Halva Sverige borta när HGF kampanjar

Östersund Östersund är den enda stad i norra och mellersta Norrland som är med i Hyresgästföreningens landsomfattande kampanj inför valet nästa år. ”Kampanjen går tyvärr inte att applicera på alla orter. Vi har valt den ort som har den största bostadsbristen i vår region”, säger Terese Zetterman, påverkansansvarig på Hyresgästföreningen region Norrland.

​I november i år drog HGF, Hyresgästföreningens, kampanj ”Bygg om – bygg nytt” igång. Kampanjen är tänkt att skapa ett tryck på bostadspolitiska frågor och få minst två riksdagspartier att driva dem i valrörelsen. Utgångspunkten för kampanjen är bostadsbristen och behovet av renovering av landets gamla hyresfastigheter.

Hyresgästföreningens nio regioner har själva utsett vilka orter man vill driva kampanjen i. Totalt blev 57 städer i Sverige utvalda. 56 i södra och mellersta Sverige, men endast en i region Norrland, nämligen Östersund. Resten av region Norrland, som omfattar de fyra nordligaste länen, är en stor vit fläck, detta trots att Hyresgästföreningens egen undersökning kring renoveringsbehovet i landet visar att det är i Norrland som bostadsbolagen kommer att få det svårast att finansiera renoveringar.
 
Regionens påverkansansvarige, Terese Zetterman, säger att diskussioner förts både i regionstyrelsen och på andra sammankomster i regionen om hur Norrland ska arbeta med kampanjen.
 
– Vi har varit överens om att kampanjen bara kan genomföras på en ort i Norrland och det är i Östersund som har den största bostadsbristen.
 
Skulle inte Norrland ha kunnat vara med under devisen ”Bygg om”?
– Jo, det hade vi kunnat vara och vi hade funderingar på Skellefteå, men där beslutade den lokala föreningen att dra sig ur, säger Terese Zetterman.
 
– Vi i Skellefteå kände att vi inte hade något i kampanjen att göra, de olika kriterierna passade inte in på oss, säger Sven- Erik Crüssel, styrelseledamot i Skellefteåföreningen.
 
Hyresgästföreningens region Norrland satsar i stället på egna lokala kampanjer som annonsering i dagstidningar och aktiviteter runt om i regionen, berättar Zetterman. Men här är inte syftet det samma som i den nationella kampanjen.
 
– Men till våren, inför valet, kommer vi bland annat att arrangera politikerträffar. Så det kommer absolut inte att bli tyst i Norrland.
 
Anser du att Hyresgästföreningens kampanj ”Bygg om – Bygg nytt” är skräddarsydd för södra Sverige snarare än norra?
– Ja, det är klart att kampanjen har ett annat fokus än det vi har i Norrland, men man har hela tiden varit tydliga med att den inte går att genomföra på alla håll.
 
Fakta:
Hyresgästföreningens kampanj ”Bygg nytt – Bygg om” pågår från november 2009 till och med december 2010. Orter som är med i kampanjen är: Östersund, Örebro, Eskilstuna, Karlstad, Hammarö, Mora, Forshaga, Karlskoga, Katrineholm, Falun, Uppsala, Västersås, Sala, Knivsta, Norrtälje, Hudiksvall, Norberg, Gävle, Borås, Skövde, Lidköping, Vänersborg, Alingsås, Trollhättan, Uddevalla, Täby, Nacka, Stockholm, Danderyd, Sollentuna, Huddinge, Järfälla, Tyresö, Jönköping, Växjö, Linköping, Gotland, Ronneby, Kalmar Norrköping, Mölndal, Stenungsund, Ale, Kungälv, Partille, Lerum, Härryda, Kungsbacka, Varberg, Göteborg, Helsingborg, Halmstad, Landskrona, Kristianstad, Malmö, Lund samt Skurup.

Läs också Nya förslaget: Kraftig höjning av avgiften till Hyresgästföreningen Se upp – håll koll på detta om din hyresvärd vill förändra spelreglerna Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag Skulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen ficka Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.