Annons

Nytt och fräscht allt viktigare

Nyheter Aldrig förr har hemmet varit en så stor statusmarkör. Tre av fyra kvinnor anser att hemmet speglar en människas personlighet – men renoveringen innebär ofta en pärs.

Att skilja en människa från dess hem har blivit allt svårare. Vi medborgare vill att hemmet ska säga något om oss själva – och allra helst förbättra bilden andra får av oss.

I en undersökning gjord bland 2 639 personer i de fyra nordiska länderna konstaterar konsult- och analysföretaget att 66 procent av oss – större andel kvinnor än män – att bostaden i hög grad speglar människors identitet.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

I Sverige är vi särskilt statusmedvetna. 57 procent av oss tror att omgivningen blir mycket ”imponerade” av ett fint hem – och vi blir mer och mer känslomässigt engagerade i förändringar i bostaden. 14 procent av svenskarna i undersökningen hävdade att den senaste renoveringen i deras hem var att likställa med en livskris.

Annons

Individerna som utför renoveringen, hantverkarna, står dessutom lågt i kurs. Endast en tredjedel av svenskarna litar på en hantverkare, medan förtroendet för sjuksköterskor, läkare eller poliser är det dubbla. Av de tio undersökta yrkesgrupperna är det bara journalister och managementkonsulter som misstros mer.

Renoveringshistorierna får dock i regel ett lyckligt slut. De allra flesta är i slutändan nöjda med arbetet som utförts.

Annons
Läs ocksåBarnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"
Fakta: Ur undersökningen

74 procent av kvinnorna tycker att hemmet i hög grad speglar människors identitet
57 procent av männen tycker att hemmet i hög grad speglar människors identitet

36 procent av svarspersonerna litar på hantverkare
25 procent av dem bor i storstad litar på hantverkare
41 procent av dem som bor på landsbygden litar på hantverkare

Källa: Kairos Future/Inwido

Läs också Hyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav" Ansedda kulturstiftelsen svarar på kritiken: ”Hyresgästerna gör inget annat än att bråka med mig” Uppsalahem lät hus förfalla i väntan på rivning eller renovering – nu tvingas de rusta dem för 15 miljoner Framgång för hyresgäster i renoveringsstrid – möjligt välja bort åtgärder som höjer hyran

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.