Hyresgäst får ersättning för läckande vattenkran

Hyresvärden K/S Sweden Real Estate Portfolio går med på alla krav hyresgästen ställt med hjälp av Hyresgästföreningens ärendenhandläggare Tove Malmrot i Gävle. Hyresvärden medger att det finns ett stort renoveringsbehov och att hyresgästens boende har varit bristfälligt eftersom det tog sex månader att laga en läckande badrumskran.
– Jag antar att hyresvärden vill undvika att hamna i hyresnämnden och att det är därför han gått med på hyresgästens krav. Det här kan bli bra om värden håller vad den lovat, säger Tove Malmrot.
Förutom den läckande kranen har hyresvärden lovat att omgående byta ut fönster som är så ruttna att hyresgästen inte vågat öppna dem och senast innan maj månads utgång ska ruttna plankor i ytterväggen bytas.
– Hyresgästen har påtalat problemen med fönstren i flera år så det är bra att värden nu äntligen går med på att byta fönster. Jag vill dock att ärendet ska ligga kvar öppet i hyresnämnden så att vi är säkra på att allt blir gjort innan sista maj som värden lovat, säger Tove Malmrot.
Hem & Hyra har inte kunnat nå Jan Andersson, representant för det danska K/S Sweden Real Estate Portfolio i Sverige, för en kommentar.