Annons

Klart med nya Norrköpingshyror

Norrköping Cirka 14 000 lägenheter i Norrköping får en hyreshöjning med 1,2 procent från årsskiftet. Överenskommelsen berör bland annat hyresgäster hos Heimstaden, Rikshem, Eklöfs och Magnentus.
Från årsskiftet höjs hyrorna med 1,2 procent hos merparten av de som har rätt hyra i Norrköping.

Hyresgästföreningen och hyresvärdarna som ingår i systemet rätt hyra i Norrköping kom överens redan förra året om att låta skötseln av fastigheterna vara med och påverka hyrorna för 2018. En lista med olika kriterier för förvaltningskvalitet har tagits fram och de hyresvärdar som uppfyller alla krav får nu möjlighet att ta ut en högre hyreshöjning.

Överenskommelsen innebär att alla värdar får rätt till en höjning med 0,6 procent. Men om alla sex kriterier för förvaltningskvalitet uppfylls får de ta ut ytterligare 0,6 procent. Det handlar bland annat om att erbjuda jourtelefon efter kontorstid, serviceanmälan dygnet runt, kundtjänst med möjlighet till personligt besök, god kontinuerlig yttre skötsel, god inre skötsel med schemalagd städning samt kontinuerlig information om händelser i fastigheten.

Läs ocksåSå blir din hyra 2018 i Östergötland

— Det har varit upp till fastighetsägaren att visa att man uppfyller det här sex kriterierna vid förhandlingarna. Vi har tagit del av städscheman och felanmälningar, men vi har också skickat ut enkäter till hyresgästerna för att ta del av deras åsikter. I princip uppfyller alla större hyresvärdar i rätt hyra kriterierna för högsta förvaltningskvalitet, säger Håkan Dahlgren, förhandlare på Hyresgästföreningen i Norrköping.

De hyresvärdar som uppfyller alla kriterier är bland annat Hyresbostäder, Lundbergs, Heimstaden, Rikshem, Eklöfs, Magnentus, Gunnarssons, 3N och Westerbergs. De får därmed höja hyrorna med 1,2 procent i genomsnitt från och med årsskiftet. För en hyreslägenhet på 70 kvadratmeter innebär höjningen ett påslag på cirka 70 kronor i månaden.

Annons

— Vi är nöjda med överenskommelsen och att man inför förvaltningskvalitet i hyresförhandlingen. Tidigare har hyresvärdar som struntat i felanmälningar och städa trapphus fått samma höjning som andra hyresvärdar i Norrköping, säger Peter Lindmark, fastighetschef på Eklöfs i Norrköping.

Läs ocksåHyrorna i Norrköping höjs med 4,78 procent: "Vi är lagom missnöjda"Anita Andersson Landegren är hyresgäst hos Hyresbostäder i Norrköping.

Merparten av lägenheterna i rätt hyra, cirka 14 000 av totalt 18 000 lägenheter, har hyresvärdar som uppfyller kraven på högsta förvaltningskvalitet. De hyresvärdar som inte uppfyller alla kriterier är ett antal mindre hyresvärdar som företräds av Fastighetsägarföreningen, där höjningen i snitt ligger kring 1,0 procent.

Hyresgästföreningen ser flera fördelar med att förvaltningskvalitet nu finns med i hyresförhandlingen.

Annons

— Jag tror det här kommer att få effekt på sikt, att det kommer bli ett större fokus på förvaltningskvalitet hos hyresvärdarna och en morot för de som ligger lite efter. Det här är en fråga som berör hyresgästerna, hur det ser ut på gårdarna och att man får svar på felanmälningar, säger Håkan Dahlgren.

Läs ocksåRikshem tog bort staketet runt Evas uteplats – orolig för att blommorna inte ska klara snöröjningen

 

Fakta: Kriterier för förvaltningskvalitet i rätt hyra, Norrköping

1) Jourtelefon efter kontorstid, kopplad till utförande av åtgärd

Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla teknisk jour samt störningsjour efter normal kontorstid. Jouren ska ha vara kopplad till utförande av åtgärd, det vill säga hyresgästen ska beroende på ärendets art få åtgärd utförd. Mindre brådskande ärende ska dock kunna avvaktas till nästkommande vardag.

2) Serviceanmälan via webb eller telefon dygnet runt kopplad till utförande av ej akut åtgärd.

Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla möjlighet för hyresgästen att lämna serviceanmälan via web eller telefon dygnet runt. Hyresgästen ska få en bekräftelse att serviceanmälan är mottagen eller registrerad inom 24 timmar vardagar. Åtgärd ska i normalfall utföras inom fyra arbetsdagar. Vid längre ledtid än fyra arbetsdagar ska hyresgäst meddelas tidpunkt för när åtgärd kommer att utföras, orsak till fördröjning samt en motivering för det fall åtgärd inte kommer att vidtas.

3) Kundtjänst, öppettider dagtid med möjlighet till personligt besök inom Norrköpings kommun.

Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla kundtjänst och/ eller kundmottagning med möjlighet till personligt besök i Norrköpings kommun under normal kontorstid.

4) Miljö – yttre skötsel

Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla en god yttre skötsel kontinuerligt/periodsanpassat. I yttre skötsel ingår t.ex. (i den mån fastigheten har detta) gräsmattor, rabatter, underhåll av lekplatser/utemöbler/staket, städning av utemiljö/asfaltering, trädklippning, snöröjning m.m. Fastigheten ska sammantaget ge ett välvårdat intryck av utemiljön. I vissa fall sker skötseln periodiserat så som t.ex. beskärning och gräsklippning. Skötseln ska utföras av egen eller anlitad personal.

5) Inre skötsel – Schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen.

Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla en god inre skötsel kontinuerligt och regelbundet. I inre skötsel ingår schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen. Det inkluderar t.ex. golv, väggar, tak, räcken/handtag, fönster m.m. i den mån fastigheten har detta. Fastigheten ska ge ett välvårdat intryck av entréer, trapphus, källare, vind, tvättstugor m.m. När det gäller soprum så avses att golv, väggar, tak och sopkärl städas regelbundet. Skötseln ska utföras av egen eller anlitad personal.

6) Kontinuerlig uppdaterad information om händelser i fastigheten

Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla grundläggande kontakt- och fastighetsinformation i trapphus. Fastighetsägaren/hyresvärden ska även tillhandahålla uppdaterad information om hyresvärden och händelser i fastigheten via flera informationskanaler, exempelvis via webbsida, sociala medier, Mina Sidor.

Läs också Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" Osäkert hur mycket som får vara kvar av Evas och Carolines grönskande uteplatser – kräver möte med Rikshem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.