Läckande duschkabin till hyresnämnden
Bostadsrättsföreningen Drömmen bildades 2007. I fem av de 59 lägenheterna bor det kvar hyresgäster. Duschkabinen hos en av dem har varit upp i hyresnämnden som krav på åtgärdsföreläggande en gång tidigare, då kom parterna överens om att kabinen skulle lagas.
Men åtgärderna har inte hjälpt, enligt hyresgästen, och parterna har inte kunnat enas om saken. Så nu har Hyresgästföreningen åter vänt sig till hyresnämnden. Enligt Hyresgästföreningen har hyresgästen kvar exakt samma brist som tidigare. Vatten rinner ut ur kabinen och hyresgästen måste torka upp vatten från golvet efter varje dusch. Så har det varit under två års tid.
– Hyresgästen upplever detta som besvärligt och det har pågått så lång tid. Lagningen hjälper inte utan det luckras upp och så rinner det ut igen. Hyresvärden vill inte åtgärda läckaget och därför vill hyresgästen att vi prövar det här i hyresnämnden. Hyresgästen har själv ett önskemål om ett badkar eftersom hyresvärden inte lyckas få duschkabinen tät, säger Monika Rask, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen som företräder hyresgästen.
Gösta Winberg representerar bostadsrättsföreningen Drömmen, som vid sitt styrelsemöte i oktober förra året beslutade att inte utföra ytterligare reparationer på duschkabinen.
– Vi har gjort de åtgärder som är gängse för marknaden och enligt konstens alla regler. Vi ska ha en förhandling i hyresnämnden och vi får väl se vad som händer efter det, säger Gösta Winberg.
I början av maj möts parterna i den aktuella lägenheten tillsammans med hyresnämnden som vill kunna besiktiga duschkabinen. Hyresgästföreningen vill att nämnden förenar ett åtgärdsföreläggande med ett vite på 5 000 kronor, vilket är den summa som bedöms stå i proportion till vad det kommer att kosta att åtgärda bristen, oavsett vilken lösning hyresvärden väljer.