Så många fall hade hyresjuridisk rådgivning förra året
Förra året hade regionen 2 447 ärenden vilket är en ökning med 828 stycken från 2011. Samtidigt minskade antalet rådgivningar med
1 093 från 4 500 (2011) till 3 407 förra året.
− Det är svårt att svara på varför det minskat totalt sett. Men ärendena har ökat i förhållande till rådgivningen. Det kan vara så att hyresgästerna fått svårare att få gehör för sina önskemål eller så kan det bero på att fler medlemmar väljer att höra av sig, säger Evalena Agertoft enhetschef för förhandling och juridik.
Den hyresjuridiska tjänsten är uppdelad i två kategorier: ärenden och rådgivning. En rådgivning innebär att medlemmens fråga besvaras direkt medan ett ärende läggs upp när Hyresgästföreningen gör ytterligare åtgärder för att lösa medlemmens problem.
Förra året hade Hyresgästföreningen norra Skånes 5 854 fall totalt. Jämfört med 2011 då antalet låg på 6 119 totalt. Det är en minskning med 265 stycken. Det medlemmarna främst ringer och vill ha hjälp med är frågor som rör brister i lägenheten, lägenhets skick, störningar, hyresavtal och hyresnivån.