Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor

Grums Hyresgästen gjorde ett nytt försök att få bristerna åtgärdade. I ärendet hos hyresnämnden fanns bland annat ett önskemål om ett vite på en halv miljon kronor mot hyresvärden. Men nu ger Grumsbon upp och flyttar.
Bild på en stor, gul byggnad i sten. Det är ett vackert solljus i bilden. I bilden finns även silhuetten av en man inflikad i ena hörnet. Silhuetten går helt i svart.
Foto: Tommy Andersson/Shutterstock
Två gånger har Grumsbon vänt sig till hyresnämnden för att få hjälp med allt som inte fungerar i hans boende. Nu ger han upp och flyttar lägenheten.

Redan 2022 gjorde mannen, bosatt i värmländska Grums, ett försök att få bristerna åtgärdade i sin lägenhet. Det slutade med att han drog tillbaka sin ansökan hos hyresnämnden, efter att ha träffat en överenskommelse med kvinnan som äger huset, Eva Stark, via bolaget Unifly.

Men enligt mannen har hyresvärden under de här åren knappt gjort någonting för att fixa alla fel och brister.

Läs ocksåHyresgästen kissade bakom tvättmaskinen - men vräks för hyresskuld på 33 000 kronorHyresgäst som kissar i tvättstugan.

Därför ansökte han på nytt om ett åtgärdsföreläggande mot Unifly i början av det här året. Liksom i det tidigare ärendet representerades han även denna gång av Ingemar Fornemo, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Lång lista

I ansökan till hyresnämnden listade Fornemo en mängd saker som hyresgästen ansåg borde åtgärdas:

Det drar från otäta fönster. Dräneringen bör ses över eftersom vatten rinner längs källarväggarna. Yttertrappan vittrar sönder och riskerar att rasa. Avloppet fungerar inte som det ska.

Läs ocksåHyresvärd smusslade undan miljonbelopp – hävdar att han sålde bolaget vid möte på McDonaldsEn tudelad bild. Den ena föreställer en McDonaldsskylt, den andra en öppen lagbok med domarklubba.

Elen i fastigheten, byggd 1931, utgör en säkerhetsrisk. Propparna går och kontakter har svartnat.

Det regnar igenom hyresgästens balkong som består av ruttet trä och en rostig plåt. Dessutom vilar balkongen på pelare som vittrar sönder.

Kallt och dragigt

En panna som inte fungerar gör att värmen i lägenheten inte räcker till. ”Hyresgästen har sedan i höstas varit tvungen att skärma av övervåningen för att i någon mån hålla värmen på nedervåningen”, står det i ansökan.

siluetten av en man, pengar och en hand som håller en penna i begrepp att skriva i ett kontrakt
Hyresgästen ville att ett eventuellt föreläggande från hyresnämnden skulle förenas med ett vite på 500 000 kronor för hyresvärden.

Andra fel och brister som räknas upp: Termostater och en köksfläkt som inte fungerar samt ett dragigt trapphus.
I stort sett handlade det om samma saker som tidigare.

Hyresgästen ville att hyresnämnden skulle förelägga Unifly att åtgärda allt som är fel eller fungerar dåligt.

Sätta press

För att sätta press på värden ansåg hyresgästen också att nämnden skulle förena ett sådant beslut med ett vite på 500 000 kronor. Så mycket borde Unifly ha tvingats betala till staten om bolaget inte åtgärdade bristerna inom två månader, räknat från hyresnämndens beslut.

Ärendet drog ut på tiden. Meningen var att hyresnämnden skulle ha besiktat lägenheten den 21 maj. Men nämnden ställde in besiktningen efter att Uniflys ombud begärt det. Tanken var i stället att göra ett nytt försök i oktober.

Orkar inte bo kvar

Nu blir det ingenting av med det. Även den här gången har Grumsbon återkallat sitt ärende från hyresnämnden. Men det handlar inte om en ny överenskommelse med Eva Stark.

– Nej, han orkar helt enkelt inte bo kvar längre och kommer därför att flytta. Det har alltså ingenting att göra med att hyresvärden har fixat felen och bristerna. Det har inte hänt ett enda dugg i lägenheten, säger Ingemar Fornemo.

Läs ocksåVd:n tröttnade på höga hyreskraven – lämnade Fastighetsägarna: "Många positiva reaktioner"En man i skjorta och kavaj som tittar in i kameran. Man ser bara huvudet och axlarna på honom.
Grumsbon säger att det är alldeles för kallt i lägenheten medan hyresvärden Eva Stark menar att han har gjort felaktiga temperaturmätningar. Arkivbild som är tagen i en annan bostad.

Stark slår tillbaka

Hyresvärden Eva Stark tillbakavisar hyresgästens kritik. ”Vi har gjort de åtgärder som besiktningen krävts utav oss”, står det i ett mejl till Hem & Hyra. Stark hävdar också att hyresgästen gjort felaktiga temperaturmätningar.

Hon påstår även att bolaget nekats tillgång till boendet för åtgärder. ”Därav har det varit en viss fördröjning”, skriver hon.

Det är oklart vad som ska hända med lägenheten efter att hyresgästen flyttat: ”Vi kommer besiktiga objektet då och se vad vi gör med det.”

Hem & Hyra har tidigare skrivit om ett annat av Eva Starks bolag, Deje Egendom. Du kan läsa artikeln här.

Fakta: Får inte vara bagatellartad

Om något inte fungerar som det ska i ditt boende så kontakta först hyresvärden.
Vill värden inte åtgärda bristen kan du ansöka hos hyresnämnden om ett åtgärdsföreläggande.
För att hyresnämnden ska kunna besluta om åtgärdsföreläggande måste bristen vara möjlig att åtgärda. Den får heller inte vara bagatellartad.
Åtgärden som ska utföras måste även vara ekonomiskt försvarbar.
Hyresnämnden gör ingen egen utredning. Men det är vanligt att hyresnämnden gör en besiktning av den aktuella lägenheten vid sammanträdet.
För vissa typer av brister – mögel, ventilation eller buller – kan du även vända dig till miljöförvaltningen.
Källa: Sveriges domstolar/Hyresgästföreningen

Läs också Värdens slarviga jurist får smäll på fingrarna av hyresnämnden – tvingas betala 14 000 Tusen träd i bostadsområdena: "All stress bara släpper"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.