Regionens Bobil rullar till hyresgästerna

Uppsala Med en husbil med Hyresgästföreningens logga på ska region Aros-Gävle ta sig dit där hyresgästerna bor. Fyra dagar i veckan ska Bobilen vara ute och rulla på vägarna.
Foto: Lena Mattsson
Hyresgästföreningens anställda och förtroendevalda ska kunna jobba från Bobilen, som ska vara ute på vägarna fyra dagar i veckan.
Regionens nya satsning Bobilen gjorde sin debut på Pridefestivalen i Gävle.

Hyresgästföreningens anställda och förtroendevalda ska kunna jobba från Bobilen, som ska vara ute på vägarna fyra dagar i veckan.

– Tanken är att vi lättare ska kunna möta upp hyresgäster direkt i bostadsområdena, svara på frågor och vara behjälpliga, säger Vicktoria Bagi på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle som är ansvarig för Bobilen.

Läs ocksåProtest mot otydliga tillval – 80 hyresgäster i namninsamling

Bobilen gjorde sin premiär på Pride i Gävle i slutet på augusti, då förtroendevalda från Hyresgästföreningen informerade om föreningens verksamhet och värvade nya medlemmar med utgångspunkt från bilen.

Tanken är att fyra personer ska kunna använda Bobilen som arbetsplats. På så sätt kommer alla anställda och förtroendevalda att kunna utnyttja bilen och göra Hyresgästföreningen mer synlig.

Vad innebär Bobilen för hyresgästerna?
– Hyresgästföreningen är idag tillgänglig via telefon och respektive kontor. Vi tror att det för många människor underlättar att få prata om frågor och funderingar kring boendet direkt ute i bostadsområdet, säger Vicktoria Bagi.

Läs ocksåElen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarnaEn kvinna i glasögon som tittar till vänster.

Bland Hyresgästföreningens övriga regioner finns även en bobil i region Bäsk, Bohuslän-Älvsborg-Skaraborg.

Läs också Se upp – håll koll på detta om din hyresvärd vill förändra spelreglerna Kommunen pressar hyresvärd med viteshot: "Äntligen" Unik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.