Läckande duschkabin till hyresnämnden

Jönköping Bostadsrättsföreningen Drömmen i Jönköping riskerar åtgärdsföreläggande förenat med vite. Hyresgästföreningen vill att en läckande duschkabin ska åtgärdas för en av de kvarboende hyresgästerna. Men bostadsrättsföreningen anser att saken är löst. I början av maj möts parterna i hyresnämnden.

Bostadsrättsföreningen Drömmen bildades 2007. I fem av de 59 lägenheterna bor det kvar hyresgäster. Duschkabinen hos en av dem har varit upp i hyresnämnden som krav på åtgärdsföreläggande en gång tidigare, då kom parterna överens om att kabinen skulle lagas.

Men åtgärderna har inte hjälpt, enligt hyresgästen, och parterna har inte kunnat enas om saken. Så nu har Hyresgästföreningen åter vänt sig till hyresnämnden. Enligt Hyresgästföreningen har hyresgästen kvar exakt samma brist som tidigare. Vatten rinner ut ur kabinen och hyresgästen måste torka upp vatten från golvet efter varje dusch. Så har det varit under två års tid.

Läs ocksåFå försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra"Halvkroppsporträtt på Susanne Lindmark, som har långt brunt hår som ligger över axlarna och en mörkblå skjorta. I bakgrunden i oskärpa ser man två fönster med gardiner, några ljusa bord och röda stolar, en grön växt, en tavla. Hyresgästföreningen i region Norrland är den region av Hyresgästföreningen som använt förvaltningsföreläggande mest hittills. Men totalt användes det juridksa verktyget bara mot 13 hyresvärdar under de tre första åren efter lagändringen.

– Hyresgästen upplever detta som besvärligt och det har pågått så lång tid. Lagningen hjälper inte utan det luckras upp och så rinner det ut igen. Hyresvärden vill inte åtgärda läckaget och därför vill hyresgästen att vi prövar det här i hyresnämnden. Hyresgästen har själv ett önskemål om ett badkar eftersom hyresvärden inte lyckas få duschkabinen tät, säger Monika Rask, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen som företräder hyresgästen.

Gösta Winberg representerar bostadsrättsföreningen Drömmen, som vid sitt styrelsemöte i oktober förra året beslutade att inte utföra ytterligare reparationer på duschkabinen.

– Vi har gjort de åtgärder som är gängse för marknaden och enligt konstens alla regler. Vi ska ha en förhandling i hyresnämnden och vi får väl se vad som händer efter det, säger Gösta Winberg.

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

I början av maj möts parterna i den aktuella lägenheten tillsammans med hyresnämnden som vill kunna besiktiga duschkabinen. Hyresgästföreningen vill att nämnden förenar ett åtgärdsföreläggande med ett vite på 5 000 kronor, vilket är den summa som bedöms stå i proportion till vad det kommer att kosta att åtgärda bristen, oavsett vilken lösning hyresvärden väljer.

Läs också Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb Värden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor Svårare att möblera inte skäl nog att stoppa extra tjockt element i Joels lägenhet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.