Lägre krav på p-platser ska gynna bostadsbyggande
Länge hade Stockholm ett så kallat p-tal, parkeringstal, på 1,0, vilket innebar att varje nytt bostadsprojekt måste planera in en parkeringsplats för varje nybyggd lägenhet. Reglerna har kritiserats, inte minst för att de anses bromsa upp bostadsbyggandet, som Hem & Hyra tidigare rapporterat.
På senare tid har bilägandet i stadens flerbostadshus gått ned och ligger nu omkring 0,5- 0,6 bilar per bostad. I praktiken har därmed det höga p-talet lett till att byggherrar tvingats anlägga fler parkeringsplatser än vad de boende efterfrågat. Ofta har det handlat om garageplatser, som kostar i snitt omkring 350 000 kronor styck att bygga, skriver DN.
I praktiken har Stockholm sedan flera år haft mer flexibla p-tal, men nu går man ytterligare ett steg. Nyligen klubbade exploateringsnämnden igenom ett nytt regelverk som innebär ännu ”grönare” p-tal. Grundintervallet hamnar nu på 0,3-0,6 bilar per lägenhet. Hänsyn ska tas till geografiskt läge, lägenhetsstorlek – ju fler smålägenheter desto lägre p-tal – och närhet till kollektivtrafik.
I direkt anslutning till tunnelbanan i den centrala staden utvidgning är det, enligt exploateringsnämnden, ”av extra stor vikt att mark kan nyttjas resurssnålt och effektivt” – och där ska p-talet sättas särskilt lågt.
Dessutom ska byggherrar själva kunna påverka p-talen nedåt genom att gynna alternativ till den privata bilen – till exempel genom bilpooler, attraktiva cykelrum eller sponsrade SL-kort.
M, FP och KD anser att intervallet för p-talet bör sättas något högre – till 0,4-0,7 – men är i övrigt i huvudsak positiva till förändringarna. Det nya regelverket ska behandlas av fullmäktige efter sommaren.