Så satte de press på värden – snart ska råttorna vara borta

Råttor i källaren, läckande avloppsrör och trasiga trappor, dörrar och fönster. Hyresgästerna i de tre portarna på Stålhandskegatan på Hisingen i Göteborg har fått stå ut med en hel del. Det lilla familjeföretaget KB Stålhandskegatan 12 som äger huset har lämnat mycket av underhållet åt sitt öde.
Anne-Li Sundvall har bott i huset i tretton år. Hon säger att hon i grunden gillar kvinnan i ägarparet, som genom åren varit den som hanterat förvaltningen.
– Jag tycker att hon är jättetrevlig. Det som varit problemet är att hon pratar och vill mycket men det händer inget. Har jag felanmält så vill jag inte hålla på att tjata.
Bristerna på Stålhandskegatan har varit en följetong. Redan för två år sedan tog en hyresgäst i huset hjälp av Hyresgästföreningen för att kräva ett åtgärdsföreläggande. Hyresgästen har bland annat fuktproblem i sitt badrum, och ville att hyresnämnden skulle tvinga värden att åtgärda det.
Omfattande problem i hela huset
Men problemen i huset har varit större än så. Dålig sophantering och skador på hus och mark har gett fritt spelrum för råttor. Obligatorisk kontroll av ventilationen har släpat efter, och en duva har kunnat bygga bo där. Ytorna runt huset har varit gropiga, vildvuxna och vanvårdade.
I tvättstugan sitter dörrar och handtag löst. Hyresgästerna har använt egna hänglås för att skydda sin tvätt, eftersom de vanliga låsen är uppbrutna. Golvbrunnen svämmar över. Under en period har någon ockuperat husets skyddsrum med eget lås.

I januari förra året valde Hyresgästföreningen därför att ta ett större grepp och begära ett så kallat förvaltningsföreläggande (se faktaruta nedan). Syftet var att tvinga hyresvärden att styra upp hyresgästernas boendemiljö. Om inget hände skulle hyresnämnden kunna utdöma vite.
Akuta skador på avloppsstammar
Processen har varit utdragen. Under tiden har hyresvärden rättat till en del brister. Framför allt har ägaren anlitat en professionell förvaltningsfirma som numera sköter felanmälningar och störningsärenden.
Hyresvärden har låtit spola och filma avloppsstammar, vilket avslöjat läckor. Helt nyligen har de värst angripna rören fått nytt foder inuti, så kallad relining.
Värden har också fyllt igen gropar som blivit isbanor på vintern, lagat en söndervittrad trappa, täckt oskyddade källarfönster, städat bort råttbajs, lagat en ledstång i trapphuset, fixat en fuktskadad vägg och röjt undan bråte.
Men en lång rad problem kvarstår. Därför möttes parterna nyligen i hyresnämnden i Göteborg. Där var hyresvärden mottaglig för att ta itu med de flesta punkter på listan. Ägaren lovar bland annat att omgående följa upp råttproblemet.
Medger att förtroendet är förbrukat
Inom kort ska värden också fixa dörrarna, bokningssystemet och golvbrunnen i tvättstugan. Senast i sommar ska bolaget åtgärda fler ytor utomhus, måla upp parkeringsrutor och anlita ett vaktbolag för störningsanmälningar utanför kontorstid.
Utöver detta slår hyresnämnden fast att hyresvärden inom några år kommer att behöva åtgärda samtliga avloppsstammar i huset, framför allt i badrummen. Det håller familjeföretagets företrädare med om.
– Givetvis måste vi göra i ordning dem också, men om de inte läcker är det inte akut. Inom fem år hoppas jag att vi ska ha kommit hela vägen. Vi väntar inte tills det går hål, vi ska relina innan. Vi vill inte ha fler läckande rör, sa hon vid sammanträdet i hyresnämnden.
Ägarens ombud Joel Jacobsson konstaterar att ägaren inser att hyresgästerna inte längre har tålamod med att viktiga åtgärder dröjer.
– Här har man förbrukat sitt förtroende lite grann. Och man visar med mängder av åtgärder att man är tillmötesgående. Det här är ett sätt att visa att okej, vi åtar oss det här.
Rådet: Håll löftet till hyresgästerna
Även hyresråd Leif Dylin inskärpte vikten av att KB Stålhandskegatan 12 nu infriar sina löften.
– Skulle det inte bli åtgärdat enligt det här schemat, då får ni väl medge att det blir ett föreläggande. Ni tappar ju all trovärdighet om ni inte gör det. Men ni har visat god vilja genom att göra massor.
I augusti ska alla åtgärder vara klara. Då ska fastighetsägaren och Hyresgästföreningen gemensamt inspektera huset. Om alla punkter kan strykas från listan släpper hyresgästerna sitt krav på förvaltningsföreläggande.
Anne-Li Sundvall hoppas att pressen från hyresnämnden nu ska göra tillvaron drägligare för dem som bor i huset.
– Det har blivit bättre, men det är inte bra.
Antalet prövade förvaltningsförelägganden är fortfarande få i landet, drygt ett dussin sedan verktyget infördes i lag 2022. Hittills har samtliga ärenden slutat med att hyresvärden frivilligt har gått med på att åtgärda hyresgästernas klagomål.
Så blev det exempelvis i området Rävekärr i Mölndal nyligen. Här har 250 hushåll nu tvingat fram bättre underhåll av landets största hyresvärd, privatägda Heimstaden. De har klagat på farligt murkna balkongräcken, ruttna fasader och risiga fönster.
Hyresgästföreningen drev på för ett förvaltningsföreläggande. Inför hotet om ett tvingande beslut lovade Heimstaden att fixa en rad brister enligt en lista som parterna kommit överens om. Sedan dess har hyresvärden bland annat börjat rengöra fasaderna och beskära träd.
- Begreppet förvaltningsföreläggande finns i bostadsförvaltningslagen. Det riktar in sig på gemensamma problem i en hyresfastighet, till exempel eftersatt underhåll, dålig trappstädning eller att hyresvärden är svår att få tag i.
- Endast Hyresgästföreningen eller kommunen kan ansöka om förvaltningsföreläggande hos hyresnämnden. Å andra sidan behöver ingen enskild hyresgäst gå i täten för ansökan, vilket krävs vid brister i enskilda lägenheter.
- Hyresnämnden kan bestämma att hyresvärden måste åtgärda problemen, eventuellt med hot om straffavgift i form av vite.
- Förvaltningsföreläggande är tänkt som ett mildare ingrepp i hyresvärdens rätt att själv bestämma över sin fastighet. Är problemen allvarligare, till exempel om vatten och el stängs av, kan Hyresgästföreningen ansöka om tvångsförvaltning av huset.