Ny kommunikationschef vill satsa digitalt
I dag blev det klart att Jan Ferlin tillträder som kommunikationschef för Hyresgästföreningen från 1 november. Han har en lång bakgrund som konsult och kommunikationsrådgivare, bland annat för offentlig sektor och organisationer som Rädda Barnen och Svenska kyrkan.
Någon direkt kursändring i Hyresgästföreningens kommunikationsarbete tänker han sig inte. Snarare handlar det om att bygga vidare på sådant som redan är igång och att se till att ha samma budskap i alla kanaler.
– Jag jobbar mycket med integrerad kommunikation. Att vi pratar samma språk på webben som vi gör när vi pratar med massmedier, direkt med medlemmar, när vi jobbar med opinionsbildande aktiviteter och så vidare. Jag vet inte riktigt hur långt det har kommit här, det är sådant jag måste lära mig.
En utmaning han ser framför sig är att förbättra den digitala kommunikationen.
– Det är också något som är på gång. Hyresgästföreningen spänner bågen, en webbplats ska göras om och vi behöver jobba vidare med det.
I våras hade Hyersgästföreningen en annonskampanj där alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna lyftes fram. Detta har kritiserats och lett till att Hyresgästföreningen ska se över sin hållning gentemot SD. Jan Ferlin vill inte uttala sig om vad som är rätt och fel.
– Det är en jättesvår och viktig fråga. Hyresgästföreningen är inte direkt den första som hamnar i den situationen. Det pågår ju en ständig debatt om Sverigedemokraterna ska bjudas in eller inte. men jag vill veta mer om detaljerna här innan jag uttalar mig.