Klaga på rätt sätt och slipp hyreshöjning
Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes
vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på
samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom
det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet
är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.