Fler hyresgäster sökte hjälp i norra Skåne och södra Halland

Skåne Antalet medlemsärenden i Hyresgästföreningen Region norra Skåne når nya höjder. Under 2017 handlade den juridiska enheten 2 072 ärenden, vilket är den högsta siffran på flera år. Den vanligaste anledningen till att hyresgästerna sökte hjälp var att de led av brister i sitt hem.
Foto: Gry Ellebjerg
Lillemor Nordhöj, juridikchef vid Hyresgästföreningen Region norra Skåne, kopplar samman ökningen av antalet ärenden med en allt hårdare bostadsmarknad.

Medlemsärendena hos Hyresgästföreningens juridiska enhet i Region norra Skåne ökade med 15 procent under 2017.

– De senaste åren har antalet ärenden inte varit över 2 000 stycken. På det sättet kan man säga att det har skett en markant ökning, säger Lillemor Nordhöj, chef över den juridiska enheten vid Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

Läs ocksåFå försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra"Halvkroppsporträtt på Susanne Lindmark, som har långt brunt hår som ligger över axlarna och en mörkblå skjorta. I bakgrunden i oskärpa ser man två fönster med gardiner, några ljusa bord och röda stolar, en grön växt, en tavla. Hyresgästföreningen i region Norrland är den region av Hyresgästföreningen som använt förvaltningsföreläggande mest hittills. Men totalt användes det juridksa verktyget bara mot 13 hyresvärdar under de tre första åren efter lagändringen.

Lillemor Nordhöj kopplar ihop ökningen av antalet ärenden med den rådande bostadsbristen.

– Bristen på hyresrätter gör att hyresgästerna inte lika lätt kan byta bostad om de är missnöjda med sitt boende, säger hon.

Det är framför allt ärenden som rör brister i lägenheten eller de allmänna utrymmena som har ökat under 2017. Det är även dessa ärenden som är den vanligaste anledningen till att hyresgäster söker hjälp i regionen.

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

Trots ökningen är det relativt få ärenden som går vidare till hyresnämnden.

– Kraven har ökat men genom förhandlingar med värden klarar vi av att lösa de flesta åtgärdsförelägganden innan de går vidare till hyresnämnden, säger Lillemor Nordhöj och berättar att det framför allt är skadeståndskrav och uppsägningar som drivs vidare i tingsrätt och hyresnämnd.

 

Läs ocksåHär är dina verktyg när värden inte gör sitt jobbHand på en lagbok
Fakta: De vanligaste ärendetyperna hos Hyresgästföreningen Region norra Skåne 2017

Brister i lägenheten

Brister i allmänna utrymmen

Hyran

Störningar

Skadeståndskrav

Fakta: Antalet medlemsärenden hos Hyresgästföreningen Region norra Skåne

2017: 2 072 stycken

2016: 1 804 stycken

2015: 1 500 stycken

2014: 1 660 stycken

Läs också Värden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor Svårare att möblera inte skäl nog att stoppa extra tjockt element i Joels lägenhet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.