Så användes Hem & Hyras artikel av rysk media: ”Mumma för deras syfte”

Nyheter En av Rysslands största nyhetssajter använde Hem & Hyras granskning om hur en ukrainsk man sålde adresser i ett sommarstugeområde. Enligt Östeuropaexperten Stefan Ingvarsson fanns ett tydligt syfte med publiceringen: ”Man vill väcka känslor, att ukrainarna som kommer hit utnyttjar våra system.”
"I Sverige tjänade en tidigare folkvald miljoner grivna på sina landsmän", skriver ryska, statskontrollerade tidningen Lenta. Östeuropaexperten Stefan Ingvarsson förklarar varför ryska medier skriver den här typen av nyheter.
Foto: Centrum för Östeuropastudier
"I Sverige tjänade en tidigare folkvald miljoner grivna på sina landsmän", skriver ryska, statskontrollerade tidningen Lenta. Östeuropaexperten Stefan Ingvarsson förklarar varför ryska medier skriver den här typen av nyheter.

Hem & Hyra publicerade tidigare i år en granskning av adresskaoset i sommarstugeområdet Vidja, där en ukrainsk man sålde adresser till desperata flyktingar och hämtade brev i sommarstugeägares postlådor. Mannen hade tidigare varit politisk aktiv i hemlandet.

Utifrån Hem & Hyras artiklar gjorde ukrainska Bihus Info nyligen en egen granskning av mannen. Kort därefter publicerade ryska, statligt kontrollerade nyhetssajten Lenta en artikel som hänvisade till granskningarna, men som innehöll osann information.

”Vill väcka känslor inom EU”

I den ryska artikeln står bland annat att den ukrainska mannen tjänat motsvarande 19,4 miljoner rubel (2,4 miljoner kronor) på försäljningen av adresser, något som Hem & Hyra inte har några belägg för. I en passage skriver Lenta också om att många tyskar är negativa till att ge ukrainska flyktingar bidrag och att tyskarna också anser att ukrainare som har möjlighet att strida bör återvända till hemlandet.

Stefan Ingvarsson, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier och tidigare kulturråd vid Sveriges ambassad i Moskva, anser att Lentas artikel är ett typexempel på hur ryska medier försöker sprida ett visst budskap.

– Den här typen av publiceringar har sina läsare i Ryssland och där är det viktigt att framställa ukrainare i Europa i så dåligt ljus som möjligt, säger Stefan Ingvarsson, som dock tror att huvudsyftet med artikeln är ett annat.

– Jag skulle våga hävda att den egentliga målgruppen är rysktalande utanför Rysslands gränser. Man vill väcka känslor inom EU, att ukrainarna som kommer hit utnyttjar våra system och utnyttjar sin flyktingstatus, säger han.

Publiceringen ett brett mönster

Flera andra ryska tidningar har skrivit exakt på samma sätt som Lenta om den ukrainska mannen. Stefan Ingvarsson förklarar att det finns många exempel på hur nyheter medvetet sprids vidare.

– Det här följer ett stort och brett mönster. Det är viktigt att komma ihåg att den här typen av händelser blir amplifierade, förstärkta på olika sätt av olika ryska aktörer, ofta i sociala medier och av så kallade trollfabriker.

Medier i väst ger trovärdighet

Att skriva vinklade artiklar där man hänvisar till trovärdiga medier i väst är enligt Stefan Ingvarsson en väl beprövad taktik.

– Deras hårda vinkling på er artikel är en del av tillvägagångssättet. Att hänvisa till ett svenskt medium med så stor räckvidd som Hem & Hyra ger ju en väldig trovärdighet för berättelsen. Er artikel, med deras vinkling, var mumma för deras syfte.

Stefan Ingvarsson förklarar att Lenta är ett stort och läst medium i Ryssland. Tidningen har 200 miljoner besökare varje månad. Enligt Stefan Ingvarsson har man har gått från att vara oberoende till att upprepa den ryska statens budskap rakt av.

– Man utför sitt uppdrag genom att sprida den här typen av narrativ som Kreml vill att man ska sprida.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.