HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Död hyresgäst skadade parkett – barnen skulle få betala 42 000 till värden

Stockholm När barnens döda mamma hittades i lägenheten hade kroppsvätskor orsakat en fläck på parkettgolvet. Det slutade med att värden skickade en faktura på över 40 000 kronor till dödsboet. Men efter kritik mot värden tog historien en oväntad vändning.
Foto: Kenneth Samuelsson
Den döda kvinnan orsakade skador på parketten - nu skickas notan dödsboet.

Det var i början av september förra året som en kvinna anade oråd när hennes mamma inte svarade i telefon trots flera försök under flera dagar. En vän till mamman som hade nyckel gick in i lägenheten och hittade mamman död på parkettgolvet i hyresrätten på Östermalm.
– Det var fruktansvärt sorgligt och jobbigt, säger dottern som vill berätta om händelsen men vill vara anonym.

Mamman hade legat död i cirka fem dagar och under kroppen på parkettgolvet syntes en mörk fläck.
– När man dör så lämnar kroppsvätskor kroppen så urin hade hamnat på golvet och fuktskadat det.

Dottern ringde Einar Mattsson, som förvaltar huset åt fastighetsägaren, som kom till lägenheten med en hantverkare för att se på golvet. Eftersom golvet var nytt så berättar hon att hantverkaren menade att det räckte att byta en del av golvet.

Hon blev förvånad när förvaltaren meddelade att dödsboet skulle få betala kostnaden för golvet och skulle skicka en offert. Värden rådde henne också att kontakta mammans försäkringsbolag.
– Det var så så osmakligt och okänsligt, min mamma hade precis dött och värden krävde pengar av oss. Det kändes inte rätt alls och jag hade inte i min vildaste fantasi trott att vi skulle få betala det, säger hon.

När hon kontaktade mammans försäkringsbolag så hävdade bolaget att hemförsäkringen inte täckte skadan på golvet. Försäkringsbolaget tyckte hon skulle ta hjälp av Hyresgästföreningen eftersom bolaget menade att kostnaden inte skulle betalas av dödsboet.
– Sedan hände ingenting förrän dagen innan julafton 2020. Istället för en offert så fick jag en räkning på 46 419 kronor för parkettgolvet och städning. Jag blev så arg, pengarna skulle behöva tas från vårat arv, säger hon.

Värden ville ha 42 675 för det nya parkettgolvet och 3 744 för städning av lägenheten.

Hon tycker också att hyresvärden var okänslig när de hörde av sig när barnen höll på att tömma lägenheten från mammans saker.
– De ringde en fredag och ville att en ny hyresgäst skulle få komma och kolla på lägenheten på måndagen. Jag sa tvärnej till det, vi höll på med dödsbostädning och fläcken efter min mamma var kvar på golvet. Det var okänsligt skött, säger hon.

Amir Kolbadi, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, företräder dödsboet efter mamman mot hyresvärden och har bestridit fakturan.
– Jag har aldrig varit med om att någon kräver pengar för att en död person har orsakat skador, det är väldigt osmakligt, säger han.

Förutom att han tycker att kravet är osmakligt så är det inte heller förenligt med lagstiftningen, enligt Amir Kolbadi. Han menar att lagen säger att en hyresgäst ska ersätta skador som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet.
– Men att råka avlida på golvet är varken vårdslöst eller försumligt, säger han.

När fakturan är bestriden återstår för fastighetsägaren att gå till tingsrätten och stämma dödsboet för att få sina pengar.
– Men jag vet inte hur de tänker, de har inte hört av sig, säger han.

Hem & Hyra har ställt flera frågor till Ewelina Holm, kommunikationschef på Einar Mattsson som förvaltar det aktuella hyreshuset åt en fastighetsägare.

När hon återkommer med svar visar det sig att historien tar en oväntad vändning.
– Nu har vi varit i kontakt med fastighetsägaren som kommer att avsluta ärendet och vi kommer att dra tillbaka fakturan. Det är alltid svårt när någon avlider och vi förstår att det varit jobbigt, skriver Anna Hellman, gruppchef på Einar Mattsson i ett mejlsvar.

Hon berättar också att när en person avlider så startar tyvärr ett antal administrativa processer med frågor som dödsboet behöver hantera och ta ställning till även om det av anhöriga kan upplevas som okänsligt.
– Det kan till exempel vara krav som riktas mot dödsboet. Det kan också vara att dödsboet behöver kontaktas för att en lägenhet ska visas upp, skriver hon och poängterar att krav aldrig riktas mot anhöriga utan mot dödsboet som har det formella ansvaret. Det vanligaste är att man löser eventuella krav på dödsboet i dialog med den som representerar dödsboet, avslutar hon.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.