Möglet fick dem att flytta fort efter lång väntan – detta gäller om du drabbas

Halmstad Linnea hade köat i nio år och såg fram emot att flytta in i lägenheten på landet. Men redan efter två månader flyttade hon och sonen Jordan ut igen: ”Vi mår ju så dåligt av att bo här så det går ju bara inte”. Detta har du rätt till och detta måste du ordna själv om hyreslägenheten drabbas av mögel – juristen förklarar.
En ung kvinna i kort hår och glasögon som sitter på en säng med en liten pojke.
Foto: Anders Eeg-Olofsson
Linnea och sonen Jordan stod inte ut hemma och övervägde att bo i tält för att komma ifrån den mögelskadade lägenheten.

Det var i maj som Linnea Bergman och hennes sjuåriga son Jordan flyttade till den lilla byn Getinge i Halland. Då hade hon stått i bostadskön hos Halmstads kommunala bostadsbolag HFAB i nio år, och såg fram emot marklägenheten med tre rum och egen täppa och lekplats på gården.

– Men när vi flyttade in upptäckte vi ganska snabbt att det var någonting fel, säger Linnea.

Läs ocksåJohanna kände hur mattan blev blöt - fick fly översvämningen

Fick halsont och kliande ögon

Både hon och sonen märkte av hur de blev ovanligt trötta, fick ont i halsen, eksem och kliande ögon. Två månader senare fattade hon ett drastiskt beslut – och sade upp hyreskontraktet.

– Vi mår ju så dåligt av att bo här så det går ju bara inte, säger Linnea Bergman.

En ung kvinna i kort hår och glasögon som tittar på när en pojke cyklar förbi på en cykelväg framför en gräsmatta.
Marklägenheten med egen täppa och lekplats på gården tilltalade Linnea – men redan efter ett par månader flyttade hon och sonen Jordan.

En undersökning som HFAB låtit ett företag göra visar att det har trängt in fukt från utsidan. Inne i ett av sovrummen är fuktvärdena förhöjda, och under en list finns det mögel, eller ”mikrobiella angrepp”, som det står i rapporten. Det finns också tecken på fukt som självtorkat.

Sjuåriga sonen allergisk mot mögel

Resultatet från undersökningen var både en lättnad och ett tungt besked. Det visade sig att Linnea inte bara var ”inbillningssjuk” som hon själv börjat tänka – och samtidigt var det uppenbarligen inget bra ställe för sonen Jordan, som har astma och är allergisk mot flera saker, däribland mögel.

– För oss har det varit jättetydligt eftersom det blev så här när vi flyttade in och varje gång vi har bott någon annanstans, säger hon.

Linnea berättar att även andra i området som hon talat med haft problem med misstänkt mögel i sina lägenheter.

Läs ocksåBostadsbolag i miljontvist efter översvämning
En tvådelad bild som visar en luftrenare samt en inhalator.
Sonen Jordan har allgeriproblem. Luftrenare och inhalator för läkemedel finns på plats i lägenheten.

Linnea och Jordan har under de få månader de bott i lägenheten tillbringat en stor del av tiden på andra ställen, vilket de kunnat göra under sommarens lov- och semesterledigheter.

Väggen behövde rivas upp

Eftersom lägenheten ser bra ut och det bara är i ett av rummen som hon känt en avvikande lukt förstår hon att värden HFAB kanske inte kände till problemen från början. Själv var hon bortrest på semester och hade därför inte möjlighet att titta på lägenheten innan hon tackat ja till den. Hade hon kunnat göra det, hade hon kanske märkt av något.

Men hon är kritisk till att undersökningen tagit så lång tid och hur värden agerat, sedan bristerna blev kända. HFAB gjorde först egna mätningar, innan en extern firma kopplades in och rev upp lister och golv.

Läs ocksåFullt av mögel och fukt när över hundra lägenheter hos jättevärden inspekterades: ”Barnen är sjuka ofta”Ett kollage som visar ett helt trasigt golv i ett kök vid ett par fötter, en ung kvinna som håller i ett litet barn och en trasig kökslucka samt en skylt med texten "Kupolen fastighets AB tel 010-2525200 www.kupolenfastigheter.se mail@kupolenfastigheter.se Sök bostad".

– Det har varit så himla tråkigt, säger Linnea Bergman.

Det var i juni som företaget gjorde fuktundersökningen men hon fick ta del av resultatet först när HFAB:s egen personal var tillbaka från sin semester. Redan innan HFAB hade konstaterat att det var mögel i lägenheten och att delar av väggen behövdes rivas upp hade Linnea hört av sig till värden, för att kolla om det fanns möjlighet att få en ersättningslägenhet men fick då ett nej.

Nederkanten på en sprucken husfasad.
På fasaden syns skador.

Senare skickade hon också in ett läkarintyg, som beskriver sonens allergi och behov. ”Familjen behöver så snart som möjligt hjälp med att byta bostad”, skriver läkaren.

– Jag förstår att de inte kan fixa fram lägenheter till varenda människa som tycker det är fel på deras men nu har jag ju svart på vitt att det är mögel i denna – och en son som är allergisk mot mögel, säger Linnea.

Har bott hos släktingar och vänner

Istället har hon löst situationen genom att bo hos släktingar och bekanta så gott det gått och när de inte kunnat undvika rummet med mögel hemma i Getinge.

En tvådelad bild som visar en byggnad med en skylt med texten "HFAB" samt en man med skägg, glasögon och vit skjorta.
Thomas Lindblom.

Thomas Lindblom är affärsområdeschef på HFAB, och tycker det är beklagligt att lägenheten som Linnea och Jordan flyttade in i visade sig att vara möglig, men att detta inte var något som HFAB borde ha upptäckt innan då den förra hyresgästen inte märkt något och inget syntes vid avflyttningsbesiktningen.

HFAB: Har inga lediga ersättningslägenheter

Samtidigt menar han HFAB inte kunnat agera mycket snabbare än de gjort med tanke på att det varit semestertider och att värden har följt sina vanliga rutiner.

– Många gånger när vi har den här typen av felanmälningar visar det sig att det inte är något fel. Det är därför vi alltid gör vår egen utredning med vår egen fuktexpert innan vi tar in ett externt företag, säger Thomas Lindblom.

HFAB har heller inte kunnat erbjuda någon ersättningslägenhet då de inte har några lägenheter som varit lediga.

Ett bostadsområde.
Bostadsområdet som Linnea flyttade till ligger i Getinge, en halländsk by med 2000 invånare.

Innan HFAB hunnit göra någon av de saker som inspektionsfirman rekommenderar valde dock Linnea Bergman att säga upp kontraktet. Det gjorde hon i slutet av juni.

– För mig har det varit mer bråttom att få det åtgärdat än vad HFAB tyckt. Jag kände att vi verkligen inte kan bo här och betala 8 300 kronor i månaden för en lägenhet som vi blir sjuka av.

Jurist: En seriös värd borde kunna lösa det

Johan Perup är jurist på Hyresgästföreningen. Han har inte haft med Linneas ärende att göra, men säger att hyresgäster i hennes situation inte automatiskt kan räkna med en ersättningslägenhet från värden.

–Det finns ingenting i lagen som tvingar dem att göra det men å andra sidan kan man tycka att en stor och seriös hyresvärd som HFAB ändå skulle kunna hitta en lösning på detta, säger han.

En man på ett kontor som tittar i en pärm.
Johan Perup.

Om värden inte kan hjälpa till kan i vissa fall hyresgästens egen hemförsäkring vara till hjälp. Ett försäkringsbolag kan stå för omkostnaderna i de fall den vanliga bostaden döms ut som boende, till exempel av en brandskyddsmyndighet eller en kommunal miljöförvaltning.

Möjligt att få ersättning i efterhand

Linnea Bergman hann dock aldrig kontakta Halmstads kommuns miljöförvaltning innan hon fattade beslutet att säga upp kontraktet.

Den som inte kan använda sin lägenhet fullt ut och inte erbjuds någon annanstans att bo kan dock ha rätt till ersättning från värden i efterhand, berättar Johan Perup (se faktaruta).

– Det man får titta på är omfattningen och hur mycket man kunnat använda lägenheten och då finns det schabloner som vi arbetar utifrån, säger han.

Det finns ingen lagstiftning som reglerar exakt hur stor ersättningen ska bli. I de fall där en hyresgäst och värden inte kan komma överens blir det en domstol som får fälla avgörandet. Då brukar Hyresgästföreningens jurister eller andra som företräder hyresgästerna peka på tidigare domstolsavgöranden och om det finns någon praxis på hyresmarknaden.

Översvämningar Sverige
Hela det bostadsområde där Linnea bodde drabbades under 2014 av en omfattande översvämning när Suseån svämmade över. Arkivfoto.

Thomas Lindblom på HFAB menar dock att Linnea Bergman redan fått kompensation, då HFAB gått med på att förkorta uppsägningstiden från tre månader till en. Hennes sista dag i lägenheten var 31 juli.

– Det var snällt av dem. Men jag är lite sur för att jag behövt betala full hyra hela tiden trots att jag inte kunnat använda lägenheten som tänkt, säger Linnea.

Riskerade att få bo i tält

Thomas Lindblom säger att Linnea Bergman får höra av sig till HFAB igen om hon anser att kompensationen inte är tillräcklig.

Länge såg det ut som att Linnea och Jordan skulle behöva bo i tält på en campingplats under augusti. Men nu har de fått tag i ett attefallshus som de kan hyra tillfälligt. Från och med september har de sedan ett tillsvidarekontrakt på en vanlig hyreslägenhet. Det är hos en privat värd, huset ligger en mil från lägenheten de nu har lämnat, och det är byggt 2010.

– Det känns som en mindre risk, säger Linnea.

En ung kvinna i kort hår och glasögon som står framför ett hus där det står diverse möbler och annat bohag.
Linnea Bergman vill gärna ha tillbaka sina köpoäng, eftersom hon menar att tackat ja till en lägenhet som hon inte kunnat använda.

Denna gång har hon också själv varit på plats i lägenheten innan hon skrev på kontraktet, och till och med skaffat en fuktmätare för att själv kunna upptäckta om något inte är som det ska.

Vill ha tillbaka sina köpoäng

Linnea Bergman har varit med i Hyresgästföreningen i många år och utnyttjade nu för första gången möjligheten till rådgivning, men blev nedslagen av det hon fick höra.

– Jag har inte alls så många rättigheter som jag trodde, säger hon.

En ung kvinna med glaögon och kort hår som står i ett rum.

Även om hon och sonen nu inte behöver vistas i den mögliga miljön eftersom de har flyttat tycker hon att HFAB kunde ha gjort mer än vad de måste enligt lagen.

Hon har också vänt sig till HFAB för att fråga om hon kan få tillbaka sina köpoäng. Enligt regelverket nollställdes dessa när hon tackade ja och flyttade in i lägenheten. Linnea har ännu inte fått något besked från HFAB om det kommer att bli så även i hennes fall.

– De har varit så otroligt samarbetsovilliga. Om man är ett så stort bolag och går med så många miljoner i vinst borde man kunna fixa det bättre, säger hon.

Fakta: Två fall där mögel gav lägre hyra

En hyresgäst som inte har möjlighet att utnyttja sin lägenhet fullt ut kan ha rätt till kompensation enligt Jordabalken, men lagen säger ingenting om hur stor denna kompensation ska vara. När det uppstår en tvist brukar Hyresgästföreningens jurister istället hänvisa till hur hyresvärdar i allmänhet brukar göra eller vad som hänt när ersättningen prövats i domstol.

  1. En hyresgäst i Gnosjö fick efter en tingsrättsdom en hyresnedsättning på femtio procent efter att av en privat värd ha hyrt en bostad som delvis var drabbad av fukt och mögel.
  2. En hyresgäst i Ängelholm klagade på flera saker, bland annat mögel, hos en privat värd och fick rätt till motsvarande två månadshyror efter en förlikning som stadfästes av en tingsrätt.

Källor: Jönköpings tingsrätt (T 3281-14), Helsingborgs tingsrätt (T 5361-24), Jordabalken kapitel 12 (”Hyreslagen”)

Läs också Fukten trängde genom väggen – mögel växte ut i barnkammaren Företagaren äger tre egna hus – hade hyresrätten som förvaring åt sommarbilen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.