Mögel och buller vanligaste klagomålen
Den som har problem i sin inomhusmiljö kan vända sig till miljöförvaltningen om inget händer. I praktiken är det oftast hyresgäster som gör det, eftersom villaägare och bostadsrättsinnehavare har ansvar för att lösa problemen själva.
Boverket samlar in uppgifter om dessa ärenden i den årliga miljömålsenkäten.
Den visar att det vanligaste klagomålet handlar om fukt och mögel, tätt följt av bullerstörningar. Det kan handla om allt ifrån trafik och tunga industrier utomhus, till fläktar och stökiga grannar. Även utsläpp och lukter från källor utanför bostaden ger upphov till många klagomål. Det kan till exempel vara tobaksrök, bilavgaser eller vedeldning.
I Göteborg registrerades 460 klagomål på inomhusmiljö i fjol, vanligast var buller.
– Det kan vara från musik, fläktar eller trafik till exempel. Vi har också haft lite mer klagomål på fuktskador. Där är det viktigt att åtgärda ganska snabbt, annars är det risk att man får tillväxt av mögel, säger Ada Heinö, miljöinspektör i Göteborg.
Miljömålsenkäten indikerar att antalet ärenden ökar, även om det är svårt att dra några säkra slutsatser eftersom vissa kommuner uppskattar antalet och vissa inte svarar alls. I de 90 kommuner som har angett ett exakt antal inkomna klagomål för både 2010 och 2011 hade antalet ökat med tolv procent.
Det är dock inte alltid klagomålen är befogade, enligt miljöförvaltningarna. 38 procent uppskattar att mindre än en tredjedel av dessa ärenden hade saklig grund och/eller ledde till åtgärdsföreläggande under 2011.
Det här klagar vi på | ||
---|---|---|
1 | Fukt och mögel | 25 procent |
2 | Buller | 21 procent |
3 | Utsläpp, lukt | 21 procent |
4 | Kyla, värme, drag | 18 procent |
5 | Övrigt, t ex skadedjur | 10 procent |
6 | Radon | 5 procent |
Källa: Miljömålsenkäten 2012, Boverket.