HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Lägre krav på p-platser ska gynna bostadsbyggande

Stockholm Stockholms stad mildrar kraven på hur många bilparkeringar som måste anläggas för varje ny lägenhet. Nya flexibla p-tal tar bland annat hänsyn till bostädernas närhet till t-banan.

Länge hade Stockholm ett så kallat p-tal, parkeringstal, på 1,0, vilket innebar att varje nytt bostadsprojekt måste planera in en parkeringsplats för varje nybyggd lägenhet. Reglerna har kritiserats, inte minst för att de anses bromsa upp bostadsbyggandet, som Hem & Hyra tidigare rapporterat.

På senare tid har bilägandet i stadens flerbostadshus gått ned och ligger nu omkring 0,5- 0,6 bilar per bostad. I praktiken har därmed det höga p-talet lett till att byggherrar tvingats anlägga fler parkeringsplatser än vad de boende efterfrågat. Ofta har det handlat om garageplatser, som kostar i snitt omkring 350 000 kronor styck att bygga, skriver DN.

Läs ocksåForskaren: Nyproduktionen måste minska – "en het potatis"bo med andra

I praktiken har Stockholm sedan flera år haft mer flexibla p-tal, men nu går man ytterligare ett steg. Nyligen klubbade exploateringsnämnden igenom ett nytt regelverk som innebär ännu ”grönare” p-tal. Grundintervallet hamnar nu på 0,3-0,6 bilar per lägenhet. Hänsyn ska tas till geografiskt läge, lägenhetsstorlek – ju fler smålägenheter desto lägre p-tal – och närhet till kollektivtrafik.

I direkt anslutning till tunnelbanan i den centrala staden utvidgning är det, enligt exploateringsnämnden, ”av extra stor vikt att mark kan nyttjas resurssnålt och effektivt” – och där ska p-talet sättas särskilt lågt.

Dessutom ska byggherrar själva kunna påverka p-talen nedåt genom att gynna alternativ till den privata bilen – till exempel genom bilpooler, attraktiva cykelrum eller sponsrade SL-kort.

Läs ocksåEmil fick sänkt hyra för lägenheten – men betalar över 2000 kronor för parkeringenEmil Cedersjö visar hur många bilar som står felparkerade i kvarteret Senapsfabriken. Samtidigt finns lediga parkeringsplatser som folk inte vill hyra på grund av kostnaden.

M, FP och KD anser att intervallet för p-talet bör sättas något högre –  till 0,4-0,7 – men är i övrigt i huvudsak positiva till förändringarna. Det nya regelverket ska behandlas av fullmäktige efter sommaren.

Läs också Få skyddsrum i nya stadsdelar Hyresgäster och unga störs mer än andra – ny studie förvånar forskare Gotlandshems oväntade satsning – vill bygga 500 bostadsrätter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.