Annons

Kommunerna drar ner på parkeringsplatser

Västra Götaland Parkeringsplatser som utnyttjas dåligt är vanligt i många hyreshusområden. Nu tänker allt fler kommuner om och ändrar sina regler.
Foto: Gustaf Görfelt
Linda Henningsson och Beata Åhall har utgått från pendeltågsstationerna när de skapat nya riktlinjer för boendeparkering i Ale kommun. Ju närmare en pendelstation huset ligger, desto färre p-platser behövs.

– Vi vill använda attraktiv mark till bostäder i stället för parkering, säger Beata Åhall, trafikingenjör i Ale kommun.

Tillsammans med sin kollega Linda Henningsson har hon tagit fram nya riktlinjer för kommunen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Tidigare fanns en norm som var statisk och krävde lika många p-platser oavsett var man bodde. Nu har vi i stället skapat tre zoner som utgår från pendelstationerna, säger Linda Henningsson.

Ale kommun är inte ensamma i att tänka om i Västsverige. Mölndals kommun är också i färd med att arbeta om sin parkeringspolicy. Kungälv har i praktiken frångått sin parkeringsnorm eftersom den anses föråldrad.

På andra håll regerar däremot fortfarande bilismen som norm. I kommuner som Kungsbacka och Lerum får den som vill bygga nya flerbostadshus vara beredd att anlägga ett stort antal parkeringsplatser, även i centrala lägen. Detta trots att människor som bor i lägenhet och speciellt i hyresrätt är mindre benägna att äga bil än de som bor i villa.

Annons
Läs ocksåHär chockhöjs hyran för parkering – Julias plats blir dubbelt så dyrOm två år måste Julia Bengtsson betala 1 875 kronor i månaden för sin parkeringsplats, nära dubbelt så mycket som i dag. Därefter stiger priset med ytterligare fyra procent per år, enligt Bostadsbolagets nya avtalskrav.

Hyresgäster som saknar bil får vara med och subventionera sina bilburna grannar, eftersom kostnaderna för parkeringsplatserna slås ut på alla boende. Det blir också svårare att bygga tätt och omställningen av samhället försvåras, menar kritikerna.

– Jag tror det är en jättetrend att man ifrågasätter parkeringsnormerna, säger Linda Henningsson.

 Om nya boende nära pendelstationerna i Ale kommer att uppleva att de har ont om parkeringar vet man inte ännu. Från andra håll har gensvaret i varje fall varit positivt.

Läs ocksåGaragestriden har fått hyresgästerna att gå samman

– Byggherrarna har varit gladast av alla, säger Beata Åhall, och Linda Henningsson fyller i:

– De vill helst ha ännu färre parkeringsplatser. Det är ju därför vi behöver regler, fick de bestämma skulle de inte bygga några alls.

Annons

LÄS MER:

Forskaren ”P-normen är ett jävla otyg”

Fakta: Parkeringsnormer

Så många p-platser kräver kommunerna i Storgöteborg att fastighetsägarna ska skapa för varje lägenhet som byggs:

ORT       Centrum / Tätort / Yttre zon

Ale                 0,8 / 1,0 / 1,3

Göteborg        0,49 / 0,54 / 0,62

Kungsbacka    – / 0,8-1,6 / 1,0-1,8

Kungälv          1,0 / 1,0 / 1,0

Lerum            1,1 / 1,5 /  2,0

Partille            0,8 / 1,0 / 1,2

Varberg           0,7-0,9 / 1,0 / 1,0

Öckerö           1,2 / 1,2 / 1,2

Saknar parkeringspolicy: Härryda, Stenungsund, Tjörn och Orust.

Mölndal är i färd med att göra om sin parkeringspolicy.

Fakta: Så mycket kostar det

Markparkering kostar ca 15 000 kr/p-plats att bygga, motsvarande en månadskostnad på 700 kr.

Plats i p-hus kostar 120 000 kr, månadskostnad 1 500 – 2 000 kr.

Underjordisk garageplats kostar 250 000 – 450 000 kr, månadskostnad 2 500 – 4 500 kr.

Ju högre kostnaden är, desto mer kommer den att bakas in i hyran.

Källa: Malmö stads p-policy.

Läs också P-platsernas bredd passar en folkabubbla - men nu finns en halvmeter bredare bilar Tusentals bilar skadas på parkeringar – hyresvärdar vill göra p-platser bredare Ingemar möttes av mosad framskärm – fler skador när bilar växer ur p-platserna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.