Robin tog ensam striden mot hyresvärdens renovering: ”Jag tycker att folk är för flata”

Umeå AB Bostaden i Umeå krävde att få renovera Robin Helgessons badrum. Då protesterade Robin, som enda boende av 84 i området. Han förlorade ärendet i hyresnämnden. "Jag ser det inte som en standardhöjning. Det är underhåll", säger Robin.
Robin Wilhelmsson var chanslös mot värden när den ville renovera hans badrum.
Foto: Oscar Broström
"Jag ser det bara som ett stort underhåll. Det får upp standarden på lägenheten på den nivån den borde vara", säger Robin Wilhelmsson om renoveringen av hans badrum och tvättstuga.

Robin Helgesson bor i ett radhuskvarter i Umeå. Här ville hyresvärden AB Bostaden renovera våtutrymmen, det vill säga badrum och tvättstuga, efter att flera vattenskador uppstått i området de senaste åren.

83 av 84 boende i kvarteren godkände förbättringsarbetet, men inte Robin Helgesson. Han ansåg att hyreshöjningen som skulle komma av renoveringen inte var rimlig.

Läs ocksåHyresvärdar vinner i 95 fall av 100 - så fick Karin en renovering hon inte ville haKarin Persson och hennes grannar förlorade mot hyresvärden i Malmö.

– Det är dyrt nog som det redan är. De höjer hyran med 400 kronor. Nu har jag en hyra på runt 9 000 med parkering, säger han.

Robin menar att standarden på lägenheten enligt hans definition inte blir högre av att Bostaden renoverar badrummet och tvättstugan. Han ser det som ett underhåll som gör att standarden återgår till den nivå den borde ligga på.

– Jag ser det inte som en standardhöjning. Det är underhåll. Allt det där ska redan vara täckt av hyran.

Läs ocksåHälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyraHyresvärden Stena Fastigheter vill riva ut badrummet hemma hos Magdalena Forshamns familj, trots att det renoverades för bara sju år sedan. "De bryr sig inte om att de kör över sina hyresgäster. De håller på att förstöra huset. Det finns massa bra kvaliteter här som kommer att försvinna”, säger Magdalena som själv är arkitekt.

Kvarteren har drabbats av ­vattenskador. Är det inte rimligt att renovera då?
– Vi hade vattenläckage här i köket 2023, så jag säger inget om att det måste fixas, men jag tycker inte att kostnaden som hamnar på oss hyresgäster är skälig.

Ett bostadsområde i Umeå.
Kvarteren där Robin bor har varit drabbade av flera vattenskador. Robin förstår att det måste åtgärdas, men tycker att det är fel att kostnaden hamnar på hyresgästerna.

”Det blir inte bättre av att hålla käften”

Robin tog ärendet till hyresnämnden. De gick på hyresvärdens linje och beslutade att förbättringsarbetet ska genomföras. I beslutet skriver hyresnämnden att hyreshöjningen inte är oskälig samt att renoveringen är nödvändig.

Enligt Robin var det fler boende i området som var negativa till renoveringen, men till skillnad från honom godkände de ändå renoveringen.

Läs ocksåDörren försvinner och hyran går upp med 2 700 kronor – men liten chans för Louise att stoppa renoveringenEtt foto på en kvinna i röd överdel och glasögon som står vid en torktumlare i ett badrum bakom en dörröppning, och på bilden finns texten "Chanslösa mot värden".

– Jag har vänner och grannar som bor här och många klagar, men de säger ungefär ”vad kan man göra?”. Det blir inte bättre av att hålla käften. Jag tycker att folk är för flata.

Han tror att de tillsammans, som gemensam kraft, hade haft större chans att stoppa renoveringen.

– Om hela bostadsområdet här hade gått ihop och sagt att vi inte godtar den här hyreshöjningen, vad hade de kunnat göra? Man kan inte sitta och gnälla över att det är för dyrt och bara knyta näven i fickan. Om du tycker att det är fel – gör något åt saken då.

Hem & Hyra har sökt AB Bostaden för en intervju.

I ett mejlsvar skriver bolaget att ­hyre­shöjningen baseras på bolagets eget hyressättningssystem, samt att hyror i Sverige sätts efter bruksvärde, vilket innebär att man betalar en hyra som motsvarar den standard som lägen­heten har.

”När en lägenhet har genomgått en större förändring där någon av egenskaperna i lägenheten förändrats så påverkas också hyran därefter. Tillsammans med hyresgästföreningen går man igenom planerad renovering, vad som förändras i lägenheten och vilka korrigeringar som påverkar den slutliga hyreshöjningen”, skriver Bostaden i Umeå.

Hyresgäster har liten chans att stoppa renovering

Hyresgäster som inte vill att värden ska renovera och höja hyrorna har i ­praktiken mycket liten möjlighet att påverka. Ofta spelar deras synpunkter ­ingen roll, varken för hyresvärden eller ­hyresnämnden. Även när hyresgäster ­försöker säga nej till omfattande renoveringar eller andra förändringar går besluten nästan alltid värdens väg.

Sedan 2004 har hyresvärdar som vill renovera vunnit nästan alla gånger som deras krav har blivit prövade i någon av landets åtta hyresnämnder. Totalt hittar vi 2 966 tvister om renoveringar. På grund av förändringar i nämndernas rutiner och IT-system så skiljer sig kvalitén på siffrorna mellan åren. Men bilden är trots det tydlig. Vår genomgång visar att hyresgästerna förlorar i ungefär 95 procent av fallen.

Hyresgästerna har bara fått rätt tolv gånger. I de fall hyresgäster har begärt ett förbud mot renovering har ingen lyckats.

– Det är väldigt svårt för en hyresgäst att motsätta sig förbättrings­arbeten som innebär en högre standard. Hyresnämnden tittar på de objektiva hyresgästintressena, inte den enskilda hyresgästens intressen, säger Susanne Lindmark, ­jurist på Hyresgästföreningen i region Norrland.

Susanne Lindmark, jurist på Hyresgästföreningen.
Susanne Lindmark, jurist på Hyresgästföreningen.

Hon utvecklar:

– En enskild hyresgäst kanske säger att den inte har ett intresse av exempelvis en tvättmaskin, men om hyresnämnden bedömer att det är en standard som hyresgäster generellt förväntar sig av en modern lägenhet, då får hyresvärden igenom det. Det är endast om det finns särskilda skäl som omständigheter som avser en enskild hyresgäst beaktas.

Susanne Lindmark säger att Hyresgästföreningen stundtals nekar medlemmar juridisk hjälp i frågor rörande förbättringsarbete, .

– Vi måste alltid titta på omständigheter i enskilda fallet. Om vi kan se klart och tydligt att hyresvärden kommer att få igenom sin ansökan i hyresnämnden så har vi rätt att neka biträde i ärendet och det händer att vi gör det.

Är du hyresgäst och har erfarenhet av renoveringar – tipsa oss! Läs mer här.

Läs också Östersundshems tidigare vd räknar med att frias av hovrätten: "Det finns personal som vill att jag ska komma tillbaka" Berätta om dina erfarenheter av renoveringar – tipsa oss!

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.