt att betala hyran, kan den deponeras hos länsstyrelsen.
Uppsägningar skickas rekommenderat.
Miljöförvaltningen kan pressa värden med till exempel föreläggande.
Källa: Hyresgästföreningen