Annons

Olika regler vid sen hyresbetalning

Stockholm De stora hyresvärdarna har olika regler för hur de behandlar hyresgäster som inte betalar hyran i tid. Familjebostäder är ett av de bolag som är snabbast med att ta hjälp av Kronofogden.

Årets första sju månader ökade antalet anmälningar till Kronofogden från de kommunala bostadsbolagen i Stockholm med nästan 35 procent. Den viktigaste förklaringen till ökningen är ändrade rutiner hos Familjebostäder.
– Tidigare skickade vi obetalda hyror vidare till Kronofogden 60 dagar efter sista betalningsdagen. Nu gör vi det redan efter 20 dagar, säger Familjebostäders kommunikationsdirektör Erica Lawesson.

Helena Hamrén, bostadsuthyrningssamordnare på Svenska Bostäder, berättar att företaget cirka en vecka efter sista förfallodag skickar inkassokrav till de hyresgäster som inte har betalat sin hyra.
– Har en hyresgäst två obetalda månadshyror överlämnas ärendet till ett externt inkassoföretag för vidare ansökan om handräckning hos Kronofogden.
– Vi skickar varningsbrev till hyresgäster som vid upprepade tillfällen betalat sent och erhållit inkassokrav vid minst tre tillfällen under det senaste halvåret. Om det inte skett någon förbättring inom några månader efter varningsbrevet skickats ut, sägs avtalet upp.

Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

Har en hyresgäst hos Wallenstam inte betalat hyran på två veckor skickas ärendet vidare till inkasso, om hyresgästen inte har hört av sig.
– Efter det äger inkassobolaget frågan och skickar krav till hyresgästen. Vi godkänner att de gör upp avbetalningsplaner om hyresgästen vill det, säger kommunikationsdirektör Elisabeth Vansvik.
– Vi är väldigt måna om att lösa situationen och jobbar mycket tillsammans med socialtjänsten och i dialog med hyresgästen för att försöka hitta lösningar. Om hyresgästen ändå inte betalar hyran är det inkassobolaget som i nästa steg skickar ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten.

Stockholmshem skickar inkassokrav tio dagar efter förfallodag.
– Våra inkassokrav ska vara betalda inom 14 dagar. Om de inte betalas avvaktar vi för att se om nästkommande hyra blir betald. Om inte, lämnar vi båda hyrorna till Kronofogden i form av en handräckningsansökan. Det sker vanligen mellan 9 och 15 dagar från andra hyrans förfallodag, det vill säga 40-45 dagar från första hyrans förfallodag, berättar företagets kommunikationschef Karin Stener.

Annons

Cirka en vecka efter sista förfallodagen överlämnar D. Carnegie & Co obetalda hyror till inkassobyrå.
– Den skickar i sin tur kravbrev till hyresgästen. Om hyresgästen inte betalar på första kravet så arbetar inkassobyrån vidare med olika åtgärder tills skulden är reglerad, säger företagets kommunikationschef Björn Sundberg.

Läs ocksåWillhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt"Neah Udén känner sig hemsökt av sin hyresvärd Willhem, som gång på gång skickat ut felaktiga påminnelser om hyresinbetalningar.

Hyresgäster hos HSB som inte betalar sin hyra i tid får en påminnelse efter några dagar.
– Om hyran, tror påminnelse, inte betalats, går ärendet vidare till inkasso. Om hyresgästen fortfarande inte betalar ansöker HSB Stockholm om betalningsföreläggande med vanlig handräckning. Kronofogden skickar då ut krav på betalning och att avhysning blir aktuell om skulden inte betalas, säger HSB Stockholms Erik Juhlin.

Monica Carlsson vid Einar Mattsson berättar att företaget en gång i månaden skickar över en lista på obetalda skulder till ett inkassoföretag.
– Betalas inte skulden sker ett samråd mellan det inkassoföretag som sköter ärendet och bostadskonsulent eller förvaltare. Därefter bestäms hur man ska gå vidare, till exempel om man ska kontakta hyresgästen för samtal eller om skulden bör hanteras av Kronofogden. När hyresgästen har fler svårigheter kontaktar vi även socialtjänsten eller uppmanar hyresgästen att själv ta den kontakten. Syftet är att undvika vräkningar, vilket är särskilt viktigt när det gäller barnfamiljer.

Annons

 

Läs ocksåVarannan värd skickar sena hyror direkt till inkasso – Amanda fick anstånd och klarade sigEn delad bild där den ena bilden är en kvinna som tittar bort. Den andra ett papper med texten inkasso.
Läs också Många betalar i onödan – så slapp Julia flytträkningen Roy flyttade men hyresavierna fortsatte komma - hamnade till slut hos Kronofogden: "Helt hjälplös"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.