Maj-Lis, 81 år, fick bara halva bohaget flyttat – och tvingades betala 7 800 kronor extra
Maj-Lis Jönsson bor i Storuman, mitt i Västerbottens inland. Hon är över 80 år och stelopererad i ryggen efter en halkolycka. Hennes tidigare bostad var en fyrarummaren två trappor upp på Skolgatan. Men den började kännas onödigt stor och trapporna blev kämpiga.
Så när hon hittade en fräsch lägenhet i markplan med egen entré och uteplats, bara två kilometer bort, bestämde hon sig för att flytta dit. Det var en rymlig tvåa, bara tio kvadratmeter mindre än den gamla, så hon hade ändå gott om plats för henne och hennes två katter Dockan och Pärlan.
– Förutom ett par stora lådor med garnnystan har mamma inte överdrivet med möbler eller saker, säger dottern Susanne Jönsson som hjälpte till att ordna med flytten.
Susanne tog in en offert från Digimove Solutions, ett företag som beskriver sig själva som erfarna och noga med att följa branschreglerna. På hemsidan utlovas en bekymmerslös flytt som ofta överträffar kundens förväntningar.
Viktig volymberäkning
För att uppskatta volymen av bohaget använde de flyttfirmans beräkningsverktyg på hemsidan, där man kryssar i vilka möbler man har och hur många kartonger som ska med.
– Firman hjälpte mig att fylla i och beräkna för att det skulle bli så korrekt som möjligt, säger Susanne.
Offerten för Maj-Lis flytt landade på 26 800 kronor efter RUT-avdrag. Ett fast pris som omfattade 20 kubikmeter och packning av upp till 40 kartonger.
– Det var lite dyrt, men jag hade sparat undan pengar. Och jag ville framför allt att Susanne skulle slippa slita med flytten. Hon har fullt upp ändå, säger Maj-Lis.
Flyttdagen: sen start och halv flytt
Den 2 oktober 2024 var det dags för flytt. Susanne bor i Kungälv, strax norr om Göteborg, men hade kört över 100 mil för att vara på plats.
Det visade sig att flyttpersonalen också hade en bit att åka. De utgick från Umeå, 23 mil bort, vilket är ungefär tre timmars bilresa.
– Jag tror inte att de visste var Storuman låg. De kom inte hit förrän vid elva fast vi bestämt att de skulle komma klockan åtta, säger Maj-Lis.
Dessutom dök det, enligt Susanne och Maj-Lis, inte upp någon flyttlastbil utan en större skåpbil.
– En sån som man kan hyra på macken. Den rymde knappast 20 kubikmeter, säger Susanne.
Vilket däremot flyttfirman senare kommer att hävda i sitt svar till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.
Alla inblandade är däremot överens om att flyttkillarna körde två vändor. Och att de sedan meddelade att de inte hann ta resten av bohaget utan måste åka tillbaka till Umeå innan arbetsdagens slut.
– De påstod att det var mer saker än vad offerten täckte. Trots att de lämnade hälften kvar sa de att de flyttat 35 kubik. Det är ju en omöjlighet. Sedan sa de att vi fick boka en ny tid om vi ville ha resten flyttat, och då blev jag förbannad, berättar Susanne.
Maj-Lis reagerade lika starkt.
– Ja, jag bad dem fara dit det är varmt!
Saknade husgeråd
När flyttbilen rullade iväg stod Maj-Lis i sin nya lägenhet med det mesta av möblerna på plats – men nästan inget av det som hon behövde i vardagen.
– Jag hade en säng första natten, så det var jag glad för. Men allt annat saknades: köksgeråd, porslin, badrumssaker, kläder, allt sånt man behöver.
Susanne fick köra över resten själv. Hennes bil är liten och saknar dragkrok, så det blev många vändor fram och tillbaka.
– Jag höll på i flera dagar, säger hon.
Flyttfirman ville ha mer betalt
Drygt en vecka senare kom fakturan. Digimove krävde nu 34 600 kronor, alltså 7 800 kronor mer än vad som var överenskommet. Företaget menade att flytten varit större än avtalat.
– Jag betalade för att jag var rädd för inkasso, men Susanne anmälde det som hänt till Allmänna reklamationsnämnden, säger Maj-Lis.
I anmälan till ARN skrev Susanne att det var oskäligt att ta mer betalt för en flytt som inte ens fullföljdes. Digimove svarade att personalen, förutom packning av 40 flyttlådor, hanterat 15 kubikmeter mer än de 20 kubik som avtalats. Därför ville de ha mer betalt.
Företaget: ”Vi kommer följa ARN”
Men hur gick det ihop tidsmässigt? Restiden mellan Umeå och Storuman är minst sex timmar tur och retur. Då återstår två timmar av arbetsdagen. Under den tiden ska två flyttkillar ha packat 40 flyttkartonger och flyttat 35 kubik. Och hur mycket saker hade egentligen Maj-Lis i så fall, om de dessutom lämnade kvar ungefär hälften av bohaget?
När Hem & Hyra ringer Digimove för att reda ut uppgifterna blir svaren korta.
– Det var vad de sa när de kom tillbaka. Att de inte hann flytta allt eftersom det var så mycket mer än avtalat och att de behövde åka hem. De sa att hon fick boka en ny tid för att få resten flyttat, säger Digimoves företrädare Johannes.
Det här är en dam på över 80 år. Lämnar ni ofta kunder utan att ha flyttat allt?
– Jag vet inte vart du vill komma. Vi har vår åsikt, men vi tänker inte driva det här vidare utan accepterar ARN:s beslut.
ARN gav Maj-Lis rätt. Nämnden anser att Digimove ska betala tillbaka 7 800 kronor för extradebiteringen, eftersom företaget inte förankrat kostnaden med kunden innan arbetet utfördes. Exakt hur mycket som flyttats är däremot svårt att bevisa.
Digimove säger nu att de ska betala tillbaka pengarna.
– Ja, vi har bestämt oss för att följa ARN:s rekommendationer, säger Johannes.
Men varför har ni inte gjort det än i så fall? Beslutet kom ju för åtta månader sedan.
– Bolaget har haft ekonomiska problem, men vi klarade oss. Nu ska vi betala.
När mer exakt?
– I slutet av december, innan första januari, lovar Johannes.
Ännu en smäll – RUT-avdraget
Beskedet om återbetalning blev en lättnad för Maj-Lis.
– Ja, pengarna är verkligen välkomna tillbaka!
Men flytten kostade ändå mer än hon räknat med. Skatteverket godkände inte hela RUT-avdraget, eftersom Maj-Lis skatteinkomst var för låg.
– Jag har fått papper om att jag måste betala in 14 335 kronor. För mig, med en pension på 12 000 i månaden, är det jättemycket pengar, säger Maj-Lis.
Hon suckar.
– Nä, fy. Jag är så döless på hela den här historien. Det känns som bluff och båg alltihopa. Men nu har jag flyttat klart. Aldrig mer! Nästa gång blir det med fötterna före.
Minska risken för otrevliga överraskningar när du bokar en flyttfirma genom att kontrollera att de har yrkestrafiktillstånd, F-skatt och försäkringar. Läs recensioner, begär skriftlig offert med fast pris (inklusive RUT-avdrag) och kolla branschöverenskommelsen ”Bohag 2010”.
-
Välj rätt firma
- Kontrollera legitimationen: Seriösa firmor har Yrkestrafiktillstånd (Transportstyrelsen) och F-skattsedel.
- Läs omdömen: Sök efter recensioner på nätet och fråga vänner.
- Kolla försäkringar: Fråga om deras försäkring och vad den täcker.
- Använd branschrekommendationer: Välj formor som följer ”Bohag 2010” eller liknande avtal för extra trygghet.
2. Få en tydlig offert
- Flera offerter: Be om offerter från flera firmor för att jämföra.
- Fast pris: Avtala om ett fast pris i förväg.
- RUT-avdrag: Se till att avdraget är specificerat i offerten och att du själv uppfyller villkoren för att få det godkänt. RUT-avdraget är ett skatteavdrag som innebär att du som privatperson betalar 50 procent av arbetskostnaderna för hushållsnära tjänster.
- Vad ingår: Få skriftligt på vad som ingår (till exempel packning, transport och städning).
3. Boka och förbered
- Boka i tid: Ibland är det billigare att flytta mitt i månaden.
- Skriftligt avtal: Allt ska dokumenteras skriftligt.
- Dubbelkolla: Kontrollera bokningen en vecka innan flytten.
4. Under flytten
- Närvara: Se till att personalen hanterar dina saker varsamt.
- Säker transport: Proffs använder spännband för att säkra möbler i flyttbilen.


