Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: ”Vi känner oss överkörda”

Uppsala Uppsalahem har inte renoverat fönstren på Lasseby gärde sedan början av 1980-talet. När de nu gör det passar de även på att höja hyrorna. Grannarna tog strid i hyresnämnden, men förlorade mot hyresvärden. Hyresgästen Åsa: ”Det är inte jättemycket pengar det handlar om, men vi känner oss överkörda.”
Foto: Monika Steczkó
Hyresgästen Rafik Davoudi håller med om att fönstren behöver renoveras. Men han anser inte att åtgärden höjer standarden på lägenheterna.

Åsikterna om upprustningen går isär. Uppsalahem anser att renoveringen höjer standarden på lägenheterna. Hyresgästerna tycker att den ingår i det löpande innehållet. Särskilt som Uppsalahem inte renoverat fönstren på över 40 år.

Hyresgästerna tog strid i hyresnämnden men förlorade mot hyresvärden.

Läs ocksåDärför river hyresvärden carporten som Rose-Marie så gärna vill haEn äldre kvinna som står vid en bil med öppen dörr framför en carport med ett släp i.

Initiativtagare till att ansöka till hyresnämnden är Rafik Davoudi. Han pekar på fönstren där han står på sin uteplats i bostadsområdet Lasseby gärde. Karmarna är spruckna och färgen hänger i flagor.

Rafik Davoudi samlade grannarna på gården inför att Uppsalahem skulle renovera fönstren och höja hyrorna.

– Uppsalahem har hela tiden sagt ”det ska göras”, eller ”kanske nästa år”, säger han.

Samlade grannarna till ett möte

Rafik och hans fru Margaretha Nylund har bott i lägenheten sedan början på 1980-talet, så han vet vad han pratar om.

I höstas satte han upp lappar i trappgångarna och samlade hyresgästerna på innergården till ett möte. 17 av dem slöt upp för att försöka stoppa Uppsalahem från att höja hyrorna i samband med renoveringen.

Åsa Lindell flyttade in i samma trappuppgång för 25 år sedan. Även hon vittnar om att fönstren var i dåligt skick från början. Enligt ansökan till hyresnämnden har flera hyresgäster tvingats betala extra för elelement eftersom temperaturen varit låg.

Hon är tydlig med att det inte är själva renoveringen hon och hennes grannar sätter sig emot. För den behövs. Inte heller är det pengarna det handlar om.

Läs ocksåAmanda fick faktura på 14 000 kronor för stopp i toan – hennes värd den som kräver flest hyresgäster på pengar i länet

– Men vi har inte fått någon hyresrabatt under alla de här åren för att vi haft undermålig standard. Nu kommer vi upp i normal standard, och så ska vi få betala för det? Vi känner oss överkörda av Uppsalahem, säger hon.

Är besvikna på Hyresgästföreningen

Åsa tycker att det är fastighetsägaren som borde ansvara för byggnadernas yttre, och det har hyresgästerna också skrivit i sin ansökan till hyresnämnden. Dessutom påpekar de att renoveringen innebär en besparing för hyresvärden som får minskade kostnader för uppvärmning. Även det är ett skäl till att inte höja hyrorna, anser de.

Det är Uppsalahem och Hyresgästföreningen som tillsammans kommit fram till hur mycket hyrorna ska höjas.

Läs ocksåFabiola och dörröppnaren: Bostadsbolaget i grannkommunen får tummen upp av DHRKvinna i en elrullstol. Hon sitter i hallen, bredvid en spegel. En del av hennes ansikte syns i spegeln. Ytterdörren står öppen.

Hyresgästerna med Rafik Davoudi i spetsen är besvikna på Hyresgästföreningen.

– Vi känner oss svikna. Hyresgästföreningen ska väl vara på hyresgästernas sida? säger Rafik Davoudi.

Isolerglas för bättre inomhusklimat

Förutom att renovera fönsterkarmarna vill Uppsalahem sätta in nytt isolerglas med argongas i, som enligt dem bidrar till ett jämnare inomhusklimat och till att rummet känns varmare och mer behagligt. Det är det nya isolerglaset som Uppsalahem och Hyresgästföreningen anser vara standardhöjande.

Fönster Renovering
Fönstren i de 130 hushållen på Lasseby gärde är i stort behov av renovering.

Hyresgästerna hävdar att orsaken till att det nya isolerglaset skulle vara bättre, beror på att isolerande gas med tiden läckt ur det ursprungliga.

”Högt kulturhistoriskt värde”

”Vi har full förståelse för att alla inte blir nöjda, men en övervägande majoritet tycker att åtgärderna är bra”. Det skriver Linda Ryttlefors, Uppsalahems kommunikationschef, i ett mejl till Hem & Hyra.

Hon bekräftar att Uppsalahem inte renoverat fönstren sedan 1982. Den senaste åtgärden gjordes enligt henne i slutet på 2010-talet då man målade fönstren. Att renoveringen dragit ut på tiden beror på att Uppsalahem först tänkte byta ut fönstren, men sedan ändrade sig och ville rusta upp befintliga fönster i stället.

”När beslutet om att gå över till renovering fattades behövde planeringen göras om, vilket medförde en viss fördröjning”, skriver Linda Ryttlefors. Orsaken är att renovering är bättre för miljön samt att de gamla fönstren från 1940-talet är av god kvalitet och har ett högt kulturhistoriskt värde.

”Inget som sticker ut”

Hyresgästföreningens förhandlare Lena Jansson Nordin håller med om att Uppsalahem kunde ha renoverat fönstren tidigare. Men hon säger samtidigt att det inte är något som sticker ut med den här hyresöverenskommelsen.

– Vi har haft liknande överenskommelser efter renoveringar i andra bostadsområden. Det finns standardhöjande inslag i en sådan här renovering, och då kan det enligt lag vara befogat med en viss hyresjustering, säger hon.

Uppsalahem har påbörjat renoveringen, som beräknas vara klar i höst.

Fakta: Standardhöjande åtgärder

Standardhöjande åtgärder är förbättringar och förändringar i enskilda lägenheter eller i gemensamma utrymmen i fastigheten och som inte är underhåll. Det kan exempelvis innebära att få en diskmaskin installerad.

Läs också Fabiola behöver hjälp med att kasta soporna – vill inte äga och ansvara för dörröppnare som alla kan använda Miljoner upp i rök när lustgastuber skrotas: "Det är helt galet - de ligger överallt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.