Annons

Klaga på rätt sätt och slipp hyreshöjning

Uppsala ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes
vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på
samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom
det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet
är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Annons
Annons
Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” 30 000 Gävlebor får höjning på över 5 procent för tredje året i rad – "Vi vill inte ha ett Sverige där allmännyttan förfaller" Hyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.