Hyresgäster fick bostadsbolaget att backa om uteplatserna

Gävle Frågor och påpekanden från hyresgästerna på Hallonvägen i Sätra fick kommunala Gavlegårdarna att backa från sina ursprungsplaner. Nu ska behovet av dränering undersökas innan hyresgästernas uteplatser rivs och företaget lovar att informera bättre i framtiden.
Foto: Lena Mattsson
Gavlegårdarna vill att det ska se enhetligt ut i sina bostadsområden. Bilden tagen på Blåbärsvägen.

Hyresgästerna på Hallonvägen i Sätra protesterade högljutt när deras hyresvärd Gavlegårdarna meddelade att uteplatserna skulle rivas för att husen skulle målas om. Hyresgästföreningen kallade till möte och frågorna var många och protesterna starka. Flera hyresgäster talade om problem med dräneringen.

Gavlegårdarna svarade till en början att någon dränering inte var aktuell och presenterade tre olika alternativ för de nya uteplatserna. Anledningen till att de gamla skulle rivas var förutom att underlätta målningsarbetet att bolaget ville ha ett enhetligt utseende i området.

Läs ocksåKompisen betalade hyran – krävs på 100 000 kronor efter vännens dödEn exteriörbild på Umeå tingsrätt sommartid.

12 och 13 mars kallade Gavlegårdarna själva till möte och fick då bland annat höra vittnesmålen om vatten i källarplanen. Hyresgästerna menade att husen därför bör dräneras innan de målas om och så kommer det nu att bli.

I ett brev till hyresgästerna skriver projektledaren Reihaneh Hosseini: Efter informationsmötena samlades vi inom Gavlegårdarna och summerade frågor och synpunkter och kom fram till att många av era synpunkter är värda att se över en gång till. Slutsatsen är att vi inte kommer att starta renoveringsprojektet i maj som vi tidigare informerat utan vi behöver tid att utreda bland annat om det förekommer fukt i de radhus som har källare.

Hyresgästerna kommer att få ersättning för den tid det inte går att utnyttja uteplatsen men den som väljer någon form av ny uteplats, som Gavlegårdarna bygger, får en hyreshöjning.

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

I brevet till de berörda hyresgästerna skriver projektledaren också: Vi tar till oss av kritiken från er att ni inte blivit informerade tidigare och konstaterar att de projekt som har stor hyresgästpåverkan behöver kommuniceras med bättre framförhållning.

 

Läs också Fabiola och dörröppnaren: Bostadsbolaget i grannkommunen får tummen upp av DHR Fabiola behöver hjälp med att kasta soporna – vill inte äga och ansvara för dörröppnare som alla kan använda Hyresgästföreningens extrema moteld - säger upp förhandlingsordningar: "En sista utväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.