Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor

Redan 2022 gjorde mannen, bosatt i värmländska Grums, ett försök att få bristerna åtgärdade i sin lägenhet. Det slutade med att han drog tillbaka sin ansökan hos hyresnämnden, efter att ha träffat en överenskommelse med kvinnan som äger huset, Eva Stark, via bolaget Unifly.
Men enligt mannen har hyresvärden under de här åren knappt gjort någonting för att fixa alla fel och brister.
Därför ansökte han på nytt om ett åtgärdsföreläggande mot Unifly i början av det här året. Liksom i det tidigare ärendet representerades han även denna gång av Ingemar Fornemo, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Lång lista
I ansökan till hyresnämnden listade Fornemo en mängd saker som hyresgästen ansåg borde åtgärdas:
Det drar från otäta fönster. Dräneringen bör ses över eftersom vatten rinner längs källarväggarna. Yttertrappan vittrar sönder och riskerar att rasa. Avloppet fungerar inte som det ska.
Elen i fastigheten, byggd 1931, utgör en säkerhetsrisk. Propparna går och kontakter har svartnat.
Det regnar igenom hyresgästens balkong som består av ruttet trä och en rostig plåt. Dessutom vilar balkongen på pelare som vittrar sönder.
Kallt och dragigt
En panna som inte fungerar gör att värmen i lägenheten inte räcker till. ”Hyresgästen har sedan i höstas varit tvungen att skärma av övervåningen för att i någon mån hålla värmen på nedervåningen”, står det i ansökan.

Andra fel och brister som räknas upp: Termostater och en köksfläkt som inte fungerar samt ett dragigt trapphus.
I stort sett handlade det om samma saker som tidigare.
Hyresgästen ville att hyresnämnden skulle förelägga Unifly att åtgärda allt som är fel eller fungerar dåligt.
Sätta press
För att sätta press på värden ansåg hyresgästen också att nämnden skulle förena ett sådant beslut med ett vite på 500 000 kronor. Så mycket borde Unifly ha tvingats betala till staten om bolaget inte åtgärdade bristerna inom två månader, räknat från hyresnämndens beslut.
Ärendet drog ut på tiden. Meningen var att hyresnämnden skulle ha besiktat lägenheten den 21 maj. Men nämnden ställde in besiktningen efter att Uniflys ombud begärt det. Tanken var i stället att göra ett nytt försök i oktober.
Orkar inte bo kvar
Nu blir det ingenting av med det. Även den här gången har Grumsbon återkallat sitt ärende från hyresnämnden. Men det handlar inte om en ny överenskommelse med Eva Stark.
– Nej, han orkar helt enkelt inte bo kvar längre och kommer därför att flytta. Det har alltså ingenting att göra med att hyresvärden har fixat felen och bristerna. Det har inte hänt ett enda dugg i lägenheten, säger Ingemar Fornemo.

Stark slår tillbaka
Hyresvärden Eva Stark tillbakavisar hyresgästens kritik. ”Vi har gjort de åtgärder som besiktningen krävts utav oss”, står det i ett mejl till Hem & Hyra. Stark hävdar också att hyresgästen gjort felaktiga temperaturmätningar.
Hon påstår även att bolaget nekats tillgång till boendet för åtgärder. ”Därav har det varit en viss fördröjning”, skriver hon.
Det är oklart vad som ska hända med lägenheten efter att hyresgästen flyttat: ”Vi kommer besiktiga objektet då och se vad vi gör med det.”
Hem & Hyra har tidigare skrivit om ett annat av Eva Starks bolag, Deje Egendom. Du kan läsa artikeln här.
Om något inte fungerar som det ska i ditt boende så kontakta först hyresvärden.
Vill värden inte åtgärda bristen kan du ansöka hos hyresnämnden om ett åtgärdsföreläggande.
För att hyresnämnden ska kunna besluta om åtgärdsföreläggande måste bristen vara möjlig att åtgärda. Den får heller inte vara bagatellartad.
Åtgärden som ska utföras måste även vara ekonomiskt försvarbar.
Hyresnämnden gör ingen egen utredning. Men det är vanligt att hyresnämnden gör en besiktning av den aktuella lägenheten vid sammanträdet.
För vissa typer av brister – mögel, ventilation eller buller – kan du även vända dig till miljöförvaltningen.
Källa: Sveriges domstolar/Hyresgästföreningen