Robin tog ensam striden mot hyresvärdens renovering: ”Jag tycker att folk är för flata”

Robin Helgesson bor i ett radhuskvarter i Umeå. Här ville hyresvärden AB Bostaden renovera våtutrymmen, det vill säga badrum och tvättstuga, efter att flera vattenskador uppstått i området de senaste åren.
83 av 84 boende i kvarteren godkände förbättringsarbetet, men inte Robin Helgesson. Han ansåg att hyreshöjningen som skulle komma av renoveringen inte var rimlig.
– Det är dyrt nog som det redan är. De höjer hyran med 400 kronor. Nu har jag en hyra på runt 9 000 med parkering, säger han.
Robin menar att standarden på lägenheten enligt hans definition inte blir högre av att Bostaden renoverar badrummet och tvättstugan. Han ser det som ett underhåll som gör att standarden återgår till den nivå den borde ligga på.
– Jag ser det inte som en standardhöjning. Det är underhåll. Allt det där ska redan vara täckt av hyran.
Kvarteren har drabbats av vattenskador. Är det inte rimligt att renovera då?
– Vi hade vattenläckage här i köket 2023, så jag säger inget om att det måste fixas, men jag tycker inte att kostnaden som hamnar på oss hyresgäster är skälig.

”Det blir inte bättre av att hålla käften”
Robin tog ärendet till hyresnämnden. De gick på hyresvärdens linje och beslutade att förbättringsarbetet ska genomföras. I beslutet skriver hyresnämnden att hyreshöjningen inte är oskälig samt att renoveringen är nödvändig.
Enligt Robin var det fler boende i området som var negativa till renoveringen, men till skillnad från honom godkände de ändå renoveringen.
– Jag har vänner och grannar som bor här och många klagar, men de säger ungefär ”vad kan man göra?”. Det blir inte bättre av att hålla käften. Jag tycker att folk är för flata.
Han tror att de tillsammans, som gemensam kraft, hade haft större chans att stoppa renoveringen.
– Om hela bostadsområdet här hade gått ihop och sagt att vi inte godtar den här hyreshöjningen, vad hade de kunnat göra? Man kan inte sitta och gnälla över att det är för dyrt och bara knyta näven i fickan. Om du tycker att det är fel – gör något åt saken då.
Hem & Hyra har sökt AB Bostaden för en intervju.
I ett mejlsvar skriver bolaget att hyreshöjningen baseras på bolagets eget hyressättningssystem, samt att hyror i Sverige sätts efter bruksvärde, vilket innebär att man betalar en hyra som motsvarar den standard som lägenheten har.
”När en lägenhet har genomgått en större förändring där någon av egenskaperna i lägenheten förändrats så påverkas också hyran därefter. Tillsammans med hyresgästföreningen går man igenom planerad renovering, vad som förändras i lägenheten och vilka korrigeringar som påverkar den slutliga hyreshöjningen”, skriver Bostaden i Umeå.
Hyresgäster har liten chans att stoppa renovering
Hyresgäster som inte vill att värden ska renovera och höja hyrorna har i praktiken mycket liten möjlighet att påverka. Ofta spelar deras synpunkter ingen roll, varken för hyresvärden eller hyresnämnden. Även när hyresgäster försöker säga nej till omfattande renoveringar eller andra förändringar går besluten nästan alltid värdens väg.
Sedan 2004 har hyresvärdar som vill renovera vunnit nästan alla gånger som deras krav har blivit prövade i någon av landets åtta hyresnämnder. Totalt hittar vi 2 966 tvister om renoveringar. På grund av förändringar i nämndernas rutiner och IT-system så skiljer sig kvalitén på siffrorna mellan åren. Men bilden är trots det tydlig. Vår genomgång visar att hyresgästerna förlorar i ungefär 95 procent av fallen.
Hyresgästerna har bara fått rätt tolv gånger. I de fall hyresgäster har begärt ett förbud mot renovering har ingen lyckats.
– Det är väldigt svårt för en hyresgäst att motsätta sig förbättringsarbeten som innebär en högre standard. Hyresnämnden tittar på de objektiva hyresgästintressena, inte den enskilda hyresgästens intressen, säger Susanne Lindmark, jurist på Hyresgästföreningen i region Norrland.

Hon utvecklar:
– En enskild hyresgäst kanske säger att den inte har ett intresse av exempelvis en tvättmaskin, men om hyresnämnden bedömer att det är en standard som hyresgäster generellt förväntar sig av en modern lägenhet, då får hyresvärden igenom det. Det är endast om det finns särskilda skäl som omständigheter som avser en enskild hyresgäst beaktas.
Susanne Lindmark säger att Hyresgästföreningen stundtals nekar medlemmar juridisk hjälp i frågor rörande förbättringsarbete, .
– Vi måste alltid titta på omständigheter i enskilda fallet. Om vi kan se klart och tydligt att hyresvärden kommer att få igenom sin ansökan i hyresnämnden så har vi rätt att neka biträde i ärendet och det händer att vi gör det.
Är du hyresgäst och har erfarenhet av renoveringar – tipsa oss! Läs mer här.