Annons

Många medlemmar vill ha råd och hjälp

Södermanland Brister i lägenheten, överlåtelser av lägenhetskontrakt och uthyrning i andra hand. Det är några av de vanligaste frågorna till Hyresgästföreningens rådgivning.
Foto: Monika Steczkó
Johanna Lundmark är en av cirka 25 hyresjuridiska rådgivare i Uppsala.

– Välkommen till rådgivningen, du talar med Johanna, vad kan jag hjälpa till med?

Johanna Lundmark är en av 25 hyresjuridiska rådgivare på Hyresgästföreningens kontor i Uppsala som svarar på frågor från hyresgäster. Cirka 20-25 telefonsamtal och ungefär tio mejl brukar det bli per dag. När Hem & Hyra är med och lyssnar handlar några av samtalen om andrahandsuthyrning, inomhustemperatur och snöskottning.

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

En hyresgäst hyr privat på den uppländska landsbygden och har en hyresvärd som inte vill skotta förrän det slutar snöa. Johanna informerar om att hyresvärden är skyldig att utföra snöröjning och kan bli skadeståndsskyldig om en hyresgäst råkar ut för en olycka. Men när det kommer till kritan drar sig hyresgästen ändå för att låta Hyresgästföreningen kontakta hyresvärden.

– Så här är det ibland, hyresgästen vågar inte driva ärendet vidare. Och vi kan inte driva ärenden anonymt, säger Johanna Lundmark.

En annan hyresgäst undrar hur mycket hon kan lägga på hyran när hon ska hyra ut i andra hand. Svaret är max tio procent för en möblerad lägenhet.

Annons
Läs ocksåBadkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till”Jenny Ek

– Annars kan hyresgästen ansöka till hyresnämnden om att få tillbaka överhyra och då kan förs­ta­handshyresgästen bli återbetalningsskyldig, säger Johanna.

Många samtal är just bara rådgivningar, men ibland skickar Johanna en bristblankett till hyresgästen som hen får fylla i och ge till hyresvärden, och ibland behöver en av Hyresgästföreningens jurister kopplas in. En hel del ärenden löser sig ändå ganska snabbt, konstaterar Johanna.

– Många ringer först till oss och undrar vad de kan ställa för krav på hyresvärden. Jag brukar säga att de ska börja med att göra en felanmälan till hyresvärden. Många gånger löser det sig då, eller efter att vi skickat en bristblankett och hyresvärden ser att vi är inblandade.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

I fjol hanterade Hyresgäst­föreningens hyresjuridiska rådgivning 3 695 ärenden från regionerna Aros-Gävle och Mitt.

Annons

Den vanligaste typ av ärenden som hyresgäster ville ha hjälp med under 2017 var olika brister i lägenheten. Det kan till exempel handla om skador, fuktskador eller ohyra.

Brister i lägenhet handlar oftast om badrum och kök. Störande grannar är ovanligt, i första hand är det den egna lägenheten som medlemmar har problem med.

Fakta: Så här kontaktar du Hyresgästföreningen

• Om du behöver råd om något som rör ditt boende, ring Hyres­juridiska rådgivningen på telefon 0771-443 443.

• Rådgivningen kan i sin tur slussa dig vidare till en jurist eller ärendehandläggare om det behövs.

Läs också Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.